| کد خبر: 80028 |

معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرد

خبر خوش مالیاتی برای تاسیسات گردشگری

تین نیوز | مراکز اقامتی و آژانس‌هایی که گردشگران خارجی را به کشور می‌آورند از سال 95 صددرصد از مالیات معاف خواهند شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با اعلام این خبر گفت: «در جلسه گذشته هیات دولت ماده 31 آیین‌نامه رفع موانع تولید که اصلاح ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم است، تصویب شد. براساس این ماده قانونی، تمام هتل‌ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از ابتدای سال 95 پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند، مشمول صددرصد معافیت مالیاتی می‌شوند.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود:‌ «این معافیت به مدت پنج سال در شهرهای توسعه یافته و به مدت 10 سال در شهرهای کمتر توسعه یافته اجرا می‌شود.» به گفته وی، مراکزی که در گذشته پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و مشمول معافیت 50 درصدی می‌شدند نیز از سال آینده تا سال 1400 همچنان مشمول این معافیت مالیاتی خواهند بود. سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه تنها آژانس‌های واردکننده گردشگر مشمول معافیت مالیاتی کامل خواهند بود، گفت: «این معافیت شامل آژانس‌هایی که در بخش خروج تور فعال هستند نمی‌شود.»

معافیتی به نفع تورهای ورودی
این معافیت براساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور صورت می‌گیرد و ماده 31، جایگزین ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن می‌شود و ماده 138 قانون مذکور و تبصره‌های آن حذف خواهد شد. همچنین براساس این قانون، مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از 50 نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل 50 درصد افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک سال اضافه می‌شود. تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تامین اجتماعی کارکنان محقق می‌شود.

به علاوه همان‌طور که معاون رئیس‌جمهوری نیز عنوان کرد، طبق این قانون کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از اجرای این ماده پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط اخذ کرده باشند تا مدت 6 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده از پرداخت 50 درصد مالیات بر درآمد ابرازی معاف هستند. البته حکم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور مجری نیست. همچنین 100درصد درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات است. این دستورالعمل که پیش از این در شهریورماه ابلاغ شده، حالا به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تصویب هیات دولت رسیده و قرار است از ابتدای سال آینده اجرایی شود.


گامی برای ارزان شدن خدمات سفر
در همین حال، هفته گذشته نیز طی نشست فعالان و مسوولان گردشگری با رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، مشکلات مالیاتی و نوع برخورد ممیزان مالیاتی با هتلداران و تاسیسات گردشگری مطرح و درخواست معافیت مالیاتی برای تورهای ورودی اعلام شد. این درحالی است که به گفته فعالان هتلداری و گردشگری طی سال‌های اخیر مشکلات مالیاتی و مسائلی که ممیزان مالیاتی برای هتلداران به‌وجود می‌آورند و سلیقه‌ای عمل ‌کردن آنها از چالش‌های فعالان این حوزه عنوان می‌شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در این دیدار یادآور شده بود که نگاه و راهبرد اصلی ما فرهنگ‌سازی درباره پرداخت مالیات مبتنی بر آموزش و تعریف الگوهای ارزشی و اعتقادی است که طبق آن باید با محترم شمردن حقوق مردم، به بخش‌های نیازمند حمایت همچون صنعت گردشگری سهل گرفته شود. تقوی‌نژاد اعلام آمادگی کرد که ترتیبی اتخاذ شود تا در مبادی خروجی کشور مالیات بر ارزش افزوده گردشگران و مسافران خارجی به آنها برگردانده شود. رئیس جامعه هتلداران نیز در این خصوص به رسانه‌ها گفته بود: «پرداخت مالیات مضاعف و ارزش افزوده یکی از مسائلی است که هتلداران با آن روبه‌رو هستند؛ به گونه‌ای که در ازای یک کالا چند بار مالیات بر ارزش افزوده داده می‌شود.

این درحالی است که با آموزش و یادگیری چگونگی تنظیم اسناد در هتل‌ها این مشکلات رفع خواهد شد و کمک بسیاری به کاهش هزینه‌های مالیاتی هتلداران می‌شود.» به گفته حمزه‌زاده در برخی موارد مالیات حدود یک میلیارد و نیمی هتلدار حدود هفت میلیارد نوشته می‌شد؛ اما حالا با تعامل دو سویه با رئیس سازمان امور مالیاتی، از این پس این مشکلات نیز مرتفع خواهد شد. حذف مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد نیز از جمله اهدافی است که برای رایزنی با مجلس آینده مورد توجه خواهد بود.

پرداخت مالیات همواره به عنوان یکی از دلایل عمده گرانی خدمات گردشگری مطرح می‌شود؛ این درحالی است که در بسیاری از کشورهایی که صنعت گردشگری آنها رشد چشمگیری داشته، دولت‌ها اقدام به برداشتن موانع مالیاتی کرده و به این ترتیب از برخی هزینه‌های تاسیسات گردشگری کاسته‌اند. حالا این امید وجود دارد که با رفع مشکلات مالیاتی علاوه‌بر اینکه سرمایه‌گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شوند، از قیمت تمام‌شده خدمات سفر نیز کاسته و از این منظر سفر در ایران، برای گردشگران داخلی و خارجی ارزان و تسهیل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.