| کد خبر: 73001 |

ملاحظات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما / سرمایه‌گذاری جدی در حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی

تین نیوز | اعضای کمیسیون عمران مجلس در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ضمن حمایت از برنامه‌های اعلامی او برای کاهش اتکا به اعتبارات دولتی در اجرای پروژه‌ها٬ نقطه نظرات خود را نیز بیان کردند.


نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی و شورای معاونان وی ۲۲ آذر ماه برگزار شد و در این نشست نمایندگان حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های پرداختند.

سيد مهدی هاشمی: بودجه‌های عمرانی کفاف هزینه‌های نگهداری زیرساخت‌های موجود را نمی‌دهد
سيد مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر نقش و جایگاه حمل و نقل و مسکن در اقتصاد کشور اظهار کرد: زیرساخت از مهمترین موضوعاتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران باید به آن بپردازد. همه مردم با حمل و نقل سروکار دارند و از زیرساخت‌های حمل و نقلی خدمات می‌گیرند.

وی با یادآوری اینکه کشور آمریکا ۵۰ سال قبل ۹۰ درصد بودجه عمرانی خود را صرف پروژه‌های حمل و نقل در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای کرد افزود: ۱۰ سال پس از این سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی این کشور
توسعه یافته شد.

هاشمی با اذعان به این مسئله که بودجه‌های حال حاضر حوزه عمرانی کفاف هزینه‌های نگهداری زیرساخت‌های موجود را هم نمی‌دهد ادامه داد: در نتیجه قطعا این بودجه‌ها برای توسعه نیز ناکافی است.

وی با طرح این سوال که این هزینه را چه کسی باید پرداخت کند با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: ما با تمام سخنان و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی هم نظر و هماهنگ هستیم اما ممکن است در برداشتن برخی گام‌ها اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم برای مثال اینکه اول آزادسازی قیمت‌ها صورت گیرد و بعد نوسازی بنگاه‌ها اتفاق بیفتد جای بحث دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با یادآوری روش آزادسازی و افزایش‌ قیمت‌ بلیت‌ها در ادوار گذشته افزود: متأسفانه در دوره‌های گذشته منافع و سود این آزادسازی به جیب دلالان و آژانس‌ها رفت و چیزی به شرکت‌های حمل و نقلی نرسید.
در مقطع کنونی نیز ممكن است مجموعه صنعت هوایی٬ ریلی و جاده‌ای کمترین سود را ببرند. در بحث آزادسازی باید گام به گام رفتار کرد به طوری که یک گام در آزادسازی برداشته شود و یک گام در نوسازی بنگاه‌ها صورت گیرد.

وی محور بودن بخش خصوصی را ضروری برشمرد و توضیح داد: پایه اقتصاد مقاومتی نیز بر همین چارچوب استوار و نیاز به پیوستگی در برنامه‌ها برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است.

هاشمی درخواست کرد که برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازي در قالب برنامه‌ زمانبندی شده به کمیسیون عمران ارائه شود تا کمیسیون بتواند به این برنامه‌ها رسیدگی کند.

مهرداد بائوج لاهوتی: تفاوت‌های قبل و بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باید برای مردم ملموس باشد
مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اجتناب‌ناپذیر خواندن آزادسازی قیمت‌ها به ویژه در حمل و نقل هوایی و لحاظ آن در قانون افزود: این آزادسازی قیمت‌ها باید برای مردم ملموس باشد و تفاوت‌هایی میان قبل و بعد از آزادسازی محرز شود.

وی با اشاره به سهم پایین حوزه‌های ریلی و هوایی در حمل و نقل گفت: در شرایط کنونی ۹۰ درصد سهم حمل و نقلی ما جاده‌ای است و یکی از دلایل آمار بالای تلفات جاده‌ای همین مسئله است و ما راهی جز این نداریم که در دو بخش ریلی و هوایی سرمایه‌گذاری جدی کنیم و نمایندگان نیز وظیفه دارند در این زمینه به وزارت راه و شهرسازی کمک جدی کنند.

لاهوتی با تاکید بر اینکه مسیر وزارتخانه مسیر درستی است و در این مدت کوتاه که دکتر آخوندی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده دارد جهت مثبتی پیدا کرده٬ گفت: با بودجه‌های ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومانی دولتی امکان اداره وزارتخانه به این وسیعی با این حجم از پروژه‌های سنگین وجود ندارد و باید همین مسیر درستی که وزارت راه و شهرسازی در بکار گیری بخش خصوصی آغاز کرده ادامه پیدا کند و در آینده نزدیک مردم این تغییر مثبت را احساس خواهند کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با نامناسب خواندن وضعیت صنعت هوایی کشور گفت: البته انتخاب علی عابدزاده به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی انتخاب بسیار خوبی بوده است. شاید هزاران اتفاق در جاده‌های کشور رخ دهد به اندازه یک اتفاق هوایی بزرگنمایی نشود به همین دلیل کوچکترین بحث در حمل و نقل هوایی ابعاد مختلفی دارد.

وی بر لزوم تشکیل کمیته مشترک ویژه‌ای میان کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی برای نظارت بر وضعیت حمل و نقل هوایی تاکید کرد و گفت: در بخش مسکن نیز باید از ظرفیت‌های قانونی مثل ماده یک قانون ساماندهی مسکن استفاده کرد و همه دولت‌های پیشین نیز به نوعی از این اهرم قانونی استفاده کردند. این ماده اشاره به این مسئله دارد که از خود زمین می‌توان برای کاهش قیمت مسکن استفاده کرد.

عضو هیئت رئیس کمیسیون عمران با اشاره به عملکرد مناسب در خصوص آزادراه تهران-شمال گفت: همانطور که اشاره شد این آزادراه می‌تواند مشکل ترافیک تهران-کرج را نیز برطرف کند و این پروژه باید هرچه زودتر به سرانجام برسد چراکه برآورد هزینه‌ای آن روز به روز با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند.

محمدرضا رضایی کوچی: لزوم استفاده از منابع اسناد خزانه برای پرداخت طلب پیمانکاران راه‌های روستایی
محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه تلاش‌های بسیاری برای استفاده از منابع اسناد خزانه صورت گرفته است گفت: برای پرداخت طلب پیمانکاران راه‌های روستایی نیز باید از این اعتبارات استفاده شود و مطالبات پیمانکاران از این طریق پرداخت شود.

وی با بیان اینکه مشکل پیمانکاران مسکن مهر نیز با بانک مرکزی باید حل شود ادامه داد: همچنین پروژه راه آهن بندرعباس-شیراز که در بودجه سالیانه نیز ردیف اعتباری دارد می‌تواند جز پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی باشد.

یوناتن بت کلیا: درخواست‌ها در خصوص ساخت دو مکان مذهبی برای آشوریان درگیر بروکراسی‌های اداره شده است
 یوناتن بت کلیا یکی از دیگر نمایندگان حاضر در این نشست با مفید خواندن گزارش ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی گفت: چنانچه این گزارشات به طور مستمر به استحضار نمایندگان برسد حتی یک سوال هم از وزارت راه و شهرسازی صورت نمی‌پذیرد.

نماینده آشوریان و کلدانی در مجلس با یادآوری اینکه پس از  ۳۷ سال اتحادیه جهانی آشوریان از آمریکا به ایران منتقل شده است اظهار کرد: انتظار داشتم درخواست‌هایی که از دولت داشتم مورد توجه قرار گیرد تا بتوانم پاسخگوی ۴ میلیون آشوری ایرانی ساکن در ۴۵ کشور جهان باشم ولی درخواست‌های بنده دچار بروکراسی‌های اداري شده است.

وی با بیان اینکه ما آشوریان شعار زندگی مسالمت‌آمیز در ایران را نمی‌پذیریم بلکه اعتقاد داریم زندگی ما در ایران محبت‌آمیز است٬ افزود: با شروع دولت نامه‌ای به رئیس جمهور محبوب نوشتم تا دو مکان مذهبی برای آشوریان از سوی دولت ساخته شود چراکه ما امکانات ساخت این زمین‌ها را نداریم. متاسفانه اقدامات صورت گرفته برای ساخت این دو زمین در ارومیه و کرج بسیار کند پیشرفته است و من این نامه به رئیس جمهور را به تمام آشوریان در سراسر دنیا نشان داده‌ام امروز نمی‌دانم چه پاسخی باید به آنها بدهم.

حمیدرضا پشنگ: باید از ورود خلبانان اجاره‌ای جلوگیری شود
حمیدرضا پشنگ نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از تمام سیاست‌ها و برنامه های دکتر آخوندی در برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ حمایت می‌کنم یادآور شد: بودجه تهیه شده باید با رعایت عدالت اجتماعی باشد و مناطق محروم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان هیچ بزرگراه و آزادراهی وجود ندارد و اعتبارات نیز به صورت قطره چکانی برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود علاوه بر این در راه‌های روستایی و رفع نقاط حادثه خیز مشکلات فراوانی داریم.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در حمل و نقل هوایی استفاده از نیروی انسانی مناسب در صنعت هوایی کشور است و باید از ورود خلبانان اجاره‌ای جلوگیری شود و خلبانان از این موضوع شکایت دارند و چنانچه در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد مایه دلگرمی خلبانان کشور خواهد بود.

نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه و کورین با یادآوری اینکه شبکه ریلی طبق برنامه پنجم توسعه پیشرفت نداشته است تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان نیز برای بهره‌گیری از امکانات ریلی بودجه‌های بهتری در نظر بگیرند و وزارت راه و شهرسازی در توسعه شبکه ریلی کوشا باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قوانین موجود در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی را دست و پا گیر خواند و افزود: متاسفانه بخش خصوصی در بندر چابهار دچار مشکل شده و با هر نارسایی که در خارج از کشور به وجود می‌آید بخشنامه‌ای صادر می‌شود که فعالیت بخش‌خصوصی را با مشکل مواجه می‌کند که این مسائل با همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های مسئول باید حل و فصل شود.

منصور آرامی: شاخص راه‌های روستایی هرمزگان بسیار پایین است
منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ضمن حمایت از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که این جلسات به طور مستمر هر دو ماه یکبار برگزار شود. تلاش‌های زیادی در حوزه بنادر و فرودگاه‌ها در استان هرمزگان صورت گرفته است ولی شاخص توسعه راه روستایی بسیار پایین است. خوشبختانه چرخش مالی در منطقه ترانزیتی بندرعباس بسیار مناسب است و از این اعتبارات باید برای توسعه راه‌های روستایی و بهبود وضعیت روستاهای ساحلی استفاده شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس با بیان اینکه شغل اکثر افراد در روستاهای حاشیه خلیج فارس دریایی است گفت: نیاز است برای روستاهای ساحلی چند موج شکن در نظر گرفته شود که در این زمینه نامه‌هایی نیز به وزارت راه و شهرسازی داده شده که امیدواریم با دستور شخص وزیر راه و شهرسازی پیگیری شود.

سید احسن علوی: نظارت نامناسب در ادارات کل استان‌ها موجب اجرایی نشدن دستورات وزیر شده است
سید احسن علوی عضو دیگر کمیسیون عمران در خصوص نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات استان‌ها گفت: برخي از پیمانکاران راه‌های روستایی و بزرگراهي استان کردستان با مراجعه به ما اظهار می‌کنند که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی با اشاره به روند تخصیص اعتبارات در استان کردستان اظهار کرد: به دلیل منطقه آزاد بودن بانه نیاز است آزادراه هرچه سریعتر به پایان برسد ولی با این روند تخصیص اعتبارات ساخت این پروژه تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: محدود بودن شرکت‌ها در کشور ما موجب می‌شود با آزادسازی قیمت‌ها رقابتی صورت نگیرد و فقط افزایش قیمت داشته باشیم.

وی افزود: در آزمون راه و شهرسازی تعدادی پذیرفته شدند و این افراد با مراجعه به ما نمایندگان خواستار تکمیل امور استخدامی خود هستند.

علوی به پروژه راه آهن همدان-سنندج اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه را نیز می توان با استفاده از بخش خصوصی و اعتبارات غیر دولتی با سرعت بهتری پیش برد و نباید این پروژه مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر درگیر مکاتبات و بروکراسی‌های رایج اداری در کشور شود. در بسیاری از موارد دستوری صادر شده ولی این دستور به دلیل نظارت نامناسب در ادارات کل استان‌ها مغفول واقع می‌شود.

علیرضا خسروی: صاحبان مسکن مهر پردیس برای واگذاری واحد خود باید ۵ میلیون تومان بپردازند
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کشوری موفق است که مصرف بیشتری داشته باشد و نگرانی از این نداشته باشد که مصرف زیادی دارد گفت: همچنین صنعتی موفق است که وقتی محصولی به بازار می‌آید پس از مدتی آن محصول از رده خارج شود نه اینکه آن محصول سالیان دراز در بازار باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه اقدامی صورت می‌گیرد باید کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد نه افزایش قیمت افزود: در حال حاضر از ۱۴ ایرلاین فقط ۳ شرکت به صورت آنلاین و برنامه‌ای بلیت هواپیما به فروش می‌رسانند و مابقی به صورت چارتر بلیت خود را عرضه می‌کنند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس با یادآوری تکمیل نبودن زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: در نشستی که اخیرا با معاونان وزارت راه و شهرسازی داشتیم تفاهماتی صورت گرفت و لازم است برای نهایی شدن این تفاهمات دستور نهایی صادر شود.

مجید جلیل سرقلعه: انتظارات نابه‌جای اقتصاد کشور از برجام
مجید جلیل سرقلعه عضو کمیسیون عمران با اشاره به انتظارات نابه جای اقتصاد کشور از توافق برجام گفت: باید این انتظار را متعادل کرد و انتظار داریم در برنامه ششم و قانون بودجه طوری عمل شود که وزارت راه و شهرسازی بتواند عملکرد مناسب‌تري در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و مسکن و شهرسازی داشته باشد.

کمال علیپور خنکداری: حقوق مسافر مشخص نیست
کمال علیپور خنکداری عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس یکی از موضوعات مورد نقد را تاخیرهای طولانی مدت و عدم پاسخگویی شرکت‌های هواپیمایی خواند و گفت: حقوق مسافر مشخص نیست و تعریف خاصی برای معرفی حقوق مسافر و اطلاع رسانی به مسافر نداریم.

وی با اشاره به زحمات زیادی که در حوزه هوایی در دوره اخیر صورت گرفته گفت: باید ویترین کار نیز زیبا تزیین شود تا حرف و حدیث در خصوص عملکرد حوزه هوایی به حداقل برسد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس اظهار کرد: اساتید فراوانی در مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی مشغول فعالیت هستند که ما علاقه مندیم گزارشات آنها در حوزه‌های بافت فرسوده، مسکن مهر و سایر حوزه‌ها را استماع کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش نرخ بیکاری و سرمایه‌گذاری در ۳ استان مازندران، گیلان و گلستان ارتباط شبکه‌ای حمل و نقل ضروری است افزود: اتصال راه آهن رشت به قائمشهر می‌تواند بسیار کمک کند تا وضعیت غرب استان مازندران از حالت فعلی که هیچ گونه سرمایه‌گذاری در آنجا صورت نمی‌گیرد نجات پیدا کند.

احمد جباری: لزوم استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور
احمد جباری آزادسازی قیمت بلیت را الزام قانونی دانست گفت: این کار باید اجرایی می‌شد ولی در کنارش تامین سرمایه نیز باید از طریق منابع صندوق توسعه ملی صورت گیرد. از آزادسازی نرخ بلیت رقم قابل توجهی برای نوسازی ناوگان به دست نمی‌آید و باید به سراغ منابع بانکی و صندوق توسعه ملی برویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس برداشته شدن تحریم‌ها را امکانی برای سهولت در نوسازی ناوگان خواند و افزود: در حوزه ریلی نیز باید به کریدورهای بین‌المللی توجه ویژه کرد تا ظرفیت‌های موجود کشور به نفع سایر کشورها مصادره نشود.

سید بهلول حسینی: دولت شهامت اصلاح قیمت انرژی را داشته باشد
سید بهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس اعتبارات عمرانی در مقایسه با هزینه‌های جاری را بسیار ناچیز عنوان و اظهار کرد: اگر دولت یک بار برای همیشه شهامت اصلاح قیمت انرژی را داشته باشد می‌تواند هم برای مردم اشتغال ایجاد و هم درآمد بسیار مناسبی برای اعتبارات عمرانی جذب کند. علاوه بر این مطالبات پیمانکاران نیز از این طریق می‌تواند پرداخت شود.
.................................................................................................................................................
سخنان آخوندی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شوراي اسلامي
...................................................................................................................................................
علاوه بر اعضای کمیسیون عمران و وزیر راه و شهرسازی در نشست سید محمد پژمان مدیرعامل سازمان ملی زمین مسکن٬ پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی٬ علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت٬ توسعه و زیربناهای حمل و نقل٬ داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران٬ علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری٬ رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور٬ داوود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی٬ سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی٬ محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سیدسعید سیدعلایی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر راه و شهرسازی٬ حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان٬ امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل٬ علیرضا محفوظی معاون حقوقی٬ امور مجلس و هماهنگی استان‌ها٬ محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور٬ محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران٬ محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی کشور٬ احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر٬ محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن و جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.