| کد خبر: 75187 |

ساخت ساختمانهای بلند اثر زیادی در جریان بادهای سطحی دارد

تین نیوز | بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز با حضور شهردار تهران، وزیر راه و شهر سازی و مدیرانی از سازمان هواشناسی، محیط زیست، وزارت کشور و جمعی از مدیران درباره بررسی تاثیر بلند مرتبه سازی بر آلودگی شهرتهران بر گزار شد.

 
در پایان جلسه، وزیر راه و شهر سازی در مصاحبه اختصاصی گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور بحث آلودگی شهر تهران از منظر شهر سازی باید مورد بررسی قرار گیرد، لذا در دستور کار امروز شورای شهر سازی به صورت فوق العاده قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: در جلسه امروز، شهردار تهران ، رئیس سازمان هواشناسی رئیس سازمان مهندسی استان تهران حضور داشتند و نظرات مختلفی را ارائه دادند.
 
آخوندی افزود:‌ از سال 66 به بعد جریان سریع ساخت ساختمان بلند مرتبه داشتیم و بر اساس گزارش شهردار تهران حدود 979 پروانه در این مدت صادر شده است که هر پروانه می تواند چندین ساختمان باشد بدلیل بلوک بزرگ در منطقه 22 میزان ساختمان ها نسبت به پروانه ها بیشتر است.
 
وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: گزارش جالبی در باره ارتباط و ساختمان در شورا ارائه شد و مطالعاتی که در سایر کشورها آمریکا، هنگ کنگ و کره ، صورت گرفت و درباره گردش سیستم باد در تهران ارائه شد.
 
وی تصریح کرد: در جزایری که باد روی دریا که بیشتر از تهران است ساختمانهای بلند در جریان باد در سطح زمین اثر داشت بحث ما باد در سطح زمین است.
 
وزیر راه افزود: ساختمان های بلند در جریان باد اثر زیادی دارد و در جلسه مورد تاکید قرار گرفته است.
 
آخوندی گفت: در تهران جریان اصلی باد سطحی است این بادهای سطحی ناشی از تغییر درجه هواست آمارهای مربوط به 30-40 سال پیش که ما جریان هوایی در صبح از سمت کوه به شهر تهران و روز از سمت تهران به سمت کوهستان ، که این نمودار ها در جلسه شورا ارائه شد نشان داد که این جریان هوا در بخش شمال تهران به دلیل کثرت ساختمان های بلند تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: ساختمان های بلند وزش باد و انتقال آلودگی ها از سطح شهر تهران را تحت تاثیر قرار داده است.
 
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هر چه به سمت شرق تهران می رویم نشان می دهد جریان ها ساکن تر می شود که بیانگر این است ساختمانها در جریان هوا موثر بوده است.
 
وی افزود: این جلسه برای این برگزار شد تا حداقل در بقیه شهرهای کشور ساختمانهای بلند ساخته نشود.
 
آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه ما شاهد پدیده جدیدی در شهر نشینی ایران هستیم  از جامعه مهندسین درخواست داریم که اخلاق مهندسی از این منظر آثار تبعی را در زندگی مردم مورد توجه قرار گیرد.
 
وی گفت: جمعیت در بخش حمل و نقل ، سکونت، اشتغال با خود آلودگی به همراه دارد قاعدتا با افزایش جمعیت شهر نشین آلودگی افزایش می یابد.
 
آخوندی افزود: بر اساس طرح جامع شهر تهران باید 7/8 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران باشد و در حال حاضر به بیش از 10/6 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و اگر این روند این ادامه پیدا کند روند تصاعدی خواهد بود و باید مدیریت شهری و مدیریت مرکزی یک نقطه پایانی برای توسعه شهری تهران و کلان شهرها قرار دهد.
 
وی تصریح کرد: بیش از 400 هزار خودرو در روز وارد شهر تهران می شود و بیش از 400 هزار خودرو خارج می شود.
 
آخوندی افزود: باید یک نظام حمل و نقل حومه ای و ریل پایه داشته باشیم  و امروز مطرح شد که ظرف 6 ماه ضوابط شهری بر مبنای ریل را تهیه کنیم و مشاوران شهر سازی و معماری با اندیشه شهر ریل پایه آشنا شوند.
 
وی گفت: در 2-3 سال گذشته نهضت بیرون رفتن ریل از شهرها راه افتاده بود که الان باید معکوس عمل کنیم.
 
آخوندی افزود: اگر از آمار وزش باد در 50 سال گذشته خبر داریم باید مدلی درست کنیم و بر اساس آن مدل ساخت و ساز را مورد تجدید نظر قرار دهیم .
 
وی گفت: شهرداری موظف شد گزارشی کاملی از تعداد ساختمان های بلندی که در 30 سال گذشته به تفکیک تاریخ و منطقه ارائه کند تا نظام اطلاعات داشته باشیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.