| کد خبر: 73134 |

ناامنی افغانستان ترمز قطار دوشنبه - کابل - عشق‌آباد را کشید

تین نیوز | بانک توسعه آسیا اعلام کرد به دلیل ناامنی در افغانستان از مشارکت در ساخت راه‌آهن تاجیکستان- افغانستان- ترکمنستان خودداری می‌کند.

 

بانک توسعه آسیا اعلام کرد به دلیل ناامنی در افغانستان از مشارکت در ساخت راه‌آهن تاجیکستان- افغانستان- ترکمنستان خودداری می‌کند.

«خی خی یو» نماینده دائمی بانک توسعه آسیا در تاجیکستان امروز در نشست مطبوعاتی در شهر دوشنبه گفت: بانک توسعه آسیا دیگر نمی‌تواند در ساخت و ساز این پروژه به دلیل ناامنی در افغانستان شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه مسائل امنیتی در حال حاضر در افغانستان نگران کننده است، گفت: اگرچه ترکمنستان ساخت طرح خود را به اتمام رسانده اما ما نمی‌خواهیم ساخت راه‌آهن در افغانستان را که مسائل امنیتی آن همچنان ادامه دارد را ادامه دهیم، این موضوع بسیار خطرناک است.

خی خی یو تاکید کرد: سرمایه‌ای را که برای این طرح اختصاص شده بود، برای راه اندازی دیگر پروژه‌ها مصرف خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: بانک توسعه آسیا در صورت بهبود وضعیت دوباره در افغانستان به این پروژه کمک خواهد کرد.

بانک توسعه آسیا برای پروژه راه‌آهن تاجیکستان- افغانستان- ترکمنستان 9 میلیون دلار اختصاص داده بود.
تفاهم‌نامه در مورد ساختمان این راه‌آهن در ماه مارس سال 2013 با شرکت روسای جمهور تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان به امضا رسید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    این واکنش بانک توسعه آسیایی نیاز به تحلیل دارد. آیا واقعا مسیر افغانستان تا این حد ناامن است یا علل دیگری پشت این قضیه وجود دارد؟ بانک توسعه آسیایی عمدتا متکی به منابع مالی کشور امریکاست و سیاستهای امریکایی را تعقیب می کند و این پروژه پرهزینه منافع محسوسی برای امریکا در پی نخواهد داشت. مسیر این پروژه در افغانستان با مسیری که برای راه آهن چین - ایران از طریق تاجیکستان و افغانستان تعریف شده است همپوشانی بالایی دارد یعنی اگر پروژه مذکور در خبر ساخته شود با احداثراه آهنی به طول ۲۰۰ کیلومتر راه آهن ایران به تاجیکستان وصل می شود بنابراین ساخت راه آهن مزبور علاوه بر تامین منافع کشورهای تاجیکستان و افغانستان و ترکمنستان برای کشورهای ایران و چین نیز مفید و مهم می باشد و البته امریکا دنبال تامین منافع ایران و چین نیست بنابراین جا دارد کشورهای منطقه به دنبال سرمایه گذاری امریکایی برای توسعه منطقه نباشند. با توجه به ملاحظات فوق لازم است اجرای پروژه مزبور با همکاری مالی کشور چین صورت گیرد. چین طرح عظیم توسعه آسیایی موسوم به طرح راه ابریشم را در دست برنامه ریزی دارد و می توان این پروژه را در راستای طرح راه ابریشم تعریف و به کشور چین پیشنهاد نمود. بنده مقاله ای در باره خط ریلی ایران چین در سالهای قبل تالیف کرده ام که مکمل مباحثفوق است.

    • سیدمرتضی ناصریان 0 0

      اضافه می نمایم: همسویی شدید بانک توسعه آسیایی با منافع امریکا و ژاپن که سرمایه گذاران عمده این بانک هستند باعثشده که چین در سیاستی کلان به اصلاح نظام مالی در سطح جهانی توجه و در پی تاسیس بانکهای توسعه ای جدید در منطقه است شامل بانک توسعه زیرساختهای آسیا - بانک توسعه شانگهای و بانک کشورهای بریکس.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    کشور ترکمنستان به علت منابع نفتی و گازی صادراتی دارای درآمد سرشار است و می توان از منابع مالی این کشور هم برای توسعه راه آهن افغانستان به صورت خط اعتباری استفاده نمود. لذا پیشنهاد می شود توسعه خط ایران چین با مشارکت کشور ترکمنستان تعقیب شود.