| کد خبر: 66426 |

راه‌آهن خواف – هرات به زودی افتتاح می‌شود

مقدمه‌ای برای احیای ریلی جاده ابریشم

تین نیوز | در روزهایی که همسایگان غربی ایران از نظر شرایط امنیتی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند، همسایگان شرقی بیش از گذشته به بهبود زیرساخت‌های اقتصادی‌شان می‌اندیشند و این افکار باعث شده بار دیگر اندیشه بزرگ احیای جاده ابریشم جدی شود.

موقعیت خاص جعرافیایی ایران و قرار گرفتن آن به عنوان دروازه اتصال شرق به غرب باعض شده با گذشته صدها سال هنوز نام ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف ترانزیتی جهان مطرح باشد و در ایام پس از توافق هسته‌ای بسیاری تعداد کشورهایی که قصد دارند از طریق خاک کشور محموله‌های ترانزیتی خود را منتقل کنند به شکل تصاعدی افزایش یابد.

در این میان تلاش و توجه چین برای احیای دوباره جاده ابریشم و برنامه ریزی گسترده برای آن باعث شده ایران نیز نیم نگاهی به راه‌اندازی دوباره این عرصه تاریخی داشته باشد. هرچند امکانات جدید باعث شده ماهیت این احیا متفاوت شود.

در طرح جدید جاده ابریشم ریل محوریت خواهد داشت. طرحی که می‌تواند از چند محور مختلف ایران را به چین متصل کند. پس از افتتاح خط اینچه برون که ایران را به ترکمنستان، سپس قزاقستان و چین متصل می کند، حالا وزیر راه و شهرسازی خبر از یک مسیر مجزا و کوتاه‌تر نیز داده که البته برای نهایی شدن نیاز به برنامه ریزی گسترده دارد.

وزیر راه و شهرسازی در جریان دیدار خود با منصور نادری وزیر امور شهرسازی جمهوری افغانستان گفته خط آهن خواف - هرات در کشور ایران در فاز جدید به بهره‌برداری می‌رسد و خط‌آهن ایران به افغانستان وصل می‌شود. البته ادامه این‌کار و بهره برداری موثر نیاز به وصل شدن این خط به خطوط تاجیکستان، قرقیزیستان و چین دارد تا بدین ترتیب محور ریلی جاده ابریشم از جنوب ایران تا چین تکمیل شود.

هرچند با توجه به محدود بودن زیرساخت‌های راه آهن در کشور افغانستان و زمان بر بودن اتصال خط آهن این سه کشور به یکدیگر نمی‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک امکان این اتصال فراهم شود اما با توجه به کوتاه بودن مسیر در قیاس با دیگر جایگزین‌ها و مزیت نسبی بالایی که دارد می‌توان روی آن در آینده حساب باز کرد. خطی که پیش از هرچیز به تامین ایمنی قطارها در افغانستان نیاز دارد و این تضمین باید از سوی دولت این کشور داده شود که کالاهای ترانزیتی به سلامت در مسیر تاریخی ابریشم تردد خواهند کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.