| کد خبر: 58155 |

محمد حسین داجمر

دوران جدید فعالیت کشتیرانی آغاز می شود

تین نیوز | کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با لغو تحریم ها به دوران عادی فعالیت خود باز می‌گردد و دوره جدیدی از فعالیت اش آغاز می شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  با اعلام این مطلب گفت: مدت ها بود که منتظر چنین خبری بودیم که خوشبختانه علیرغم همه مشکلات توافق حاصل شد.توافق حاصل شده را ابتدا باید به مقام معظم رهبری تبریک گفت که راه دیپلماسی و مذاکره را برای رفع بحران انتخاب کردند و همچنین باید به دولت و تیم مذاکره کننده تبریک گفت که توانستند به خوبی از پس این کار مهم برآیند.

وی یادآور شد: خوشبختانه همان طور که متن توافق نشان می دهد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای کشتیرانی متعدد دیگری جزو موارد خروج از تحریم ها قرار گرفته اند و قطعا کشتیرانی می تواند به دوران عادی فعالیت خود بازگردد.

وی گفت: با توجه به اینکه مسائل سوئیفت و نقل و انتقال پول که مشکلات و هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می کرد خوشبختانه همه در متون توافق دیده شده است امیدواریم با رفع این مسائل و اجرایی شدن کامل توافق شاهد شکوفایی اقتصاد کشور ور فع بحران ها باشیم.

فعالیت کشتیرانی با رفع تحریم ها تغییر می کند 
داجمر اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از تحریم ها سهم مناسبی از بازارهای بین الملل داشت و خط کانتینری مناسبی بین خاور دور و اروپا داشت و سهم قابل توجهی از خط کانتینری در کشورهای جنوب مدیترانه را داشتیم که همه به دلیل تحریم ها از بین رفته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این سالها نوع تجارت ما تغییر کرده است به گونه ای که زمانی آلمان در صدر لیست تجارت خارجی ما بود اما سالهاست که چین جای آن را گرفته است که طبیعتا نوع تجارت ما با رفع تحریم ها تغییر خواهد کرد و پروژه های عمرانی به خصوص نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی و ایجاد کارخانجات صنعتی برای خطوط جنرال کارگو رشد خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در این مدت فرصت خواهیم داشت تا خطوط قبلی خود به خصوص خطوط کانتینری و جنرال کارگو خود را فعال کنیم.
وی در خصوص امکان برقراری خطوط کشتیرانی با آمریکا نیز گفت: هنوز برنامه ها را در خصوص تجارت با آمریکا نمی دانیم اگر تجارت با آمریکا هم آزاد شود قطعا ایجاد خط کشتیرانی با آمریکا هم مد نظر قرار خواهد گرفت که طبیعتا متناسب با هر کدام از این خطوط ناوگان باید با شرایط روز تقویت شود.

داجمر در زمینه آمادگی کشتیرانی برای دوران پسا تحریم نیز خاطرنشان ساخت: طی سال های گذشته به دلیل مسائل تحریم و رکود، بسیاری از پروژه های حیاتی و صنعتی کشور متوقف مانده بود و عملا تجارت به سمت کالاهای مصرفی تغییر پیدا کرده بود که با برداشته شدن تحریم ها این شرایط تغییر خواهد کرد و تجارت حجم قابل توجهی خواهد داشت که متناسب با آن کشتیرانی باید آمادگی لازم برای ایفای نقش را داشته باشد.

وی تصریح کرد: حتی پیش از شروع مذاکرات لوزان نیز بسیاری از شرکت ها و طرف های تجاری ما آمد و رفت خود را شروع کرده و ابراز علاقه خود برای مشارکت در سرمایه گذاری اعلام کرده اند. طبیعتا مدل تجارت به شکل سابق و حتی بهتر از آن بازخواهد گشت و ما هم این آمادگی را داریم که متناسب با شرایط حرکت کنیم.

برنامه های جدید برای نوسازی ناوگان
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از حرکت ها این است که قراردادهای کشتی هایی که معلق شده بود را مجددا احیا کنیم و به جریان بیاندازیم که البته نوع کشتی ها با قبل تفاوت پیدا کرده است و حتما باید برنامه جدیدی برای نوسازی ناوگان داشته باشیم.

وی پیرامون مسائل و مشکلاتی که ممکن است در داخل کشور فرا راه فعالیت شرکت کشتیرانی وجود داشته باشد افزود: در داخل یکسری مشکلات وجود دارد امیدواریم با برنامه ریزی درست برای حل این مشکلات اقدام شود.
 
داجمر اذعان داشت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند و در برنامه ششم هم به آن اشاره شد نباید از توافقات و باز شدن درها فریب بخوریم و همه امکانات و توانمندی های داخلی خود را فراموش کنیم اگر این روحیه در مسئولین و در تصمیماتی که گرفته می شود وجود داشته باشد می توانیم در شرایط بحرانی از فرصت ها خود استفاده کنیم و ضعف های خود را رفع کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اما اگر این بینش وبلند نظری در مسئولین و سیستم اجرایی نباشد ممکن است همان حربه هایی که در زمان تحریم به کمک ما آمد و توانست ما را از بحران عبور دهد باعث تضعیف شود که خسران زیادی به کشور وارد خواهد شد. 

وی تاکید کرد: برای استقلال و وابسته نبودن باید بدانیم که دیگران ما را تحت فشار قرار می دهند اما اگر بدانند که با فشار آنها آسیب نمی بینیم راه دیگری را انتخاب می کنند.
با همه فشار ها نتوانستند کشتیرانی را زمین گیر کنند.

داجمر گفت: با توجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سنگر حمل و نقل دریایی کشور را مدیریت می کند باید به گونه ای این مجموعه را تقویت کنیم که نظام و کشور و ملت ما از سنگر حمل و نقل دریایی آسیب نبینند.علیرغم اینکه کشتیرانی در صدر لیست تحریم ها بود اما خوشبختانه آنها با همه فشار ها موفق نشدند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را زمین گیر کنند و طی این سالها نه تنها کشتیرانی کوچکتر نشد بلکه بزرگتر و قوی تر هم شده است. 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان پیرامون گسترش فعالیت های کشتیرانی در طرح های توسعه ای نیز گفت: متاسفانه برخی نگاه ها در کشور به گونه ای است که اولویت را به شرکت هایی مانند کشتیرانی که در بحران ها همواره کمک حال کشور بوده نمی دهند و دیگران را ترجیح می دهند حتی اگر در سرمایه گذاری های داخلی اولویت را به کشتیرانی ندهند، این شرکت آسیب نمی بیند. به هر حال ناوگان تجاری کشور، برنامه های قابل توجهی برای سرمایه گذاری در بنادر کشورهای خارجی، بنادر خشک و بانکرینگ دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.