| کد خبر: 62261 |

گام‌های بلند ایران، هند و روسیه برای کریدور حمل و نقل شمال جنوب

تین نیوز | روزنامه اکونومیک تایمز هند نوشت: در نشست اخیر دهلی نو، تهران، مسکو و 10 کشور دیگر، پیش نویس توافقنامه های ترانزیت و گمرک کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (آی.ان.اس.تی.سی) تصویب شد.

این پیش نویس ها، چارچوب قانونی حمل و نقل و باربری را از مسیری فراهم می کند که با کشتی، خط آهن و جاده، هند، ایران، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا را به هم وصل می کند.

به دنبال امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)توسط ایران و قدرت های جهانی که چشم انداز روشنی برای لغو تحریم های ایران ایجاد کرد، هند، ایران و روسیه، گام های بلندتری برای عملیاتی کردن پروژه کریدور حمل و نقل شمال جنوب برداشتند.

در ماه اوت، دولت مودی دور از چشم دوربین ها، میزبان نشست انجمن همکاری آی.ان.اس.تی.سی در دهلی نو بود.

در کنار مقام های ارشد ایران، هند و روسیه، نمایندگان بیشتر 10 کشور ذینفع و دیگر کشورهایی که ممکن است در این پروژه سهیم باشند نیز در این نشست شرکت کردند.
یک مقام مسوول با اشاره به اینکه پیش نویس این توافقنامه ها توسط همه ذینفعان بررسی می شود، گفت: آنها متعهد به انجام اقدامات لازم در زمینه تدارکات و امور زیربنایی مرتبط با این پروژه شده اند.

توافقنامه های حمل و نقل و گمرک آی.ان.اس.تی.سی، چارچوب قانونی مورد نیاز برای هدایت مباحث تدارکاتی را فراهم و حرکت محموله ها از طریق این کریدور را تسهیل می نماید.

مقامات شرکت کننده در این نشست به اکونومیک تایمز گفتند، این کریدور به کشورهای جنوب شرق آسیا نیز امکان می دهد تا به جای کانال سوئز، از این مسیر بار خود را به اروپا بفرستند و در وقت و هزینه صرفه جویی نمایند.

وزیر امور خارجه هند در این نشست، پیشنهاد ایجاد یک نمایندگی برای عملیاتی کردن این کریدور را مطرح کرد.

ایران، هند و روسیه از سپتامبر سال 2000 پروژه کریدور حمل و نقل شمال جنوب که اقیانوس هند و خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند را در ذهن می پرورانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.