| کد خبر: 67837 |

روزنوشت چهارشنبه ۲۲ تا یکشنبه ۲۶ مهرماه سال ۹۴

کاهش سهام برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | چهارشنبه صبح به‌منظور یک ملاقات کاری با یک شرکت فنی مهندسی نفتی که مدیران ارشد و سهامداران آن از ایرانی‌های خارج از کشور بودند، عازم دبی شدم؛ این شرکت پروژه‌هایی در آسیای میانه، اروپا و آسیا انجام داده و از توان فنی و مهندسی خوبی برخوردار است. همچنین این شرکت قادر است پروژه‌هایی در حد دویست میلیون دلار را فاینانس کند. آن‌ها را به حضور در پروژه‌های ایران تشویق کردم و توضیحاتی در مورد قراردادهای جدید نفتی ایران «آی پی سی» ارایه کردم. قرار شد که در آینده نزدیک از ایران بازدید و با شرکت‌های پیمانکار بزرگ ایران آشنا شوند و با خرید بخشی از سهام یکی از شرکت‌های پیمانکاری یا مهندسی، راه ورود خود را به پروژه‌های نفتی کشور هموار سازند.

پس از آن به محل کار باز گشتم و تا دیر وقت درباره برخی موضوعات با مدیران دفتر تبادل نظر و گفتگو کردم. اخیرا در بازار سهام تحولاتی رخ داده که از آنها بی‌خبر بود بطور مثال سهام شرکت نفتی و معدنی «گلینکور» به شدت کاهش یافته‌است و ارزش سهام آن که در ابتدای عرضه عمومی حدودا پانصد پوند و پس از آن به دو هزار پوند رسیده بوده، به صد و بیست پوند کاهش پیدا کرده‌ است. بنابراین موضوع باعث اعتراض و تجمع سهامداران خود شده است. علت اصلی کاهش سهام این شرکت از امسال، تحولات بازار مس است که قیمت جهانی آن به کمتر از نصف کاهش یافته‌ و این شرکت در سال‌های اخیر دو معدن بزرگ مس خریداری کرده و بنابراین متضرر شده ‌است.

دبی و کشور‌های عربی، پنجشنبه اول محرم تعطیل بودند و لذا تا عصر در هتل ماندم و چند ساعت «بلومبرگ» تماشا کردم. متوجه کاهش سهام برخی از شرکت‌های بزرگ دیگر نیز شدم. از جمله شرکت «بربری» که در زمینه مد و لباس از معتبر‌ترین برند‌ها است و سهام آن حدود یازده درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر در سه ماهه اخیر میزان اشتغال در آمریکا نیز روند نزولی داشته است، بنابراین خطر رکود و رشد منفی اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود. امروز در هنگام تماشای بلومبرگ متوجه شدم که در سالهای اخیر ابزارهای جدید مالی معرفی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها را نمی‌شناسم و در این زمینه‌ها اطلاعاتم کم و قدیمی است، بنابراین قصد دارم اطلاعاتم را به روز کنم زیرا این امر موجب سهولت برقراری ارتباط با شبکه‌های فاینانس دنیا خواهد شد.

قرار بود که مهمانان اروپایی و کانادایی جمعه وارد دبی شوند و شنبه پس از اخذ ویزا در کنسولگری دبی عازم ایران شوند (یکی از کانادا و نفر دوم از استرالیا و دیگری ایرانی الاصل بود که از لندن عازم ایران بودند). دل نگران ویزای فرد ایرانی نبودم ولی مسئله ویزای دو نفر دیگر بود، لذا دو هفته قبل‌تر از طریق اینترنت برای دریافت ویزای آنها اقدام کردیم، ولی جوابی دریافت نشد. از ابتدای هفته مجددا برای ویزای آنان از طریق مکاتبه با وزارت خارجه اقدام کردیم و قول داده بودند که چهارشنبه تاییدیه ویزا را صادر کنند تا دوستان بتوانند پنجشنبه یا شنبه اقدام به دریافت ویزا در دبی کرده و نهایتا عازم ایران شوند؛ متاسفانه حواسم به تعطیلی روز پنجشنبه به مناسبت اول محرم نبود و شنبه هم کنسولگری تعطیل بود، از طرف دیگر تاییدیه وزارت خارجه را نداشتم، لذا پنجشنبه و جمعه جهت اخذ ویزای مهمانان در دبی یا تهران بسیار تلاش کردم.

با وجود تعطیل بودن کنسولگری با محبت دوستانم در دبی و سر کنسول ایران بالاخره ساعت دو بعد از ظهر ویزای آنان صادر شد و مهمانان با دو پرواز ساعت چهار و شش عصر عازم ایران شدند. متاسفانه با وجود اینکه سی آی پی فرودگاه را هماهنگ کرده بودم ولی بی‌دقتی کارمند فرودگاه موجب شد که مهمانان به سالن عادی هدایت شوند. جالب است که بعد از ورود مهمانان متوجه شدیم که ویزای یکی از دوستان تاریخ یک روز بعد دارد که البته با مساعدت دوستان مشکلی پیش نیامد و خوشبختانه یکی از دلنگرانی‌هایم برای اینکه طبق برنامه‌ریزی پیش رویم، برطرف شد. شنبه شب بعد از ورود دوستان اولین جلسه را برگزار کردیم و با یکی از افراد خبره در زمینه گردشگری و هتل داری بحث و تبادل نظر کردیم و اطلاعات ابتدایی را از بازار را کسب کردیم.

با ورودم به ایران متوجه شدم که مهم‌ترین بحث کشور بسته جدید سیاستی دولت است. این بسته در پنج محور اصلی تنظیم شده بود: کاهش نرخ سود بین بانکی، کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها، توزیع بودجه عمرانی هفت هزار و پانصد میلیاردی در کشور، تامین و پرداخت بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و پیمانکاران از طریق انتشار اوراق مشارکت و اعطای وام به خریداران خودرو و سایر اقلام. با ارایه این بسته جدید دولت در نظر دارد که مجددا از رکود خارج شود. به شخصه اعتقاد دارم با تصویب و اجرایی شدن برجام و اعلام موافقت همه طرف‌ها قطعا اثر مثبت در اقتصاد را شاهد خواهیم بود و اگر دولت به روال گذشته خود ادامه دهد، کشور با رفع تحریم‌ها و نهایی شدن برجام و شوکی که به اقتصاد وارد می‌شود، قادر به خروج از رکود خواهد بود.

البته با ارایه این بسته پیشنهادی، دلنگرانی افزایش تورم نیز وجود دارد. اگر افزایش نقدینگی در کشور همراه با سرعت گردش پول و رونق در فعالیت‌های اقتصادی باشد، با پرداخت وام به منظور تحریک بازار و خرید کالا به مصرف کنندگان موافقم، ولی اینکه دولت در اثر فشار‌ها مجبور به تعویض سیاست‌ها شود قطعا بسته جدید مفید نخواهد بود. تغییر سیاست دولت‌ها در ایران امر متداولی است و فراموش نمی‌کنیم در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی به علت فشارهای مطبوعات و برخی کار‌شناسان، سیاست‌های تعدیل اقتصادی، تبدیل به سیاست‌های تثبیت اقتصادی شد و تبعات مطلوبی برای اقتصاد کشور نداشت. در آن زمان ضمن لطمه خوردن به صادرات کشور، تولید نیز دچار مشکل شد. در حال حاضر نیز مجددا عده‌ای در تلاش هستند که دولت سیاست فعلی را‌‌ رها کند و سیاست رونق اقتصادی را پیگیری کند. امیدوارم شوک حاصل از رفع تحریم‌ها در هجدهم نوامبر به اقتصاد جان تازه‌ای دهد و دولت نیازی به اجرای بسته جدید نداشته باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.