| کد خبر: 57954 |

طرح مجلس امکان نظارت بر شورا و شهرداری ها را افزایش می دهد

تین نیوز | مدیركل دفتر نوسازی، تحول اداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، گفت: طرح بازنگری در آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری ها، امكان نظارت صحیح شوراها بر عملکرد شهرداری ها را افزایش می دهد.
 
محمد حسن آبادی با اشاره به سخنان رئیس شورای اسلامی شهر تهران  در صحن علنی شورای شهر در خصوص طرح بازنگری قانون استخدامی شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: وضعیت فعلی شهرداری‌ها از حیث اداری و استخدامی به هیچ وجه قابل قبول و قابل دفاع نیست. در حال حاضر نزدیك به نیمی از كاركنان شهرداری‌ها وضعیت استخدامی نامشخصی داشته و از امنیت شغلی برخوردار نیستند.
 
وی افزود: حقوق و مزایای كاركنان شهرداری‌ها تفاوت زیادی با كاركنان مشابه در سایر دستگاهای اجرایی دارد، حقوق و مزایای شهرداران كمترین تناسب را با مسئولیت‌ها و اختیارات محوله به آنان دارد، حقوق و مزایای بازنشستگی كاركنان شهرداری‌ها ناكافی است و سایر آمار و اطلاعات كه حكایت از وضعیت نابسامان فعلی در حوزه اداری و استخدامی شهرداری‌ها دارد و لازم است تا اقدامات قانونی و حقوقی لازم برای رفع آنها با اولویت صورت پذیرد.
 
حسن آبادی تصریح كرد: این در حالی است كه برخی شهرداری‌های بزرگ كشور كه از منابع درآمدی بهتری برخوردار هستند، اثرات این ناكارآمدی را با انجام هزینه‌های بیشتر به آینده موكول می کنند. 
 
وی در ادامه گفت: در قوانین و مقررات مورد عمل هیچ وظیفه‌ای برای شوراهای اسلامی شهر و شورای عالی استان‌ها در حوزه اداری و استخدامی پیش بینی نشده است و با توجه به اینكه ورود شوراهای اسلامی شهر در این حوزه می تواند اثرات نامطلوب را برای شهرداری ها رقم بزند در مواردی از جمله موضوع ماده ۷۴ قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران اصلاحی ۱۳۸۲/۷/۶به صراحت، شوراهای اسلامی شهر یا هر یك از اعضاء آنها از دخالت در نصب و عزل كاركنان و مدیران و دستور به آنها منع شده اند.
 
حسن آبادی افزود: بنابراین طرح بازنگری در آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور در یك ماده واحده و دو تبصره نه تنها موجب كاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهر و شورایعالی استان‌ها نمی شود بلكه با افزایش شفافیت در این حوزه امكان نظارت صحیح شوراهای مذكور را بر روی عملكرد شهرداری‌ها بیش از پیش افزایش می دهد تا در آینده شاهد مشكلات و معضلات كمتری در این حوزه در شهرداری‌ها باشیم.
 
مدیركل دفتر نوسازی، تحول اداری وفناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، در ادامه گفت: تهیه و تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل‌هایی در حوزه فعالیت شهرداری‌ها را نمی توان اقدامی در راستای «دولتی شدن شهرداری ها» تلقی و از این طریق با اینگونه اقدامات بدون ارائه دلایل كارشناسانه و حرفه ای به نوعی مخالفت کرد، چرا كه عملا نمی توان انجام وظایف و ماموریت‌های متنوع و گسترده در بیش از هزار و دویست شهرداری در سراسر كشور را بدون ضوابط و چارچوب‌های شفاف و روشن مدیریت کرد. 
 
حسن آبادی ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور از ابتدای آغاز فعالیت دولت جدید با ارائه لوایح مختلف در حوزه های ماموریتی شهرداری‌ها نظیر لایحه مدیریت شهری و درآمدهای پایدار عزم و جدیت لازم را برای تحقق ماموریت های ذاتی و قانونی خود نشان داده و با رعایت اصولی چون راهبری، هدایت، ضابطه گذاری، استانداردسازی، عدم تمركز، كنترل و نظارت و پرهیز از هرگونه مداخله در امور اجرایی اقدامات شایسته‌ای را به مورد اجرا گذاشته است.
 
وی تصریح كرد: پر واضح است كه تصویب آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها در مراجع قانونی ذیربط نه تنها از مصادیق دولتی شدن شهرداری‌ها نیست  بلكه با وضع چارچوب‌هایی شفاف و قابل نظارت از مصادیق ارتقاء شفافیت در شهرداری‌ها و همچنین تقویت نظارت شوراهای اسلامی شهرها بر شهرداری‌ها است.
 
حسن آبادی در ادامه گفت: با توجه به مراتب پیش گفته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با علم به مشكلات و ناكارآمدی‌ها و خلاء های قانونی موجود و با هدف حل مشكلات پیش روی، طرحی را با عنوان «طرح بازنگری آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور» طراحی و ارائه نکرده اند  كه طرح مذكور پس از بحث و بررسی در جلسات مختلف كمیسیون‌های اصلی و فرعی و كمیته‌های تخصصی ذیربط در مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
 
وی افزود : شهرداران و كاركنان شهرداری‌ها و همچنین متخصصین و فعالان عرصه مدیریت شهری بر این باورند كه تهیه، پیشنهاد و تصویب این طرح برگ زرین دیگری در عملكرد مجلس نهم شورای اسلامی در راستای ارتقاء كیفیت و شفافیت خدمات شهرداری‌ها به شهروندان سراسر كشور خواهد بود.
 
حسن آبادی در پایان گفت: از رئیس  شورای اسلامی شهر تهران درخواست می کنیم طرح مذكور به شماره چاپی ۱۳۱۴ را مطالعه کرده و به شنیده‌های همكاران در شهرداری تهران اكتفا نكنید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.