| کد خبر: 72935 |

آزادسازی بلیت هواپیما مثبت است

وبلاگ تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی | در شرایطی كه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما جزو دستورات برنامه پنجم توسعه بود و در حال حاضر برنامه پنجم روز‌های پایانی خود را سپری می‌كند، قطعا باید آزادسازی‌ها به مرحله اجرا گذاشته می‌شد. اما بهتر بود كه آیین نامه‌های مربوط به آن در گذشته توسط وزارت راه وشهرسازی تنظیم و در جلسات هیات دولت مطرح می‌شد تا آیین نامه‌های مربوط به این ماجرا در این زمان نیز در كنار دیگر موارد به اجرا درآید.

به طور مسلم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به این معنا نیست كه آژانس‌های هواپیمایی به دلخواه قیمت بلیت‌ها را تعیین كنند یا بنا بر اهداف خود حركت كنند، بلكه آزادسازی نرخ بلیت با هدف ایجاد رقابت میان ایرلاین‌ها سیاست‌گذاری شده است. ایرلاین‌ها نیز در فضایی كه شهروندان نیاز به یك تغییر و تحول اساسی در سیستم دارند تا با رسیدگی‌های لازم از خدمات هوایی بهره مند شوند، می‌توانند شرایط مطلوب را برای مردم ایجاد كنند.

بعد از آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش قیمت بلیت مسیر تهران- مشهد تا رقم 900 هزار تومان بودیم كه این امر مربوط به عدم نظارت‌ها و عدم وجود كنترل از سوی سازمان‌های ذی ربط است و نمی‌توان آزادسازی نرخ‌ها را دلیل این گرانی دانست. زمانی كه صرفا یك آژانس انحصار بازار بلیت را به دست بگیرد، مطمئنا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. اما هدف اصلی آزادسازی نرخ‌ها، ایجاد رقابت میان ایرلاین‌های كشور است. زمانی كه ایرلاین‌های مختلف در بازار عرضه حضور داشته باشند به خودی خود كنترل قیمت‌ها اتفاق می‌افتد.

اینكه یك آژانس خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها كند، با آزادسازی قیمت‌ها منافات دارد. چنین تصوری كاملا اشتباه است كه در زمان آزادسازی ها، آژانس با توجه به تقاضای موجود در بازار مبلغ‌ها را تعیین كند. مطمئنا سازمان هواپیمایی كشور مسئول نظارت و كنترل بر ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی است كه باید با عوامل گرانی چند روز گذشته برخورد كند. سیستم هوایی كشور نیاز به مدیریت صحیح و كارآمد دارد تا با نظارت و كنترل كافی بتواند از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری كند. زمانی كه چنین مدیریتی نباشد قطعا آژانس‌ها با مبلغ دلخواه به عرضه بلیت می‌پردازند.

علاوه بر این، زمانی كه كنترل كافی وجود ندارد، شاهد بروز پدیده‌هایی همچون بازار سیاه بلیت هواپیما در زمان پیك سفر‌ها می‌شویم. به عبارتی دیگر در ایامی كه مسافرت‌ها بیش از سایر ایام سال انجام می‌گیرد، برخی از تور‌های مسافرتی كل بلیت‌های هواپیما را یك جا خریداری می‌كنند و آن را با مبلغ تعیینی خود می‌فروشند كه اگر كنترل وجود داشته باشد، چنین وضعی به وجود نمی‌آید.

متاسفانه باید گفت كه در بسیاری از بخش‌ها اگر اجبار و زور وجود نداشته باشد، تخلفات تا حد زیادی گسترش پیدا می‌كند. حال كه كشور از نظر روابط خارجی در شرایط مناسبی قرار گرفته و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هم اتفاق افتاده است، امید می‌رود كه ناوگان هوایی كشور مجهز شود و با واردات هواپیما‌های جدید خارجی، دیگر شاهد بروز سوانح هوایی گذشته نباشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.