| کد خبر: 57937 |

ایران دارای بیشترین ناوگان گازسوز در جهان

تین نیوز | نماینده وزارت کشور در کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه ایران با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گاز سوز در کشور وجود دارد گفت: عملا فاقد یک زنجیره پشتیبانی و بازرسی از این خودروها هستیم.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی یدی همدانی با بیان اینکه برای معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز با مشکلات بسیار زیاد مواجه هستیم، ادامه داد: با آنکه از ابتدای دهه ۸۰ تولید خودروهای گازسوز در کشور آغاز شد اما زنجیره کاملی برای پشتیبانی و بازرسی این خودروها وجود ندارد.
 
وی افزود: به نادرست این تلقی در بسیاری از دستگاه‌ها ایجاد شده که مسئولیت بازرسی و پشتیبانی از خودروهای دوگانه‌سوز با وزارت کشور است در صورتی که این وزارتخانه فقط در حد بازرسی چشمی مخازن سی‌ان‌جی خودروهای سبک گازسوز مسئولیت دارد.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد باید مسئولیت پشتیبانی رفع نقص سیستم گازرسانی خودروهای گازسوز در خارج از مراکز معاینه فنی را بپذیرند؛ چراکه وقتی به خودروهایی به دلیل عیب و نقص در سیستم گازسوز و مخزن سی‌ان‌جی معاینه فنی داده نمی‌شود خودروی مربوطه باید برای آزمایش‌های تخصصی و رفع عیب به خارج از مراکز معاینه فنی مراجعه کند اما متاسفانه چنین ساختاری وجود ندارد و ایجاد آن هم در حوزه اختیارات وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نیست.
 
وی با بیان اینکه ایران با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز بیشترین ناوگان گازسوز را در سراسر جهان دارد تاکید کرد: عملا کشور ما فاقد داشتن یک زنجیره  پشتیبانی و بازرسی از این خودروها است.
 
همدانی پیش از این نیز در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره یکپارچه سازی سامانه مراکز صدور گواهی معاینه فنی در کشور گفته بود: در حال حاضر مراکز معاینه فنی ۶ کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و البرز که حدود ۵۰ درصد از گواهی معاینه فنی کشور در این ۶ کلانشهر صادر می‌شود، همچنان برای صدور معاینه فنی مستقل عمل می‌کنند و به سامانه یکپارچه سراسری وزارت کشور متصل نشدند.
 
به گفته مدیر کل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور، برخی اقدامات و فعالیت‌ها به صورت دستی در این مراکز انجام می‌شود که در گام بعدی یک میان افزار طراحی خواهد شد که در این صورت تمامی فعالیت‌هایی که در مراکز معاینه فنی به صورت دستی انجام می شود مکانیزه خواهد شد.
 
در حال حاضر در ایران بیش از ۴۵۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک وجود دارد که ۳۸۶ مرکز به سامانه یکپارچه وزارت کشور متصل هستند اما مراکز معاینه فنی ۶ کلانشهر ایران هنوز نپذیرفتند که به این سامانه متصل شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.