| کد خبر: 73106 |

نمی‌توان روی بودجه دولتی حساب کرد

تین نیوز | در روزهای آینده لایحه بودجه سال 1394 در شرایطی به مجلس ارائه می‌شود که به نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی با قطع امید از تاثیر‌گذاری بودجه عمرانی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به دنبال پیگیری راه‌حل‌هایی دیگر در دل این قانون است.

در طول سال‌های گذشته بالارفتن تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور که با توجه به کلنگ‌زنی‌های مداوم در دولت گذشته تعدادشان بسیار بالارفته، دست وزارت راه و شهرسازی را در انتخاب گزینه‌های متنوع بسته و باعث شده پس از گذشت چند سال کشور تنها با تعداد قابل توجهی پروژه نیمه‌تمام که منابع اعتباری خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده روبه‌رو باشد.

از این‌رو عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در طول بیش از دو سالی که از عمر دولت یازدهم گذشته، بارها اعلام کرده که یا باید راه‌حلی برای به وجود آوردن منابع اعتباری لازم در اجرای پروژه‌ها به دست آورد و یا قید تکمیل بسیاری از این طرح‌ها در آینده نزدیک را زد.

یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها تکمیل طرح‌های آزاد‌راهی نیمه‌تمام در کشور است. براساس آمار رسمی شرکت ساخت در حال حاضر حدود 2300 کیلومتر آزاد‌راه فعال در ایران وجود دارد که البته هنوز برای رساندن این عدد به استاندارد‌های مورد نظر راهی طولانی در پیش است.

براساس صحبت‌های اخیر وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای کمیسیون عمران مجلس تنها برای طرح‌های آزاد‌راهی نیمه‌تمام در کریدورهای اصلی کشور به حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هرچند آخوندی اعلام کرده در ماه‌های گذشته با ایجاد نگاهی جدید و مشارکت بخش غیردولتی در ساخت و تکمیل آزاد‌راه‌ها اتفاقاتی مثبت شکل گرفته تا جایی که قرار‌داد ساخت 1500 کیلومتر آزاد‌راه جدید که معادل 70 درصد کل آزاد‌راه‌های فعال کشور است در طول این مدت ثبت شده اما برای پیشبرد اهداف کشور در این زمینه همچنان به نگاهی جامع و تغییر رویکرد‌های گذشته احتیاج است.

وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای کمیسیون عمران اعلام کرده که قطعا با توجه به میزان منابع مورد نیاز نمی‌توان انتظار داشت بودجه دولتی بتواند در پیشبرد این اهداف راهگشا باشد، بلکه آنچه بیش از همه اهمیت دارد در نظر گرفتن گزینه‌های جدید در برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی خواهد بود.

هرچند تا نهایی نشدن ارائه لایحه بودجه به مجلس و تکمیل نشدن بحث‌های نمایندگان درباره‌ی چگونگی تصویب آن نمی‌توان از شرایط بودجه عمرانی در سال 1395 سخن گفت اما قطعا با توجه به سابقه سال‌های گذشته و محدودیت جدی درآمدهای دولت نمی‌توان تصور کرد که اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد از این‌رو شاید تنها گزینه پیش‌روی موجود طرح وزیر راه و شهرسازی برای متنوع‌ساختن منابع اعتباری در اختیار در پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام گسترده کشور باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.