| کد خبر: 65252 |

ساخت‌وساز باید از مالکیت شهرداری‌ها خارج شود

تین نیوز | حجت الله عزیزی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در نشست خبری خود با اشاره به اینکه ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم حضور کارکنان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور بسیار صحیح و درست بوده است گفت: متأسفانه شهرداری‌ها با حضور خود در بحث ساخت‌وساز زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری در این حوزه شده است.

 
وی در ادامه افزود: شهرداری‌ها با راه‌اندازی دفاتر خدمات ساختمانی و باعث شده است کلیه نقشه‌های ساختمان در این دفاتر طراحی شود که این موضوع نه تنها باعث بهبود طراحی نقشه ساختمان‌ها نشده بلکه باعث ایجاد یک مغازه برای دلالان شده است.
 
عزیزی اظهار داشت: در صورتی که نقشه ساختمان‌ها به مهندسان ناظر واگذار شود کیفیت و طراحی ساختمان چندین برابر می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در گذشته تمامی کارهای مهندسی توسط ناظر ساختمان انجام می‌شد و این سازمان در سال 1374 تأسیس شده است و نسبت به شهرداری‌ها کمی جوان‌تر است اما در این موضوع شهرداری‌های متأسفانه حس مالکیت نسبت به تمام ساخت و سازها دارند در حالی که اگر ساخت و ساز و طراحی نقشه ساختمان‌ها به نظام مهندسی و ناظران واگذار شود می‌توان شاهد بهبود کیفیت ساخت و سازها در کشور باشیم.
 
عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: یکی از موضوعات چالشی سازمان نظام مهندسی این است که هنوز به صورت 100 درصدی نتوانسته ایم مسائل مهندسی درون سازمانی را حل و از زیر یوغ شهرداری‌ها خارج شویم.
 
عزیزی تصریح کرد: برگزار نشدن انتخابات سازمان نظام مهندسی حامی این پیام بود که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد از یوغ شهرداری خارج شود.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش ساخت‌وساز آن است که ساختمان‌ها توسط افراد غیر متخصص ساخته می‌شود گفت: 80 درصد از ساخت و ساز واحدهای مسکونی زیر 800 متر فاقد نقشه کیفی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه ارجای کار از اصلی‌ترین چالش‌های این سازمان به شمار می‌رود گفت: متأسفانه تا به امروز برای کیفی سازی ارجای کار نتوانسته‌ایم اقدامات لازم را انجام دهیم و این در حالی است که ارجای عادلانه کار حق مهندسان است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.