| کد خبر: 76519 |

​کاپا چیست؟

تین نیوز | بزرگترین اجلاس هوانوردی ایران با عنوان ایران 2016 هفته آینده در تهران با مشارکت مرکز هوانوردی آسیا – پاسیفیک(کاپا) و شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار می‌شود. نقش کاپا در برگزاری این اجلاس موجب حضور شرکت‌های مهم سازنده هواپیما و شرکت‌های هواپیمایی در تهران شده است.
اما کاپا چیست و چه می کند؟

به‌ گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ مركز هوانوردی آسیا و پاسیفیک موسوم به "كاپا" موسسه‌یی بین‌المللی هوانوردی است كه در سال 1990 در استرالیا تاسیس شد. در ابتدا فعالیت این مركز محدود به منطقه آسیا پاسیفک بود و به همین دلیل با نام  centre for  Asia pacific aviation و عنوان اختصاری CAPA به مخاطبان معرفی شد اما فعالیت این موسسه  بعدها با همین عنوان به همه قاره‌های جهان گسترش یافت.

هدف اصلی تشكیل CAPA ارائه آمار و اطلاعات هوانوردی به کاربران بود اما در ادامه تحلیل‌های اقتصادی بازار هوانوردی  به فعالیت های آنان اضافه شد. هم اینک بسیاری از كشورها٬ پژوهش‌ها و تحلیل‌های مربوط به اقتصاد صنعت هوانوردی را از طریق این مركز دریافت می‌كنند. پیش بینی‌های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از بازار هوانوردی در حوزه‌های مختلف نظیر ایرلاین و صنایع وابسته به آن، فرودگاه‌ها و اقتصاد فرودگاهی و صنعت توریسم هوایی از جمله دیگر فعالیت‌های كاپا است.

طی سال‌های بعد كاپا با تكیه بر دانش و توانمندی‌های كسب شده و اعتباری كه در این مسیر به‌دست آورده بود اقدام به برگزاری اجلاس هوانوردی در سطح بین‌المللی کرد. این اجلاس هم بهصورت عمومی و كلی و هم به‌صورت تخصصی در پنج قاره برگزار می‌شود.

كاپا سالیانه یك اجلاس جهانی دارد كه هر سال در یك كشور برگزار می‌شود. علاوه بر این در همه حوزه‌های تخصصی حمل ونقل هوایی نظیر اقتصاد ایرلاین، توسعه ناوگان هوایی، تكنولوژی‌های جدید در صنعت هواپیمایی، اقتصاد توریسم و شركت‌های مسافرتی و تقریبا هر زمینه‌یی از صنعت هواپیمایی می‌توان فعالیت‌های كاپا را مشاهده كرد. گستردگی فعالیت‌های تخصصی كاپا سبب شده است كه از اعتبار ویژه‌یی در میان بزرگان صنعت هوانوردی جهان برخوردار شود. این اعتبار باعث شده كه در فراخوان‌های اجلاس مربوط به كاپا بسیاری از شركت‌ها و سازمان‌های معتبر هوانوردی حضور پیدا كنند و از جوایز سالیانه این موسسه با عنوان Capa Awards بهره‌مند شوند. این جوایز سالانه به بهترین خطوط هوایی، بهترین فرودگاه و بهترین مدیر شرکت‌های هواپیمایی یا فرودگاه تعلق می گیرد و طی مراسمی در یكی از اجلاس جهانی یا قاره‌یی اعطا می‌شود.   

مدیرعامل كاپا آقای پیتر هاربیسون( peter Harbison )است كه موسس اولیه این مركز نیز بوده است. تخصص اصلی وی در حوزه حقوق هواپیمایی، مشاور و مفسر و متخصص حوزه‌های مختلف اقتصاد صنعت هوانوردی است.

وی با بیش از 40 سال سابقه در این صنعت، فردی شناخته شده در بین مدیران بین‌المللی صنعت هواپیمایی است و در بسیاری از همایش‌های صنعت هوانوردی که توسط ایكائو و اتحادیه بین‌المللی فرودگاه (ACI) و همچنین یاتا برگزار می‌شود به‌عنوان سخنران حضور دارد. وی پیش از این دو سال به عنوان نماینده استرالیا در ایكائو بوده و سپس 10 سال در یاتا در سطح مدیریتی فعالیت كرده است .

وی دارای سه مدرك فوق لیسانس حقوق هوانوردی در حوزه‌های مختلف از دانشگاه‌های  مگ گیل كانادا، دانشگاه لندن و دانشگاه ملبورن استرالیاست.

معاونان وی بنام درک سادوبین( Derek Sadubin) (مدیر اجرایی) و بینیت سومایا(Binit Somaia)  (مدیر بخش آسیا) هستند كه تا كنون دو بار به ایران سفر كرده‌اند.

شركت فرودگاه‌های كشور از 6 سال پیش عضو خبرنامه كاپا بوده و از همان زمان اطلا عات و اخبار و تحلیل‌های هوانوردی مورد نیاز خود را این موسسه دریافت می كرده است .

اجلاس هوانوردی ایران 2016  به این دلیل توسط كاپا و به میزبانی شرکت  فرودگاه‌های كشور و سازمان هواپیمایی برگزار می‌شود كه اعتبار موجب حضور فعال بسیاری  شركت‌های معتبر هوانوردی و هواپیمایی جهان در اجلاس تهران شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.