| کد خبر: 79712 |

ظریف: همکاری همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد

تین نیوز | وزیر خارجه ایران در ساعات اولیه حضور خود در بروکسل پایتخت بلژیک هدف از سفر خود را دیدار و گفتگو با مقامات اتحادیه اروپا در زمینه های مشترک عنوان کرد.
 

محمد جواد ظریف در ساعات اولیه حضور در بروکسل پایتخت بلژیک در جمع خبرنگاران برنامه های سفر خود به اروپا را تشریح کرد. وی هدف از سفر خود را دیدار و گفتگو با مقامات اتحادیه اروپا در زمینه های مشترک عنوان کرد.

ظریف گفت:  گفتگوهای سطح بالا در سطح معاونین در اتحادیه شروع شده و در سفر آینده موگرینی به ایران این گفتگوها در سطح وزیر باحضور کمیسیون های مختلف اتحادیه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: به نظر می رسد روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص بلژیک به عنوان میزبان نشست های اتحادیه اروپا در آینده ای نزدیک گسترش خواهد یافت.

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنانش از ایراد سخنرانی در اتحادیه اروپا و حضور در مرکز مطالعات بلژیک و دیدار با مقامات این کشور خبر داد. به گفته ظریف پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مورد اجرای برجام و اجرایی شدن سوئیفت صورت گرفته است و جای امیدواری وجود دارد که تا چند هفته دیگر به سرانجام برسد.

وی همچنین به لغو تحریم های غیرقانونی آمریکا در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: طبق برجام لغو این تحریم ها موضوع مشترک گفتگوهای آینده خواهد بود.  

وی با تاکید بر اینکه ما این موضوعات را با جدیت پیگیری کرده ایم افزود: باز نیاز به هماهنگی داریم که انجام خواهیم داد. موضوعات مهم منطقه ای از موضوعات مهمی است که در دستور کار داریم. ادامه جنگ وحشیانه علیه مردم یمن که کل جامعه بین المللی خواهان پایان توقف حملات غیر قانونی دولت سعودی علیه مردم یمن، یکی دیگز از موضوعات مورد بحث است.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: بحث سوریه و ضرورت ایجاد یک جبهه هماهنگ برای مبارزه با داعش و سایر گروههای افراطی بحث دیگری است. ما در جلسه مونیخ نیز توانستیم به یک تفاهم برسیم و در مورد ضرورت آتش بس همه جانبه و توقف عملیات از سوی همه طرف ها بحث کنیم.  همینطور ضرورت کمک رسانی همه جانبه مواضعی بود که جمهوری اسلامی از ماهها قبل از جمله در وین بر آنها تاکید داشته است، اما متاسفانه رژیم سعودی با اینها مخالفت می کند.
 

ظریف با بیان اینکه رژیم سعودی هم اکنون تحت فشارهای بین المللی برای کنار گذاشتن جنگ طلبی است، گفت: سعودی ها سیاست توهم آلود خود که باید با راه حل نظامی به نتیجه برسد را باید کنار بگذارد؛ ما یقین داریم که آنها چاره ای جز این نخواهند داشت. پیگیری این موضوعات در برنامه کاری ما خواهد بود.

وی در خصوص صحبت پیرامون برنامه لشکرکشی برخی از کشورها به سوریه خاطرنشان کرد: واضح است که این حرف ها شعار تبلیغاتی است. امکانات و توانمندی کشورها کاملا مشخص است و با این بلوف های تبلیغاتی مشکلی از آنها حل نخواهد کرد. اما ادعاهایی که مطرح می شود می تواند باعث تشنج و خطر بیشتر در منطقه شود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ضرورت دارد همسایگان ما واقعیات را بفهمند و به آن توجه کنند و اوهام را کنار بگذارند. آنها باید بپذیرند که ناگزیرند به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیم گیری برای آنها را متوقف کنند. مردم سوریه خودشان باید تصمیم گیری کنند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.