| کد خبر: 67849 |

خسروتاج: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پسابرجام راحت‌تر است

تین نیوز | قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون شک رشد و توسعه اقتصادی کشور را باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توجه جدی به توان و ظرفیت‌های داخلی دارد در نظر گرفت؛ بنابراین فضای جدید بعد از برجام دسترسی به بعضی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تسهیل خواهد کرد.

مجتبی خسروتاج اظهار کرد: موضوع اصلی مطرح شده در بسته اخیر رونق اقتصادی، بحث چگونگی تحریک تقاضاست و دولت درصدد است با تحریک تقاضا بتواند اضافه محصولی را که در بعضی از واحد‌های صنعتی به وجود آمده و تا حدودی بازار ندارد، به فروش برساند که البته این بخشی از کار است و این اقدام در واقع کمک به واحد‌های تولیدی و از طرفی قدرت خرید مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال جاری بیشتر با نگاه تحریک تقاضا تدوین شده است، اظهار کرد: بحث صادرات غیرنفتی و توسعه آن و همچنین تامین منابع برای اجرای پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند تحرک زیادی در بخش تقاضا ایجاد کند، بنابراین پیدا کردن خریدار خارجی برای کالاهای صادراتی، سرمایه‌گذاران و بانک‌های تامین منابع برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی ضروری است.

کاهش نرخ سود بانکی با فراوانی منابع مالی در امر سرمایه‌گذاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فضای پساتحریم تا حدودی هزینه‌های تولید را در بخش هزینه‌های بانکی، اعتبارات خارجی و جابه‌جایی پول کاهش خواهد داد بیان کرد: تفاوت نرخ کارمزد بانکی در ایران و سایر کشورها به شرط مطلوب کردن سایر شرایط مورد نیاز برای انتقال سرمایه انگیزه‌ای برای انتقال سرمایه به داخل کشور خواهد شد و با فراوانی منابع مالی در امر سرمایه‌گذاری، نرخ سود بانکی در داخل کشور نیز روند نزولی خواهد گرفت.

کاهش هزینه‌های تامین تسهیلات با کاهش نرخ سود بانکی
وی با بیان این‌که کاهش نرخ سود بانکی، هزینه‌های تامین تسهیلات برای صادرات را کاهش خواهد داد افزود: بالاخره این جریان با مدیریت سایر عوامل می‌تواند به رقابتی شدن بیشتر کالاهای صادراتی کمک کند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه برجام فرصت‌هایی را در بخش اقتصادی به وجود می‌آورد که می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیشتر شود تصریح کرد: رشد بهره‌وری، توسعه کارآفرینی، تشویق سرمایه‌گذاری، توسعه پیوند‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه، توسعه صادرات غیرنفتی و مسائلی از این قبیل در فضای پساتحریم و اجرایی شدن برجام راحت‌تر قابلیت اجرایی و پیگیری دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای صنعتی وتوسعه یافته نیز با تکیه بر اصولی مشابه آنچه که در اقتصاد مقاومتی آمده است ولی با نام دیگر به موضوع توسعه اقتصادی پرداخته‌اند، بنابراین شکی نیست که باید با تکیه بر ظرفیت و سرمایه فکری نیروی انسانی ایرانی، ظرفیت خدادادی طبیعی و مزیت‌های رقابتی و نسبی کشور در این منطقه از جهان و با رویکردی برون‌نگر به دنبال توسعه باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.