| کد خبر: 6328 |

ایجاد همفکری و همسوئی در نظرات متخصصین حمل و نقل و ترافیک

تین نیوز | با توجه به اهمیت كلیدی حمل و نقل همگانی در حل مشكل رفت و آمد مردم در درون شهرها و در بین شهرهای مختلف و با توجه به فقدان یك مرجع تخصصی و تصمیم سازی در امر حمل و نقل همگانی درون شهری و برون شهری، در دیماه 1390 شورای هماهنگی حمل و نقل همگانی توسط انجمن مهندسی حمل و نقل ایران تشكیل شد.
 
از آنجائیكه متولی حمل و نقل برون شهری، وزارت راه و ترابری و متولی حمل و نقل درون شهری، شهرداری‌ها می‌باشند، بسیار ملاحظه شده است كه این دو نهاد تصمیماتی اتخاذ می‌نمایند یا پروژه هایی انجام می‌دهند كه روی دیگری اثر منفی می‌گذارد. در حالیكه مرجع تخصصی بحث و گفتگو یا یك اتاق فكر حمل و نقل همگانی درون شهری و برون شهری نداریم.
 
شورا اهداف كلان زیر را دنبال خواهد كرد : 
1. ایجاد همفکری و همسوئی در نظرات متخصصین حمل و نقل و ترافیک:
 مشکل مهمی که در حال حاضر وجود دارد، عدم وجود همفکری بین متخصصان حمل و نقل و ترافیک در ارتباط با موضوعات مختلف می باشد. تا جایی که در مورد یک موضوع خاص نظرات متخصصین گاهی تا 180 درجه با هم فرق می کند. در نتیجه مدیران و دست اندرکاران، تصمیم گیران و مراجع تصویب قوانین و شوراها هرکاری که انجام بدهند، بالاخره با نظر برخی متخصصان تطبیق دارد. پس هیچ فردی نباید نسبت به غیر کارشناسی بودن تصمیمات اعتراض داشته باشد. به عبارت دیگر هر مدیری می تواند تصمیمات مدیریتی و غیر کارشناسی خود را هم اجرا نماید و سپس متخصصی بیاید که آن نظر را تائید کنند !
 
البته اگر واقعا این نظرات، صحیح باشند، هیچ اشکالی ندارد. اما مشکل زمانی پیدا می شود که مشخص گردد برخی از این نظران کاملا درست و برخی كاملا غلط است و برخی نظرات سال هاست که در دنیا رد شده و یا بر کشور ما منطبق نیست. مشکل وقتی مشخص می شود که دو متخصص با دو نظر متضاد وقتی با یکدیگر بحث کارشناسی می کنند، یکی از آنها نظر دیگری را می پذیرد و به اشتباه بودن تز خود پی می برد. در حالیکه این تز اشتباه می توانست پایه بسیاری از تصمیمات نادرست باشد.
 
مهم : در حال حاضر هیچ مرجعی وجود ندارد که متخصصان حمل و نقل بتوانند در جمع داخلی خود (بدون حضور مدیران، بدون حضور در پانل های همایش ها و جمع های گسترده) با یکدیگر بحث و گفتگوی اغنائی نمایند و به نظرات مشترک برسند. شورای هماهنگی حمل و نقل همگانی چنین فرصتی را فراهم می سازد.
 
2. این شورا به منزله یك اتاق فكر خواهد بود تا به مهمترین امور مرتبط با حمل و نقل همگانی بپردازد و راه‌حل‌های كلان و جهت صحیح حركت را ارائه دهد، نگرش‌های نوین جهانی را به بحث بگذارد و فی ما بین كلیه اجزاء حمل و نقل همگانی از جمله نهادهای متولی درون شهری و برون شهری ؛ دولت و شهرداری ها ؛ مجلس ؛ شوراها ؛ صنایع ؛ دانشگاه ها و .... همفكری، همسوئی و هماهنگی ایجاد نماید.
 
- ملاحظه می فرمایید كه نهادهای اشاره شده شامل مراجع قانون گذاری، سیاستگذاری، برنامه ریزی، مشاوره، اجرائی ؛ پژوهشی و آموزشی می‌باشند . بنابراین كار بزرگی است و تا حدودی مشكل. اما كار مشكل را باید آغاز كرد. راه طولانی را باید رفت. تازه هر چه راه طولانی تر باشد ؛ باید زودتر حركت كرد و طبعا در مسیر به دنبال حل مشكل رفته و چاره جوئی نماییم.
 
رئیس این شورا آقای مهندس بهره‌دار و دبیر آن آقای دكتر تقی‌زاده می‌باشد. اسامی سایر افراد شورا كه متشكل از بخش درون شهری و برون شهری و اساتید و صاحبنظران می‌باشد، در آینده اعلام خواهد شد.
 
ماهیت موضوعات مربوطه در شورا : 

موضوعات مطروحه در این شورا عمدتا موضوعات فرابخشی، فرارشته‌ای و فرا سازمانی می‌باشد. بنابراین عمدتا به موضوعاتی در عرصه حمل و نقل همگانی پرداخته می‌شود كه یكی از خصوصیات زیر را دارند :
 
1. هرگز در كشور به آن پرداخته نشده و برای اولین بار مورد بحث قرار خواهدگرفت. مانند : هماهنگی بین پروژه های برون شهری و درون شهری ؛ فرارشته ای بودن حمل و نقل ؛ چاره اندیشی برای معضل حمل و نقل مناطق سیاحتی و زیارتی و ......
 
2. علی رغم بحث‌های پراكنده، هرگز در اینگونه موارد اتفاق نظری حاصل نشده و منجر به اتخاذ تدابیر مشخص (رافع مشكل) نشده است. مانند : طرح محدوده ترافیك ؛ طرح زوج و فرد ؛ توسعه معابر به نفع حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی ؛ شهرهای جدید و ....
 
3. علی رغم اینكه در محدوده‌های كوچكی به طور موفق در كشور عملیاتی شده ؛ ولی هیچ مرجعی به دنبال توسعه و فراگیر كردن آن نمی‌باشد. مانند :TOD ؛ قطارهای حومه ای و ......
 
4. همواره مورد تردید و ابهام بوده ؛ اما مواضع مشترك كارشناسان هرگز استخراج و اعلام نشده است . مانند : ضرورت توسعه مترو در برخی شهرها ؛ تراموا ؛ مونوریل ؛ حد توسعه خطوط ویژه اتوبوس ؛ BRT واقعی و ....
 
5. كمك به تدوین استانداردهای لازم در بخش حمل و نقل همگانی
 
اندازه گیری و ارزیابی عملكرد سامانه های حمل و نقل همگانی كشور بر اساس شاخص های تعریف شده
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.