| کد خبر: 79645 |

یک کارشناس اقتصادی:

قرارداد پژو و ایرباس با اقتصاد مقاومتی تطبیق ندارد

تین نیوز | کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قراردادهای اخیر پژو و ایرباس با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تطبیق نداردگفت: قرار نبود سرمایه‌گذاری خارجی در جذب فاینانس خلاصه شود.

محمدعلی خطیب با اشاره به اوضاع اقتصادی و برنامه دولت برای خروج از رکود اظهار داشت: با این واقعیت مواجه هستیم که رکود تورمی عمیقی بر اقتصاد حاکم است و البته دولت تا حدودی تورم را مهار کرده، اما در آنچه موفق نبوده مقابله با رکود است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معضل بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان افزایش یافته است، تصریح کرد: معضل اصلی اقتصاد کشور اشتغال بوده و هنوز برنامه‌ای برای این موضوع از سوی دولت وجود ندارد.

وی به بودجه سال آینده دولت اشاره کرد و افزود: قطعا بودجه‌های سالانه راه حل کوتاه مدت برای خروج از معضلات مانند رکود و بیکاری است. برای سال آینده هزینه‌ای دولت افزایش یافته که این موضوع می‌تواند تا حدودی زمینه‌ساز رونق باشد، البته بودجه جاری دولت 3.5 برابر بودجه عمرانی است.

این کارشناس اقتصادی بودجه سال آینده دولت را نسبتا انبساطی دانست و گفت: این بودجه می‌‌تواند در افزایش تورم موثر باشد از اقدامات دیگری که در بودجه انجام خواهد شد، انتشار اوراق صکوک و اسناد خزانه اسلامی برای نهادهای دولتی است که خود دولت ضمانت کرده و می‌تواند رونق ایجاد کند.

این استاد دانشگاه  مسئله دیگر را اوراق فروش نرفته دانست و افزود: این اوراق جذابیت خاصی ندارد، اما در صورتی که بابت بدهی پیمانکاران پرداخت شود، به نسبت خود می‌تواند در رونق موثر باشد و زمینه اشتغال را فراهم کند.

خطیب با تاکید بر اینکه دولت تورم را فدای خروج از رکود نکرد، بیان داشت: در این حالت یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت زیر سوال می‌رود، اما در حال حاضر نیز طی ماه‌های اخیر نقدینگی افزایش یافته که می‌تواند این دستاورد دولت را زیر سوال ببرد.

وی به جلسه روز اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی اشاره کرد و یادآور شد: در این مراسم به کاهش نرخ سود بانکی اشاره شد که قطعا می‌تواند روی فروش و انتشار اوراق موثر باشد.

این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از موضوعات مربوط به تولید را فرسودگی و مستهلک شدن تجهیزات و ماشین‌آلات دانست و گفت: یکی از دلایلی که تولید نمی‌تواند رقابتی باشد و هزینه‌های سربار زیادی دارد، مربوط به فرسودگی ماشین‌الات بوده، زیرا طی 30 سال گذشته این واحدها نوسازی نشده و بهره‌وری و بازدهی پایینی دارند و تزریق تسهیلات نیز نمی‌تواند کمک شایانی به آنها کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف دولت در بحث سرمایه‌گذاری خارجی می تواند ورود ماشین‌الات و تکنولوژی تولید باشد، در کنار تامین منابع مالی مستقیم موضوع ورود تکنولوژی و امکان مشارکت خارجی‌ها در تولید برای حضور در بازارهای صادراتی طبق اقتصاد مقاومتی که نگاه درون‌زا و برون‌نگر دارد، ضروری است.

خطیب تاکید کرد: در حال حاضر سیاست‌های اقتصادی دولت در جهت اقتصاد مقاومتی نیست و در قراردادهای جدید مانند ایرباس و تا حدودی پژو تطبیق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد. قرار نبود صرفا به سمت فاینانس برویم، اما اکنون این اتفاق رخ داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.