| کد خبر: 65152 |

شورای بازرگانی ایران و عربستان فعال نیست

تین نیوز | نایب رییس اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت فعالیت شورای مشترک بازرگانی ایران و عربستان گفت: در سال‌های قبل شورای بازرگانی ایران و عربستان فعال بود اما بعد از مانع‌تراشی‌های عربستان، این شورا نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و اکنون فقط اسم این شورا وجود دارد.

علاء میرمحمد صادقی گفت: از چند سال گذشته روابط ایران با عربستان به سمت سردی حرکت کرد و صادرات زیادی در این سال‌ها از ایران به عربستان انجام نشده است، چراکه آن‌ها موانعی را ایجاد کردند تا کالاهای ایرانی به عربستان وارد نشود و به همین دلیل صادرات ایران به عربستان از طریق دوبی و کویت انجام می‌شد.

وی افزود: همچنین بعد از مسائل مربوط به تحریم، عربستان از تحریم‌ها علیه ایران سوء استفاده کرد و بازارهای خود را در اختیار ایران قرار نداد و این در حالی بود که مشابه کالاهایی که ایران تولید می‌کرد در عربستان با کیفیت پایین‌تری وجود داشت.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران به مهمترین تاثیر اقتصادی حادثه منا اشاره و عنوان کرد: اتفاقاتی که در عربستان و منا رخ داد از جنبه‌های اقتصادی برای ما بی‌اثر نخواهد بود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در حقیقت حدود 500 نیروی ارزنده‌ و فعال خود‌ را در بخش‌های مختلف از دست دادیم و این زیان بسیار سنگینی برای اقتصاد و ملت ایران است.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره آخرین وضعیت فعالیت شورای بازرگانی مشترک ایران و عربستان عنوان کرد: در سال‌های قبل شورای ایران و عربستان که بنده برای تاسیس آن اقدام کردم، فعالیت داشت و چند سفر از ایران به عربستان رفتیم و تجار عربستانی را هم به ایران دعوت کردیم اما بعد از اینکه روابط به سمت سردی رفت و دولت عربستان در روابط مانع تراشی کرد این شورا نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد؛ در حال حاضر نیز به صورت اسمی شورای بازرگانی ایران و عربستان وجود دارد اما فعال نیست.

وی همچنین به اهمیت بازار‌های کشور‌های منطقه برای ایران اشاره کرد و گفت: بازار‌های خدادادی برای کالاهای مان در کشور‌های اطراف اعم از آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس داریم. کشور‌هایی که با برخی از آن‌ها روابط چند صد ساله داریم؛ بنابراین می‌توان با تدبیر دولت با استفاده از این بازار‌ها به تولیدمان رونق دهیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.