| کد خبر: 69598 |

بورسیه خلبان در هواپیمایی ملی ایران

وبلاگ تین نیوز، آرمان بیات | در سال 1343 با افزایش تعداد هواپیما در ناوگان خود و پیش بینی قرار داد جت بویینگ 727 که سال 1344 نیز یک فروند از کمپانی بویینگ اجاره شد و رشد سریع شبکه پروازی و نیاز به خلبان با کیفیت احساس شد و پس از بررسی های صورت گرفته، مدیران وقت هما بر آن شدند که پرورش خلبان توسط خود شرکت انجام شود.

لذا با دستور مرحوم علی محمد خادمی هما دست به ابتکار جالبی در عالم وقت هواپیمایی زد که در آن وقت بی سابقه بود و آن الگویی بود که ایشان از نیروی هوایی قصد اجرا در ایران ایر داشت. در سال 1344 آگهی در رسانه های وقت منتشر می شود و از علاقه مندان متقاضی خلبانی دعوت می گردد تا در آزمون مربوطه شرکت داشته باشند. در دوره اول 1230 نفر در این آزمون شرکت می کنند و پس از آزمایش های متعدد هوش ، استعداد و سلامتی ، تنها 7 نفر موفق به قبولی در این سنجش می شوند و در آگهی دوم 3720 متقاضی ثبت نام می کنند که تنها 22 نفر برای خلبانی و مهندسی پرواز قبول می شوند.

گروه ها پس از طی دوره مقدماتی زبان و آموزش پرواز در باشگاه هواپیمایی کشوری وقت، به ایالات متحده و آکادمی هوانوردی آمریکن فلایر اعزام می شدند. این آکادمی یکی از بهترین مراکز آموزشی عملیاتی در زمان خود بود. دانشجویان ایرانی طی گزارش های مستند مدیران عالی آکادمی، از بهترین دانشجویان بودند و به عنوان دانشجویان ممتاز شناخته می شدند. اولین شخصی که از دوره اول با موفقیت دوره های خلبانی بازرگانی و حمل و نقل هوایی را طی نمود و به کشور بازگشت کاپیتان امیر کسروی بود که در مهر 1345 پس از اخذ گواهینامه های مربوطه به کشور بازگشتند.

بدین ترتیب ایشان اولین خلبانی در تاریخ هوانوردی کشور بودند که دوره خلبانی را به صورت علمی و پیشرفته با اخذ 2 گواهینامه PPL و CPL و 2 ریتینگ IR و ME، گذراندند. ایشان هم اکنون از اساتید خلبان آکادمی FLIGHT SAFETY بوده و سابقه سالها پیش رییس پروژه هواپیمای DASH 8 Q400 در کمپانی بمباردیر کانادا بودند. از دیگر خلبانان دوره اول می توان به آقایان خسرو بیدهندی،فرزین گرایلی،بهمن تهرانی و گروه دوم آقایان حسین حقیقی،محمد مهدوی،خسرو رادکامران و حسین سنمار بودند. البته آقایان رادکامران و سنمار بعدها به شرکت ایرتاکسی منتقل شدند و در تاریخ 30 آبان 1353 با یک فروند هواپیمای فالکن 20 به شماره ثبت EP-AGX دچار سانحه شده و به رحمت خدا رفتند. این طیاره متعلق به نخست وزیری وقت بوده است.

به هر حال این خلبانان بعدها از زبده ترین خلبانان هما بودند که سال ها ستون فقرات عملیات پرواز ایران ایر را بر عهده داشتند و برخی از آنها نیز از کشور خارج شدند و به استخدام شرکت های هواپیمایی نامدار بین المللی ناءل آمدند و برخی نیز در شرکت های هواپیماسازی همچون ایرباس و مراکز معتبر آموزشی صاحب مقام های مهمی گشتند که می توان به مرحوم ایرج فاطمی از خلبانان آزمایشگر و مدیران صنایع ایرباس یا ناصر منیری ، خلبان ویژه" جان کری " اشاره کرد.

در تصویر زیبا و نوستالژیک زیر، از آخرین گروه خلبانان اعزامی را در 1 سال پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملاحظه می فرمایید که در حال اعزام به ایالات متحده بودند. این روند پس از پیروزی انقلاب متوقف و آخرین گروه اعزامی پس از تسخیر لانه جاسوسی مجبور به بازگشت شدند و آخرین گروه بورسیه نیز پس از انتخاب در آزمون های ورودی، هیچ گاه شانس اعزام پیدا نکردند.



از چپ به راست: علی وزیری ، رضا کیهانیان ، حسین نیاکی ، شهریار بهجت نژاد ، مرحوم رسول ذریه ، محمد رحیمیان ، علی صاحبی ، مرحوم بهرام یوسفی ، نادر کاووسی ، فرشید لاهیجانی ، مهدی جعفر زاده ، فریبرز فرسار زاد.





 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    عالی