| کد خبر: 65132 |

تمرکز چین بر توسعه راه‌آهن برای افزایش رشد اقتصادی

تین نیوز | شبکه حمل‌و نقل ریلی، مهاجرت به شهرها را که منبع اصلی رشد اقتصادی چین است، تسهیل می‌کند.


 برای کسانی که قصد دارند چین امروزی را درک کنند، دیدن فیلم «وزارتخانه آهنین» یک نقطه شروع خوب است؛ فیلمی که به طور کامل در قطارهای سرتاسر چین می‌گذرد و در آن، جویندگان امیدوار کار از حاشیه‌ها به شهرها می‌آیند و کارگران کارخانه‌ها به زادگاه خود باز می‌گردند.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، قطارهای متنوعی در سرتاسر چین کار می‌کنند؛‌ از نوع «ماگلِو» که مسافران را از حاشیه‌های شانگهای به فرودگاه پودنگ می‌رسانند یا قطارهای گلوله‌ای که سرعشان بین شهرهای بزرگ 300 کیلومتر در ساعت است. این شبکه حمل‌و نقل، مهاجرت به شهرها را که منبع اصلی رشد اقتصادی چین است، تسهیل می‌کند.

اکنون چین در نظر دارد که ساخت و ساز در زمینه راه‌آهن را به عنوان آخرین مشوق مالی خود به کار بگیرد. شرکتهای راه‌آهن در حال حاضر بزرگترین سودبرنده ابتکار عملهای پرشمار پکن شامل بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیا،‌ تحت پروژه «یک کمربند، یک جاده» به شمار می‌روند. این پروژه همچنان که نواحی مختلف چین را به همه متصل می‌کند،‌ وصل‌کننده جنوب شرق و شرق آسیا نیز است.

کارشناسان می‌گویند که مشوقهای چین در زمینه ساخت و ساز در راه‌آهن، به نظر می‌رسد به معنی بازگشت به مدل اقتصادی‌ای است که این کشور قبلا برای رشد خود دنبال می‌کرد و اکنون نیز که میزان رشد اقتصادی در چین کاهش یافته، مقامات مسئول تلاش می‌کنند با گسترش راه‌آهن، رشد را افزایش دهند.

در مدل جدید اقتصاد چین، مصرف و خدمات جایگزین سرمایه‌گذاری و تولید به عنوان منابع رشد اقتصادی خواهد شد. در این صورت، از بخش خصوصی باید با آغوش باز استقبال شود؛ حتی اگر این بخش نسبت به بخش دولتی چین دارای مشکلات بیشتری باشد و از حمایتهای مقامات دولتی نیز به اندازه شرکتهای عمومی برخوردار نباشد. اما حالا،‌ به نظر می‌رسد که آخرین هزینه‌ای که دولت برای رشد اقتصادی بیشتر انجام داده، بر عکس این روند بوده است؛ مخارج سنگین برای زیرساختهای راه‌آهن. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.