راه آهن اینچه برون؛ از افتتاح تا آغاز به کار
تین نیوز | بیش از ۷ ماه از افتتاح راهآهن بینالمللی شرق دریای خزر با حضور روسای جمهوری ۳ کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در استان گلستان میگذرد.
این خط ریلی که ۹۲۶ کیلومتر طول دارد، ۱۴۶ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۰ کیلومتر آن نیز در ایران قرار دارد و کشورهای آسیای میانه و قفقاز را به آبهای آزاد متصل میکند. این پروژه مسیر حملونقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان بهویژه اروپای غربی را حدود ۱۰هزار کیلومتر راه زمینی کاهش میدهد. از طرفی حملونقل و ارتباطات پیشزمینه هر نوع توسعه اقتصادی است، بنابراین دولتمردان جمهوری اسلامی ایران توجه ویژهای به توسعه حملونقل و ارتباطات بهویژه از طریق راهآهن دارند. باتوجه به پیشبینیهای
انجام شده در سال نخست فعالیت این خط آهن قابلیت حمل ۱/۵ میلیون تن بار فراهم خواهد شد و بهتدریج در آینده حمل ۱۰میلیون تن بار را نیز از طریق این خط آهن شاهد خواهیم بود.
سرعت بخشیدن به اقدامات راهآهن در گلستان
استاندار گلستان در دیدار با پور سیدآقایی، معاون وزیر و رییس راهآهن کشور ضمن تشکر از فعالیتهای راهآهن در بازسازی واگنهای مسافری و آخرین اقدامات در مسیر گرگان- اینچهبرون خواستار سرعت بخشیدن به اقدامات راهآهن در استان شد.
حسن صادقلو در این دیدار بر لزوم فعالیتهای بیشتر در ایستگاه اینچهبرون و استقرار نمایندگی راهآهن و سایر دستگاههای مرتبط در آن، لزوم ارائه طرح جامع مورد نیاز راهآهن در منطقه اینچهبرون و تعیین تکلیف بدهیهای راهآهن به صاحبان زمین مورد عملیات در مسیر راهآهن اینچهبرون تاکید کرد. وی همچنین خواستار تسریع آغاز عملیات اجرایی در مسیر راهآهن گرگان به مشهد حسب دستور ریاستجمهوری شد. استاندار گلستان گفت: با توجه به اهمیت فعالیت راهآهن در شکلگیری فعالیت سایر ادارات در اینچهبرون، لازم است اداره کل راهآهن از لحاظ نیرو و
امکانات مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.
پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن نیز در ادامه به اقدامات راهآهن در ۳ ماه اخیر اشاره کرد و نوسازی واگنهای مسافری، بکارگیری واگنهای مسافری در مسیر گرگان به اینچهبرون، شروع عملیات بازسازی و بهبود ۳۵ کیلومتر ریل در مسیر بندرگز به قرهتپه، تجهیز فنی ایستگاه اینچهبرون و اتصال به شبکه سراسری، تهیه پیشطرح جامع اولیه ایستگاه اینچهبرون، گرفتن اعتبار و طی کردن مناقصه ۶۰میلیاردی دیوارکشی حریم راهآهن در اینچهبرون را از مهمترین آنها برشمرد. وی همچنین بر حمایت همهجانبه از مدیریت اداره کل راهآهن شمال شرق به لحاظ اهمیت
بینالمللی بودن اینچهبرون تاکید کرد.
آغاز بهکار حمل بار از ایستگاه اینچهبرون
مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ از ورود نخستین محموله ریلی به جاده ابریشم جدید (راهآهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان) در خردادماه امسال خبر داده و میگوید: پس از ورود این محموله از قزاقستان، کار حمل بار از ایستگاه راهآهن اینچهبرون در استان گلستان آغاز شد. محمدرضا قربانی ادامه میدهد: این محموله ریلی شامل ۴۵ واگن پس از امضای تفاهمنامه در جلسه مشترک راهآهنهای ایران و قزاقستان، بارگیری شده و از مرز اینچهبرون در شرق گلستان وارد ایران شده است.
وی اضافه کرد: در جلسه و همایش جاده ابریشم جدید نحوه همکاری و تعامل بین کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان و چند کشور دیگر برای ترانزیت و همکاری و تعاملات ریلی بررسی شد. قربانی ادامه داد: در این جلسه مشترک، زیرساختهای موجود ریلی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، ظرفیتهای ریلی، طرحهای توسعه جمهوری اسلامی و کریدورهای فعال که از خاک ایران میگذرد، مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برای بهرهبرداری از مسیر اینچهبرون - بندرعباس بهعنوان جاده ابریشم جدید تلاش شود.
همکاری با کارشناسان اتریشی
هیاتی متشکل از کارشناسان اتریشی پس از بازدید از راهآهن اینچهبرون از ارائه طرحی برای تعویض خطوط بوژی این راهآهن خبر دادند. مدیرکل راهآهن شمال شرق کشور به خبرنگار صمت در گرگان گفت: بعد از پیگیریها و سفر به قزاقستان، مذاکراتی با وزیر راهآهن قزاقستان انجام دادیم و قرار شد راهآهن اینچهبرون بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محمد رضا قربانی از درخواست زمین در اینچهبرون خبر داده و افزود: این زمین برای ساخت خطوط تعویض بوژی و انبارهای کالا در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای راهاندازی ایستگاههای تعویض بوژی در راهآهن اینچهبرون در جلساتی که با مدیرعامل راهآهن کشور داشتیم، آنها از همکاران راهآهن اتریشی درخواست کردند که به ما کمک کنند. قربانی تصریح کرد: دو تن از کارشناسان اتریشی به اسامی «ادوارد گروگن برگر» و «آندریاس گروبر» به ایران آمدند و به اتفاق از ایستگاه اینچهبرون بازدید کردیم. وی ادامه داد: قرار است بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و حصول توافق، نتیجه را به گروه کارشناسی اتریشی اعلام کنیم تا آنها طراحیهای تعویض خطوط بوژی را انجام دهند.
حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیجفارس از مسیر راهآهن شمال، بزرگترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچهبرون برشمرده شده است. توسعه صادرات با استفاده از حملونقل ریلی، هزینه کم و مناسب برای تاجران صادرکننده بار و افزایش سرعت انتقال و حجم کالاهای تجاری و امکان حملونقل مسافر از ایران به کشورهای نامبرده و برعکس، از جمله مزیتهای دیگر این خط ریلی در استان گلستان است. امید آن داریم که راهآهن اینچهبرون گلستان مشکلات خود را با کمک و نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی هرچه زودتر پایان دهد تا نقطه عطفی باشد برای مردم گلستان.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.