| کد خبر: 71694 |

با گذشت چند ماه از حوادثتروریستی ترکیه اتوبوس‌های ایرانی دوباره به راه افتادند

سفر ریلی به ترکیه؛ همچنان در کما

تین نیوز | مسیرهایی که ایران را به ترکیه وصل می‌کند، در یکی ۲ ماه گذشته، روزها و شب‌های خلوتی را پشت‌سر گذاشتند. این خلوتی را باید از چشم گروه‌های تروریستی و مشکلاتی دید که آنها در مسیرهای زمینی سفر به ترکیه ایجاد کرده بودند اما اکنون به نظر می‌رسد اوضاع تا حدی آرام‌تر شده، هرچند هنوز وضعیت عادی نیست.

ترکیه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی ایرانی‌هاست. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سفیر ترکیه در ایران، در سال ۲۰۱۴میلادی ۶میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند. علاوه بر سفر هوایی، امکان سفر با اتوبوس و قطار به ترکیه نیز در کشور ما وجود دارد و این شاید یکی از دلایل استقبال چشمگیر ایرانی‌ها از سفر به این کشور باشد زیرا با سفر زمینی، مسافرت خارجی کم هزینه‌تری خواهند داشت. در تابستان سال‌جاری در مسیرهای زمینی ایران ـ ترکیه، مشکلاتی بروز کرد که موجب شد برای مدتی، راه زمینی به ترکیه بسته شود. در مرداد بود که قطار مسافری آنکارا ـ تهران مورد حملات تروریستی قرار گرفت و قطاری که از ایران برای بازگرداندن مسافران قطار آسیب‌دیده اعزام شد نیز از گزند این حملات در امان نماند. حملاتی که رسانه‌های داخلی ترکیه آنها را به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» نسبت دادند. در جاده‌ها نیز ناامنی به اندازه‌ای پیش رفت که یک دستگاه اتوبوس ایرانی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و یکی از سرنشینان آن کشته شد. در اثر همین حوادث بود که شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن اعلام توقف حرکت قطارهای ایران به ترکیه اعلام کرد برای اعزام دوباره قطارها منتظر اعلام نظر رسمی مقامات ترکیه خواهد ماند. همچنین وزارت امور خارجه کشورمان از مردم خواست تا اطلاع ثانوی تا حد امکان به صورت زمینی به ترکیه سفر نکنند.

تردد اتوبوسی در جریان
اکنون به نظر می‌رسد در زمینه سفر با اتوبوس، مدتی است مشکلات کاهش یافته و تردد دوباره در حال عادی شدن است. این خبر را محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صمت داد و گفت: وقتی اتوبوس ایرانی هدف حمله تروریستی قرار گرفت، بحث ممنوعیت تردد مطرح نشد و مرز بازرگان برای تردد اتوبوس‌های ایرانی باز بود اما به دلایل امنیتی، برخی اتوبوس‌ها تردد نمی‌کردند و شرکت‌ها سفرهای خود را کمتر کردند. از سوی دیگر نیز توصیه می‌کردیم تا حد امکان این سفر را انجام ندهند. عطرچیان یادآوری کرد که مدتی است مشکلات تردد از مرز جاده‌ای کمتر شده و اتوبوس‌های مسافری دوباره از مرز بازرگان به ترکیه تردد می‌کنند؛ هرچند این مسیر امنیت گذشته را ندارد و باید در عبور از آن احتیاط شود. وی با تاکید بر اینکه از زمان افزایش دوباره تردد در مرز جاده‌ای تا به امروز، اتفاقی برای اتوبوس‌های ایرانی نیفتاده است، ادامه داد: رانندگان تلاش می‌کنند مسائل ایمنی را رعایت کنند، به عنوان مثال از تردد شبانه پرهیز و سعی می‌کنند در نخستین فرصت به سمت قسمت‌هایی که امنیت بیشتری دارد، برانند.

تداوم توقف مسیر ریلی
در سوی دیگر ماجرای توقف سفرهای زمینی به ترکیه، سفر با قطار قرار دارد و آنطور که مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن به صمت خبر داد، هنوز هم مشکل این مسیر حل نشده و قطار ترکیه همچنان متوقف است. به گفته عباس نظری، مشکل تردد قطار باری حل شده اما درباره قطار مسافری هنوز توقف ادامه دارد زیرا ترکیه مسئول امنیت مسافران ایرانی در خاک خود است و هنوز نتوانسته این امنیت را بعد از حواث تروریستی اخیر تضمین کند. نظری ادامه داد: به دلیل مسائل امنیتی، از تردد قطار مسافری همچنان جلوگیری می‌شود اما قطار باری حتی زمانی که کامیون‌های ایرانی امکان عبور از مرز نداشتند، تردد می‌کردند زیرا امکان توقف بار وجود نداشت. به همین دلیل تلاش کردیم مسیر باری به سرعت باز شود اما درباره بحث مسافری، هنوز مشکلات باقی است. مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن با اشاره به سفر اخیر خود به ترکیه برای مذاکره با طرف ترک در زمینه آخرین وضعیت تردد قطار باری و مسافری اظهار کرد: ترک‌ها همچنان نگران بحث تامین امنیت مسافران ایرانی هستند و به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت بالای موضوع، هنوز آمادگی راه‌اندازی دوباره مسیر ریلی مسافری را ندارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.