| کد خبر: 73049 |

آلایندگی خودروهای فولکس واگن مجددا تست می‌شود

تین نیوز | مقامات آلمانی قصد دارند زمانی که فولکس واگن خودروهای دیزلی آلاینده را مورد اصلاح قرار داد، مجددا مصرف سوخت و میزان آلایندگی آنها را بررسی کنند.

سخنگوی الکساندر دوبرینت، وزیر حمل و نقل آلمان به نشریه دی ولت گفت: برای تضمین شفافیت، نتایج تست از جمله آمار خام به صورت کامل منتشر خواهند شد.

با اینهمه در گزارش این نشریه آلمانی زمان انجام مجدد این تستها مورد اشاره قرار نگرفت و مقامات وزارت حمل و نقل هم حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، در سپتامبر اقرار کرد در بیش از 11 میلیون خودرو دیزلی در سراسر جهان نرم افزاری را نصب کرده که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان می‌دهد. انتشار این خبر مارتین وینترکورن، مدیرعامل این شرکت را ناچار به استعفا کرد و میلیاردها یورو از ارزش سهام این خودروساز کاست.

این خودروساز اعلام کرده تنها شمار اندکی از کارمندانش مسئول تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی آمریکا هستند و هیچ شواهدی از دست داشتن اعضای هیات مدیره در این کلاهبرداری که به بزرگترین رسوایی تاریخ 78 ساله فولکس واگن تبدیل شده است، وجود ندارد.

در رسوایی دیگر که شامل ارزیابی پایین‌تر میزان آلایندگی دی اکسید کربن خودروهای بنزینی فولکس واگن بود، این خودروساز هفته گذشته اعلام کرد شمار خودروهای آلاینده بسیار کمتر از 800 هزار خودرویی است که در ابتدا اعلام شده بود.

پس از افشای رسوایی دوم فولکس واگن در ماه گذشته، وزیر حمل و نقل آلمان اعلام کرد همه مدلهای بنزینی و دیزلی که تحت برندهای فولکس واگن، آئودی، اسکودا و سیت فروخته شده اند، برای ارزیابی میزان آلایندگی دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن تحت آزمایش قرار می‌گیرند.

یک مقام وزارت حمل و نقل آلمان به دی ولت اظهار کرد: برلین با پذیرش مقررات و روشهای مشترک تست آلایندگی در اروپا، می‌خواهد در میان مدت از تقلب در روند تایید خودرو جلوگیری کند.

فولکس واگن برای پوشش هزینه‌های فراخوان خودروهای دیزلی آلاینده، 6.7 میلیارد یورو (7.38 میلیارد دلار) و دو میلیارد یورو هم برای جبران بخشودگیهای مالیاتی دولتهای اروپایی برای خودروهایی که گفته شده بود آلایندگی دی اکسید کربن پایینی دارند، اختصاص داده است. با اینهمه تحلیلگران برآورد کرده اند هزینه مربوط به جریمه‌ها، شکایات و اصلاح خودروهای آلاینده به بیش از 40 میلیارد یورو (44 میلیارد دلار) بالغ می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن اعلام کرده رگولاتور خودروی آلمان طرح اصلاح بیش از 90 درصد خودروهای آلاینده از جمله خودروهای دارای موتور 1.6 لیتری و 2 لیتری را تایید کرده است.

در این بین بنیاد توسعه سبز و حفظ تنوع زیستی چین که یک گروه مدافع محیط زیست است از فولکس واگن به دلیل استفاده از نرم افزار برای تقلب در تستهای آلایندگی شکایت کرد.

این گروه در یک بیانیه سه خطی در وب سایت خود اعلام کرد که علیه فولکس واگن شکایتی در دادگاهی در شهر تیانجین تنظیم کرده است و به روزنامه دولتی چاینا دیلی اعلام کرد شکایت را به این دلیل مطرح کرده است که فولکس واگن خودروهای مشکل زا را برای بدست آوردن سود بالاتر تولید کرده و با دور زدن قوانین چین، آلودگی هوا را بدتر کرده است.

دیده بان کیفیت چین در اکتبر اعلام کرده بود فولکس واگن 3.2 میلیون خودرو در 11 ماه سال 2015 در چین تحویل داده است که از میان آنها تنها 1950 دستگاه مشکل آلایندگی دارند.

مدیران فولکس واگن در رویدادهایی که مربوط به نمایشگاه خودروی گوانگژو در ماه گذشته بود، از مصرف کنندگان چینی بابت رسوایی آلایندگی عذرخواهی کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.