| کد خبر: 79706 |

مدیریت تهدید مخاطرات طبیعی در بخش ریلی / ایجاد رشته مهندسی ایمنی ریلی در مقطع کارشناسی ارشد

تین نیوز | رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن گفت: مخاطرات طبیعی زمین از جمله زلزله، گرمای زیاد، وقوع سیل و بارش های بیش از حد كه موجب بروز سوانحی در بخش ریلی می‌شود، بایستی مدیریت شود.
 

در دومین روز از هفته ایمنی كه در دانشكده راه آهن با حضور دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، معاون شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور، معاون فنی و مهندسی شركت راه آهن و دیگر مدیران ریلی برگزار شد، جبار ذاكری رییس دانشكده مهندسی راه آهن با بیان این مطلب كه نقش آموزش در ارتقای ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: به منظور ارتقای ایمنی ریلی، یكی از راهكارها مطالعه آماری سوانح است.

وی افزود: در مطالعه آماری اگر سوانح در محل مشخص به طور مداوم تكرار شود، این موضوع به مشكلات زیر ساختی بخش ریلی بر می گردد اما چنانچه سانحه روی واگن های مشخص تكرار شود، نشان از عیب ناوگان است و در صورتی كه سوانح در منطقهای به طور مداوم صورت گیرد، نشان از ضعف عوامل نیروی انسانی است.

ذاكری به دیگر راهكارها در جهت ارتقای ایمنی اشاره كرد و افزود: شناسایی مخاطرات و پیش بینی آن از جمله راهكارهایی است كه می توان اثرات مخاطرات آن را كم یا از بین برد كه ما با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی كشور در این بخش بایستی مطالعاتی را انجام دهیم.

رییس دانشكده راه آهن اضافه كرد: مخاطرات طبیعی زمین از جمله زلزله، گرمای زیاد، وقوع سیل و بارش های بیش از حد كه موجب بروز سوانح بسیاری می شود، بایستی مدیریت شده تا در آینده شاهد سوانح ریلی نباشیم.

وی اظهار كرد: با توجه به افق برنامه‌های ریلی كشور، شركت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی جهت گیری هایی را به سوی ایجاد و راه اندازی قطارهای سریع السیر داشته‌اند كه با الگو قرار دادن راه‌آهن های كشورهای پیشرفته در بخش ریلی همچون ژاپن، در صدد ایجاد سامانه‌ای در جهت مدیریت مخاطرات در كشور و برنامه ریزی و پیاده‌سازی آن در كشور هستیم.

ذاكری در پایان به ایجاد و راه اندازی رشته مهندسی ایمنی ریلی در مقطع كارشناسی ارشد اشاره كرد و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی ازدانشجویان دانشكده متقاضی این رشته در این دانشگاه هستند كه امیدواریم در آینده‌ای نزدیك بتوانیم با ایجاد این رشته ، اثرات تحصیل دانشجویان را در ارتقای ایمنی در شبكه ریلی راه‌آهن و مترو شاهد باشیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.