| کد خبر: 78881 |

آشنایی با بزرگترین سازندگان هواپیما در جهان

صنعت هواپیماسازی یکی از حساس‌ترین و در عین حال پردرآمدترین صنایع است. در این گزارش با بزرگترین و معتبرترین سازندگان هواپیما در جهان آشنا خواهید شد.

صنعت هوایی یکی از عوامل مهم توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود که در این راستا برخی از کمپانی‌های بزرگ از جمله بوئینگ و ایرباس توانسته‌اند گوی رقابت را بربایند.

کاهش تقاضای هواپیما توسط ایرباس طی ۲۰ سال آینده

ایرباس همچنان برترین سازنده هواپیما در جهان است

به گزارش تین نیوز، صنعت هواپیماسازی یکی از حساس‌ترین و در عین حال پردرآمدترین صنایع است. در این گزارش با بزرگترین و معتبرترین سازندگان هواپیما در جهان آشنا خواهید شد.

بوئینگ

این شرکت در سیاتل، در ایالت واشنگتن توسط ویلیام .ای بوئینگ، تحت عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام»با کمک جرج کُنراد وسترولتس مهندس ملوان ایالات متحده آمریکا تشکیل شد.

خط تولید بوئینگ

شرکت بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت فرآوران هوافضایی در جهان است و در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات دفاعی جهان، شناخته شد. بوئینگ، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و خدمات، در ایالات متحده است و سهام آن، در بازار بورس نیویورک مبادله می‌شود.

ایرباس برای چهارمین سال متوالی بزرگ ترین هواپیماساز جهان شد

کارنامه بوئینگ و ایرباس در سال 2022

این شرکت بزرگ هواپیمایی در سال 1916 تاسیس شده است و دارای بزرگ‌ترین ساختمان کارخانه به مساحت 13میلیون مترمربع است. جالب است بدانید که بیش از 35 هزار نفر در این کارخانه تولید هواپیما مشغول به کار هستند.

ایرباس

شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمایی جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز فرانسه قرار دارد و کارخانه‌های آن در سراسر اروپا گسترده هستند.

ساختمان مرکزی ایرباس

شرکت ایرباس هم‌اکنون به‌عنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت می‌کند. ایرباس هم‌اکنون پس از بوئینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان به‌شمار می‌آید و در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند.

◄ آمار ناوگان فعال هواپیمایی تابان در سال 1401

◄ بازگشت 7 فروند ATR به ناوگان هما

این شرکت دارای 57هزار کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورک، در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می‌پذیرد.

ای‌تی‌آر

هواپیمای ای‌تی‌آر، توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی تولید می شود. بحران انرژی در سال 1973 باعث شد که توجه بسیاری از سازندگان هواپیما در جهان به لزوم توسعۀ هواپیماهای مسافربری منطقه‌ای دو موتورۀ توربوپراپ با ظرفیت بیش از 30 صندلی جلب شود.

ساختمان مرکزی atr

در بین این سازندگان، شرکت‌های آئرواسپشیال(فرانسه) و آئریتالیا(ایتالیا) به فعالیت در زمینۀ توسعۀ هواپیماهای این رده علاقه‌مند شدند.

مذاکرات بعدی این اتحادیۀ تازه تأسیس با خطوط هوایی، نیاز بازار به حدود دوهزار فروند هواپیمای ترابری منطقه‌ای را تا سال 2000 نشان می‌داد. در پرتو این پیش‌بینی امیدوارکننده، در 4 نوامبر 1981 توافق مسئولان دو شرکت برای تکمیل و ساخت هواپیمای ای.تی.آر-42 ، مقرر شد که کار ساخت ای.تی.آر-42 به طور مساوی تقسیم شود. بدین شکل که آئریتالیا متولی ساخت بدنه دوم و دم و آئرواسپشیال عهده‌دار ساخت بال و مونتاژ نهایی شد.

سوخو

شرکت هوافضای روسی است که در سال 1939 توسط پاول سوخو بنیان گذاشته شد. این شرکت در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده تخصص دارد که شرکت سوخو بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است.

خط تولید سوخو

این شرکت مالکیت سهام‌های تمامی شرکت‌هایی را که برای هواپیمای سوخو قطعه تولید می‌کنند، در اختیار دارد و به همین علت بر چرخهٔ تولید، از طراحی گرفته تا ساخت و کنترل کیفیت، نظارت کامل ایفا می‌کند.

هواپیماهای سوخو نه تنها خط مقدم نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دهند، بلکه بخش عمده‌ای از نیروی هوایی کشورهای دیگری مانند هند، ایران، آلمان، چین و مصر نیز هستند. در ژوئن سال ۲۰۰۷، شرکت سوخو ورود خود را به بازار هواپیماهای مسافربری اعلام کرد. نخستین هواپیمای مسافری طراحی شده توسط سوخو سوپرجت- 100 نام دارد. 

توپولف: 

هواپیمایی میان‌برد و ساخت کشور روسیه است که نخستین بار در 4 اکتبر 1968 میلادی به پرواز در آمد.

این کمپانی ۹۰۰ هواپیمای توپولف در مدل‌های گوناگون ساخته که از این تعداد ۳۲۵ فروند آن مدل Tu-۱۵۴M است. در ایران شرکت‌های هواپیمائی ایران ایرتور، تابان، آریا، کیش ایر، هواپیمایی کاسپین از مدل Tu-۱۵۴M این هواپیما استفاده می‌کردند اما تا تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ فقط شرکت‌های ایران ایرتور، کاسپین، کیش‌ایر و تابان کاربر این هواپیما بودند که پس از این تاریخ این هواپیما در ایران زمین‌گیر شدند.

فوکر

یک هواپیمای مسافربری ساخت شرکت فوکر در کشور هلند است. فوکر100 که یکی از ساخته های این کمپانی است از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. این هواپیماها از روی مدل قدیمی‌تر فوکر اف 28 ساخته شدند، که در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند، اما با ورود بوئینگ 737 و ایرباس ای 318 و ارباس ای 319 به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد.

کابین فوکر 28

در مجموع ۲۸۳ فرونداز این هواپیما ساخته شد. ایران‌ایر با داشتن ۱۶ فروند فوکر ۱۰۰ و آسمان با داشتن ۲۰ فروند یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای این هواپیما هستند. تولید این هواپیما در سال 1997 متوقف شد. تا سال 2006 مجموعاً 229 فروند فوکر 100 در 47 خط هوایی دنیا مشغول به فعالیت بودند.

ساب

شرکت ساب واقع در کشور سوئد در سال 1937 تاسیس شده است. این شرکت در ابتدا سازنده خودرو بود و سپس وارد صنایع هوایی شد. اکثر محصولات صنایع هوایی این شرکت بیشتر هواپیماهای نظامی بوده است.

شرکت ساب از بدو تاسیس خود پستی و بلندی‌های بسیاری دیده است و در صنایع دیگری مانند کامپیوتر خودروهای سبک، خودروهای تجاری دیزل سنگین و دیگر صنایع نظامی از جمله صنایع دفاع الکترونیک و ... نیز فعالیت کرده است. در تاریخ اول ژانویه 2010 شرکت از 15 واحد تجاری به پنج زمینه تجاری بازسازی، هوانوردی، دینامیک، سیستم های دفاع الکترونیک، راه‌حل‌های امنیت و دفاع و پشتیبانی و خدمات تبدیل شد.

ایلیوشین
این کمپانی در زمینه ساخت هواپیماهای نظامی، ترابری و تجاری فعالیت دارد.

شرکت ایلیوشین در سال 1933 توسط سرگئی ایلیوشین بنیان گذاشته شد. این شرکت هم‌اکنون به‌همراه شرکت‌هایی چون میگ، انتوف، سوخو، آنتونوف، توپولوف، ایرکوت و یاکوولیفزیرمجموعه‌ای از کمپانی یونایتد ایرکرف به‌شمار می‌آید. حجم قابل توجهی از ناوگان هوایی جهان را تولید شرکت‌های بوئینگ و ایرباس تشکیل می‌دهد اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد برخی مدل‌های تولیدی این شرکت‌ها در فهرست  هواپیماهای خطرناک جهان قرار دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 18 25

    پس ایران چی شد

  • behzad. yosefi۷۷۷ @ gmail. com 11 2

    مرسی از اطلاعاتتون. عالی بود خسته نباشید

  • حامد 10 4

    عالي بود ممنون از اطلاعات خوبي كه به اشتراك گذاشتين

  • بهزاد کبیری 8 3

    بسیار تشکر ممنون از این که اطلاعات را در اختیار می گذارید.. تشکر تشکر

  • ناشناس 8 7

    سلام علیکم متشکرم از بارگزاری این اطلاعات خدا قوت. خلبان ارتشm.a

  • بوینگ 6 3

    خیلی‌خوبه

  • یونس شفیعی 5 4

    جالب بود بیشتر توضیح دهید

    باتشکر

  • نارسیس 6 5

    خیلی عالی بود

  • محمدرصا پیرمداح 8 5

    ابتکاری دارم که برای شرکتهای هواپیما سازی که میتواند در هوا وروی زمین بنشیند

  • ناشناس 6 5

    من هم مى خوا هم خلبان هواپيما شوم

  • مخترع 5 2

    واقعا به بشر افتخار میکنم که اینقدر تونست پیشرفت کنه و این چنین علم هوافضا رو در سراسر دنیا گسترش بده -

  • علیرضا 9 8

    به نظرمن بویینگ تنهاهواپیماسازی هست که هرکسی توپروازباخاطراسوده تری توهواپیماهست

  • علی 3 2

    عالی عالی عالی بود ی ول

  • مسعود 7 4

    سلام من طرحي دارم درصورت نقص فني هواپيماهايي كه در نشستن مشگل دارن بدونه كمترين صدمه زمين بنشينند

  • محسن 12 22

    سلام
    البته آنها در صنعت خیلی خیلی جلوتر از ماهستند ولی در اخلاق خدا و رسول بسیار عقبند

    • pari 9 3

      😂😂

  • محمدرضا 0 3

    عالی بود خوشحال شدم از اطلاعات

  • ۷ 0 0

    عالی

  • مدرسه کوشا 0 0

    علیرضا مدرسه 🏫