| کد خبر: 73144 |

پیش به سوی سفرهای نوروزی

وبلاگ تین نیوز، سید قاسم بی نیاز | وزارت راه و شهرسازی هنوز از راهداری زمستانی فارغ نشده است که از 25 اسفند تا 15 فروردین ماه سال 94 سفرهای نوروی را با برنامه ریزی از پیش صورت گرفته در تمام زیربخش ها دنبال می کند. جالب اینکه علاوه بر فعالیت های گسترده در چهار حوزه حمل و نقل از جمله دریایی، هوایی، زمینی و ریلی در بخش مسکن نیز برای جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آنها فعالیت های صورت می گیرد. 

بنابر سنت ایرانیان هر ساله بیشترین مسافرت ها در ایام نوروز صورت می گیرد و کارکنان وزارت راه و شهرسازی به خصوص در حوزه ارائه خدمات حمل و نقل باید فعالیت تر در ایام دیگر به دور از اعضای خانواده به ارائه خدمات مشغول باشند تا هم وطنان با آسایش و به دور از هر گونه دغدغه به شادی و نشاط بپردازند. 

با توجه به گستردگی فعالیت ها در حوزه حمل و نقل ابتدا به فعالیت نوروزی بخش مسکن می پردازم. هر ساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی تعطیلات طولانی و کاهش نظارت و حفاظت لازم، افراد فرصت طلب و سود جو مبادرت به تجاورز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می نماید. 

وزیر راه و شهرسازی در نامه ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای حفظ بیت المال استان ها برای تعامل و همکاری دادگستری استان، ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه شده است.

حوزه هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی 
در حوزه هوایی در سفرهای نوروزی با وجود تحریم های ظالمانه سعی شده است تاکنون 2111 مجوز پروازی فوق العاده در مسیر های داخلی و خارجی برای ایام نوروز 94 صادر شده است. سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون برای نوروز امسال به صورت فوق العاده 580 مجوز در مسیرهای داخلی و 1531 مجوز در مسیرهای خارجی صادر کرده است.

همچنین برای ایام مذکور در مسیرهای داخلی 10990 مجوز و برای مسیرهای خارجی نیز 3635 مجوز برنامه ای صادر شده است و پیش بینی می شود در نوروز امسال بیش از 2 میلیون مسافر جا به جا شود.

صدور بخشنامه به شرکت های هواپیمایی به منظور انجام به موقع پروازها، کاهش تاخیرات، نظارت مستمر بر امور پروازها در ایام تعطیلات نوروز، تشکیل کمیته تاخیرات پروازی رسیدگی به شکایت مسافرین و پاسخگویی به مردم، حضور مستمر بازرسان سازمان در ترمینال های فرودگاه مهرآباد جهت نظارت بر انجام به موقع پروازها از عمده ترین برنامه های این سازمان در نوروز 94 به شمار می رود.

برقراری پروازهای فوق العاده در فرودگاه کیش، شیراز، اصفهان، مشهد، بندرعباس و مهرآباد و امام خمینی (ره) نیز از دیگر اقدامات بوده است.

قطارهای نوروزی از اینترنت تا آژانس 
یک میلیون و 960 هزار صندلی قطار در نوروز سال 94 وجود دارد که این تعداد در مقایسه با نوروز سال قبل 5 درصد افزایش داشته است به طوری که در نوروز 93 ، یک میلیون و 829 هزار مسافر جا به جایی شده اندکه این رقم با 5 درصد افزایش در نوروزد 94 به حدود 2 میلیون نفر مسافر می رسد و 50 درصد سهمیه بلیت قطارها به فروش اینترنتی و 50 درصد هم به فروش از طیق آژانس ها اختصاص دارد.

مسافران ریلی می توانند با شماره تلفن 5149 از تهران و 021-5149 از تمام نقاط ایران نسبت به کسب اطلاع از حرکت قطارها و طرح شکایت و پیشنهادات خود اقدام کنند. 

برای رعایت حقوق شهروندی ثبت ساعت ورود قطار به مقصد بر روی بلیت درج می شود و جدولی تعیین شده تا بر حسب ساعت تاخیر از 50 تا 100 درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده می شود. به عنوان مثال در قطارهای تهران – مشهد اگر سه ساعت تاخیر داشته باشتد 50 درصد از وجه بلیت برگشت داده می شود و اگر 5 ساعت به 3 ساعت اضافه شود 100 درصد پول به مسافر بازمی گردد.

نوروز 93 در کمربندی منتهی به مشهد 22 رام قطار وجود داشت که این تعداد در نوروز 94 به 30 رام افزایش یافته است. ضمن اینکه تعداد قطارهای منتهی به مشهد از دیگر شهرها نیز در سال جاری افزایش یافته است.

پیش فروش بلیت اتوبوس های مسافربری 
فعالیت سامانه پاسخگویی شبانه روزی مرکز مدیریت راه ها با شماره 141 در تهران و 88925252 در سراسر کشور و همچنین پایگاه اطلاع رسانی www.141.ir آماده ارائه اطلاعات به شهروندان است.

مسافران می توانند با مراجعه به سایت ها www.irsafar.com و www.payaneh.ir یا از طریق سایت های اینترنتی شرکت های تعاونی به وسیله وب کیوسک در سطح شهر بلیت مورد نظر خود را پیش خرید کنند. 

با هماهنگی با اتحادیه شرکت های مسافربری، انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل مسافری استان تهران و شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور مقرر شد در طول سفرهای نوروزی از بیست و پنجم اسنفد 93 تا پانزدهم فروردین 94 خسارت ناشی از استراداد بلیت از مسافران دریافت نشود. 

مدیران فنی بعد از بازدید جعبه کمک های اولیه، کارت معاینه فنی، مثلث شبرنگ، کپسول آتش نشانی، زنجیر چرخ، لاستیک های آج دار قابل قبول، برف پاک کن ها، چراغ های جلو و عقب وسیله نقلیه و شیشه های جلو نسبت به تائید و ممهور نمودن صورت وضعیت اقدام می کنند.

7 میلیون مسافر دریایی : 
پیش بینی جابجایی بیش از 7 میلیون مسافر از طریق دریا در سفرهای نوروزی ساماندهی مسیرهای تردد مسافری با تعیین مسیرهای دریایی مسافری واعلام آن به مبادی ذیربط محلی، پایش مداوم و مستمر مسیرهای تردد مسافری به طرق مقتضی و فعال نمودن تلقن اضطراری امداد و نجات 1550 در تمام بنادر و سواحل کشور از جمله اقدامات صورت گرفته است. 

کنترل و بازرسی های منظم و دوره ای از شناورهای مسافری و جلوگیری از تردد شناورهای دارای نقص فنی، حذف تردد اتوبوس های دریایی ( شناورهای غیر استاندارد) از چرخه حمل و نقل مسافری دریایی و تعیین دقیق میزان ظرفیت هر شناور و کنترل های مستمر برای جلوگیری از حمل مسافر بیش از ظرفیت مجاز نیز در سفرهای نوروزی 94 مد نظر قرار گرفته است. 

از دیگر اقدامات نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی الزام تعاونی های مسافری دریایی و خطوط کشتیرانی به تنظیم برنامه زمانبندی تردد شناورهای مسافری، نظارت کامل بر نحوه بلیت فروشی، پیگیری طرح بیمه مسافران، ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی در پایانه های مسافری به همه مسافران است.

در زمینه زیرساخت نیز سازمان بنادر برای سفرهای نوروزی اقدام به تکمیل ترمینال مسافری بنادر شهید حقانی، هرمز، نخل، ناخدا، گناوه، آبادان، ساخت ترمینال و رمپ مسافری در بندر شهید باهنر و امکان سفرهای بین المللی و منطقه ای راه اندازی خط مسافری بندر لنگه به جزیره ابوموسی ، تکمیل اسکله های مسافری در بندر شهید ذاکری قشم و ساماندهی اسکله های تفریحی در بنادر شمالی کرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.