| کد خبر: 67838 |

روزنوشت یکشنبه ۲۶ مهر ماه تا یکشنبه ۳ آبان ماه سال نود و چها

برجام و برنامه‌ریزی برخی بنگاه‌ها برای توسعه مراکز اقامتی

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | در این هفته سعی کردم که مهمانان را با سه گروه از افراد و سازمان‌ها آشنا کنم. سازمان‌هایی نظیر سازمان ایرانگردی و جهانگردی و یا بانک گردشگری که بیشتر متولی سیاست‌گذاری و برنامه های توسعه گردشگری و ساخت مراکز اقامتی است و همچنین این مجموعه اکنون هتل بزرگ ۵۲۰ اتاق خوابه فرودگاه امام را احداث کرده و بهره‌برداری از آن را به گروه اکور فرانسه داده‌ است.

دوم سازمان هایی که صاحب اقامتگاه‌ها و هتل‌ها هستند مانند بنیاد مستضعفان و سوم صاحب نظران اقتصادی و کارشناسانی که در مسایل اقتصادی و مالی می‌توانند مشاوران خوبی برای هیات‌های خارجی باشند. به گفته معاونت گردشگری سازمان ایرانگردی و جهانگردی حدود بیست هزار اتاق اقامتی در کشور وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون توریست عمدتا مذهبی و فرهنگی از کشور بازدید می‌کنند که با توجه به فضای پس از برجام، پیش بینی می‌شود که یک میلیون به این تعداد اضافه شود، بنابراین ضروریست که مراکز اقامتی و تفریحی کشور متناسب با این نیازها افزایش یابد.

سازمان ایرانگردی و جهانگردی و سازمان جذب سرمایه‌گذار خارجی برنامه‌هایی جهت جذب سرمایه خارجی به منظور ساخت مراکز جدید اقامتی را در برنامه داشته و همچنین تضمین‌های لازم جهت ورود و خروج سرمایه و ملی نشدن هتل‌های احداثی در دست دارند که برای این گروه از مهمانان قابل توجه بود. هم اکنون برخی از سازمان‌ها و صاحبان محل‌های اقامتی در حال خروج از بازار هستند و برخی از سازمان‌های دیگر نیز در حال ورود به این بازار.

همچنین اکنون بهترین زنجیره هتلی کشور متعلق به بنیاد مستضعفان است که با توصیه مقامات عالی کشور قصد خروج از هتل داری را دارند. عمده هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور در اختیار این گروه است و ارزش این هتل‌ها بسیار بالاست. حداقل چهارصد میلیون دلار ارزش هتل‌های تهران این مجموعه است، ولی فروش سالانه ٢٢ هتل حدود هفتاد میلیون دلار با سودآوری حدود ده میلیون دلار كه به هیچ وجه با میزان سرمایه همخوانی ندارد. بنابراین تصمیم به خروج از این بازار دارند.

دومین گروهی که صاحب محل‌های اقامتی هستند، گروه شستا است که بسیاری از مهمانسراها و هتل‌های شهرستان‌ها در اختیار این گروه قرار گرفتهاست.

سومین گروه، گروه هتل‌های هما هستند که همان هتل شرایتون سابق است و در تلاشند تا مجددا از برند آن استفاده كنند وگرنه از این بازار خارج شوند. در مجموع تکاپوی زیادی در این بازار وجود دارد و شاهد ورود و یا خروج از این بازار هستیم.

برخی بنگاه ها از جمله بانک گردشگری و سمكا در حال برنامه‌ریزی جهت توسعه مراکز اقامتی، ورود به این بازار و خرید برخی از اقامتگاه‌ها هستند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد زیادی واحد در شهرستان‌ها دارد و بخشی از خوابگاه‌هایی که برای دانشجویان ساخته، اکنون بلااستفاده مانده است، به همین دلیل طرحی را برای تبدیل کردن آن‌ها به هتل‌های سه ستاره در دست دارد که این امر گزینه مناسبی برای همکاری علاقمندان به سرمایه گذاری در کشور است.

برخی نیز در بخش خصوصی قصد خروج از این بازار را دارند که می توان به “هتل و کافه نادری” با سابقه نود ساله “اشاره كرد.(به علت کهولت سن سهامدارانش).

از یکشنبه الی چهارشنبه با تمام گروه هایی نظیر سازمان ایرانگردی و جهانگردی‌، بنیاد مستضعفان در دو نوبت‌، هتل نادری‌، بانک گردشگری و مجموعه دانشگاه آزاد جلساتی برگزار کردیم و در مجموع شناخت خوبی از این بازار صورت گرفت؛ ضمن اینکه با بعضی از کارشناسان اقتصادی در بانک مرکزی و سایر ارگان‌ها ملاقات کردیم و اطلاعات مناسبی برای مهمانان خارجی جمع آوری شد؛ اولین دستاورد این سفر موافقت با دانشگاه آزاد برای ایجاد و راه اندازی “هتل اسكول “بود که در دنیا تجربه موفقی داشته‌است.

در این هتل ضمن فعالیت عادی دانش آموزان و یا دانشجویان دوره كارآموزی برای گذراندن دوره عملی خود، به مهمانان نیز سرویس داده می‌شود و از محل درآمد هتل بخشی از هزینه دانشجویان پرداخت می‌شود. این مجموعه با همکاری دانشگاه آزاد و “گروه وست موند” كه تقریبا بزرگترین گروه هتلی است و تجربه موفقی در آفریقای جنوبی در هتل اسكول داشته‌اند اجرا می‌شود و می تواند در تربیت نیروهای ماهر برای صنعت توریسم كشور راهگشا باشد.

در این هفته فقط دوشنبه صبح توانستم در جلسه کمیسیون خصوصی سازی و رقابت حضور پیدا کنم و تقسیم کاری جهت آشنایی افراد با خصوصی سازی‌، رقابت و فساد اداری انجام دادیم و تصمیم‌گیری پیرامون برنامه‌کاری کمیسیون به آینده موكول شد، مسئولیت كارگروه خصوصی‌سازی به من و مسئولیت کارپروه رقابت به آقای فروزانفر سپرده شد.

همچنین کارگروه فساد اداری به دكتر حسن عابدی جعفری واگذار شد. متاسفانه به دلیل ملاقات‌هایی که داشتم‌، امکان حضور در جلسه ای که آقای لاریجانی ریاست مجلس در اتاق حضور پیدا کرده بود را پیدا نکردم‌، همچنین روز ملی صادرات را نیز از دست دادم. ضمنا این هفته باشگاه نفت و نیرو یک سمینار بین‌المللی را برگزار کرد که شرکت‌های خوبی حضور پیدا کرده بودند و این سمینار را نیز از دست دادم. در حاشیه این سمینار وزیر انرژی روسیه ملاقات‌هایی با آقای زنگنه و وزیر نیرو داشته و به نظر می‌آید با نقشی که اخیرا روسیه در خاورمیانه پیدا کرده‌، روابط اقتصادی ایران و روسیه توسعه پیدا کند و یک قرارداد پنج میلیارد دلاری برای تهاتر نفت و فراورده های نفتی با كالاهای روسی خصوصا احداث نیروگاه نهایی شده كه این قرارداد توانایی ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور را دارد.

از طرف دیگر تایید برجام توسط رهبری قرار بود پایانی بر مباحث مطرح شده در کشور باشد ولی شاهد توهین آقای پناهیان به آقای ظریف در حضور رهبری و شعار بر علیه رئیس جمهور و رئیس مجلس در حسینیه رهبری بودم كه قطعا دوربین‌ها آن را ضبط كرده‌اند و دادستانی بهانه‌ای برای عدم شناخت آنان ندارد. به نظر می رسد برخی پاپ‌تر از پاپ شده‌اند و از رهبری جلو زده‌اند و در حضور ایشان به خودشان اجازه می‌دهند كه به مقامات عالی نظام جسارت كنند‌، امیدوارم که کشور از شر این تندروها خلاص شود و یک مسیر معقول و منطقی پیدا کند و دیگر شاهد شعارهای تند سیاسی مانند حیا کن‌، رها کن نباشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.