| کد خبر: 79613 |

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت:

درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی

تین نیوز | مشاور وزیر صنعت درخصوص مشوق‌های صادراتی گفت: ما دو مشوق نقدی و غیرنقدی تعریف کردیم که یکی از آنها 200 میلیارد تومان بوده که قراردادی بین ما و بانک توسعه صادرات است که فعالان اقتصادی در عراق و افغانستان می‌توانند وام‌های نقدی را از محل این بودجه از طریق بانک‌های عامل خود اخذ کنند اما در نهایت طرف ما بانک توسعه صادرات است.

مودودی ادامه داد: 50 میلیارد تومان نیز به صورت غیر نقدی در خواست کرده‌ایم که برای هزینه در حوزه نرم‌افزاری و عملیاتی است به طور مثال خط کشتیرانی ‌آستاراخان و عمان از محل این منبع بوده است.

وی در خصوص میزان در خواست این سازمان برای مشوق صادراتی در بودجه 95 گفت: رقمی که ما درخواست کردیم 1000 میلیارد تومان بود که امیدواریم مجلس محترم با آن موافقت کند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان سود نهایی تسهیلات صادراتی تصریح کرد: براساس توافقات انجام شده میان سازمان توسعه تجارت ایران، بانک توسعه صادرات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مقرر شده ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه سود تسهیلات صادراتی پرداخت شود تا ۶ درصد از سود این تسهیلات بسته به نوع توافق پرداخت شود.

وی توضیح داد: اگر تسهیلات با نرخ ۲۲ درصد باشد یا سود نهایی تسهیلات برای صادرکنندگان از این محل ۱۶ درصد و چنانچه نرخ سود ۲۰ درصد باشد، برای صادرکنندگان با نرخ ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: ما با دنیا در چند سال اخیر ارتباط نداشتیم که این جز مصائب تحریم‌ها بود و همین سبب شد نگاه ما فقط داخلی باشد. بر همین اساس ما در دو سال اخیر برون‌گرایی را در دستور کار خود قرار دادیم و پروژه‌هایی مانند جوایز صادراتی را مطرح کردیم که علیرغم پرداخت‌های سنگین آن جواب‌دهی لازم را نداشت و با قطع جوایز آمار صادرات ما سقوط کرد.

مشاور وزیر صنعت ادامه داد:  در 10 سال گذشته که هنوز تحریم‌ها جدی نشده بود صادرات غیرنفتی کشور 10 میلیارد دلار بود که بعد از تحریم‌ها این رقم‌ها به 35 میلیارد دلار رسید که این افزایش نقطه ضعف ما را نشان می‌دهد زیرا اقلام صادراتی ما مواد خام و معدنی بوده‌است و آن چیزی که حتی با وجود تحریم‌ها دنیا به آن نیاز داشت از ما خریداری می‌شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.