| کد خبر: 67933 |

برای اولین با ر در راه آهن برگزار می شود:

مانوری برای مقابله با بحران های زیستی

تین نیوز | ضروری به نظر می رسد طی مانورهایی، كمبود دستورالعمل های عملیاتی موجود راه آهن برای مقابله با بحران های زیستی بدست آید تا براساس آن برنامه ریزی های مدونی تدوین و تهیه شود.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اكبر سعادت مدیر پروژه طرح های جامع ایستگاهی درباره برگزاری مانور زیستی پدافند غیر عامل راه آهن عنوان كرد: رزمایش زیستی پدافند غیر عامل برای اولین بار در كشور و در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار می شود كه هدف از برگزاری آن، شناسایی نقاط قوت و ضعف مجموعه نهادهای دولتی و غیر دولتی در شرایط حوادث و بحران های زیستی با تمركز بر سیستم ریلی كشور با محوریت آمادگی نیروهای امدادی و دست اندركاران ریلی در مواقع اضطراری و بحران های ناشی از مسائل زیستی است.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهایی كه می تواند از این مانور به دست آید افزود: برنامه ریزی برای بهبود نقاط ضعف، شفاف كردن پروتكل های همكاری با دیگر نهادها در حوادث و بحران های زیستی و در نهایت جلوگیری از گسترش و یا تبدیل حادثه زیستی به بحران با استفاده از ظرفیت های ملی از جمله دستاوردهای این مانور می تواند باشد و تا زمانی كه نتوانیم نقاط ضعف سیستم ریلی را در این بحران ها شناسایی و برطرف كنیم، نمی توان ادامه مانور را برای سال های آتی پیش بینی كرد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر ضروری به نظر می رسد كمبود دستورالعمل های عملیاتی موجود راه آهن برای مقابله با این نوع بحران بدست آید و براساس آن برنامه ریزی های مدونی تدوین و تهیه شود.

سعادت در پاسخ به این سوال كه برگزاری مانور فوق چه تاثیری بر صنعت حمل و نقل ریلی می گذارد، اظهار داشت: كاهش اختلال در ارائه خدمات به مسافران قطار، افزایش جذابیت سفر با راه آهن و افزایش ظرفیت و توانایی دفاعی صنعت ریلی در مقابل تهدیدهای زیستی از جمله این تاثیرها می تواند باشد.

مدیر پروژه طرح های جامع ایستگاهی ادامه داد: اختصاص سه واگن از قطار مسافری نورالرضا(ع) برای انجام مانور، تدارك حدود ۸۰ نفر نقش آفرین به عنوان مسافران مسموم، آموزش تیم مدیریت بحران اداره كل راه آهن اصفهان و كادر قطار مسافری، طراحی سناریو و برنامه مانور، اخذ مجوزهای سازمان پدافند غیر عامل كشور و كمیسیون عالی سوانح راه آهن، هماهنگی با واحدهای همكار و پشتیبان در سطح استان اصفهان از جمله اقداماتی بوده كه دست اندركاران حوزه ریلی برای برگزاری این مانور ترتیب داده اند.

سعادت با اشاره به همكاری ارگان ها و سازمان های درگیر در این مانور، عنوان كرد: سازمان پدافند غیرعامل كشور، معاونت امور زیر بنایی سازمان، قرارگاه زیستی سازمان، قرارگاه شفا در استان اصفهان، سازمان هلال احمر، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا)، اداره كل مدیریت بحران استان اصفهان و اداره كل پدافند غیر عامل استان و اورژانس اصفهان از جمله ارگان ها و سازمان هایی هستند كه برای برگزاری مانور فوق نقش اساسی را ایفا می كنند.

وی درباره سناریوی مانور گفت: سناریوی مانور به این ترتیب است كه فرماندهان گردان های بسیج سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان در برگشت از اردوی كاری- زیارتی مشهد به اصفهان توسط قطار در دو سالن اختصاصی بواسطه عامل معاند نظام دچار مسمومیت غذایی می شوند بطوریكه عوارض مسمومیت حدود سه ساعت قبل از رسیدن قطار به اصفهان حاد می شود و سرعت افزایش تعداد مبتلایان در گزارش های پی در پی رییس قطار، منجر به تشكیل كمیته مدیریت بحران در راه آهن اصفهان می شود.

وی درباره علت برگزاری مانور فوق در اداره كل راه آهن اصفهان گفت: گستردگی فضای عملیاتی و سایت ایستگاه، دلیل اصلی انتخاب اداره كل راه آهن اصفهان بوده و همچنین كارنامه خوب اداره كل راه آهن اصفهان در برگزاری مانور زلزله در سال ۸۸ از دیگر دلایل انتخاب بوده است.

مدیر پروژه طرح های جامع ایستگاهی در پایان گفت: با توجه به اینكه برای برگزاری این مانور، مدیریت بحران وارد عمل می شود، به دلیل ماهیت زیستی مانور، سیستم ریلی بهترین گزینه است و این موضوع تنها در سیستم هوایی آن هم مسافت های طولانی می تواند به عنوان یك الگو اجرایی شود.

وی یادآور شد؛ ذكر این نكته مهم است كه بدانید، در مسافرت های كوتاه هوایی و یا در مسافرت های طولانی جاده ای كه در فواصل كوتاه زمانی از شهرهای پر جمعیت می گذرد، عامل زیستی فرصت خودنمایی حاد پیدا نمی كند.
گفتنی است؛ رزمایش زیستی پدافند غیر عامل در تاریخ ۵ آبان ماه برگزار می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.