| کد خبر: 57882 |

ایستگاههای راه آهن نوسازی و بهسازی می شود / جابجایی شش میلیون نفر

تین نیوز | معاون امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نوسازی و زیباسازی ایستگاه های قطار و ساخت مسجد و نمازخانه در مسیر راه آهن کشور اجرایی و عملیاتی می شود.
 
سید محمد راشدی به همراه خدایی مدیر کل راه آهن شمالغرب و مسعود نصرتی شهردار قزوین یکشنبه شب از ایستگاه راه آهن قزوین دیدن کرد و در جریان طرح نوسازی و محوطه سازی و احداث پارکینگ در این ایستگاه قرار گرفت.
 
سید محمد راشدی پس از بازدید از قطار ریل باس که اخیرا راه اندازی شده است به خبرنگاران گفت: سیاست دولت توسعه شبکه ریلی و قطارهای حومه‌ای است و تلاش می کنیم ضمن فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر مردم از قطار در مسافرتها به ایمن سازی مسافرتها کمک شود.
 
قطارهای ریل باس و حومه ای را توسعه می دهیم
راشدی در ادامه با بیان مزایای استفاده از قطارهای حومه ای در شهرهای بزرگ از جمله قزوین تصریح کرد: استان قزوین می تواند از این ظرفیت استفاده بیشتری کند و راه آهن آماده همکاری لازم در این زمینه است.
 
راشدی تصریح کرد: در صورت استقبال از قطار ریل باس در مسیر قزوین به تهران و پر شدن حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت قطار آماده ایم یک قطار دیگر در ساعتی از روز راه اندازی کنیم و اگر قطار دوم هم مورد استقبال ۵۰ درصدی قرار گیرد قطار سوم را در این مسیر راه اندازی خواهیم کرد.   
 
وی ادامه داد: امیدواریم با افزایش ناوگان ریلی و استفاده بیشتر مردم از قطارها سفرهای ایمن تری برای مسافران مسیر قزوین به تهران صورت گیرد.
 
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات مسافران راه آهن در ایستگاه تهران موضوع جابجایی بود که خوشبختانه در مبدا قطار در میدان راه آهن که خط سه متروی تهران به بهره برداری رسیده شرایط مناسبی فراهم شده تا مسافران براحتی بتوانند به همه نقاط شهری سفر کنند که این کار زمینه استقبال بیشتر مردم را فراهم می کند.
 
 مسیر قزوین به تهران دو خطه می شود
راشدی با اشاره به دو خطه شدن مسیر قزوین به تهران اظهارداشت: فعالیت این بخش در مسیر کرج و ایستگاه هشتگرد شروع شده و امیدواریم تا پایان سال آینده دو خطه شدن مسیر راه اهن قزوین به تهران به پایان برسد.
 
وی گفت: سرعت فعلی قطار در این مسیر حدود ۱۴۰ کیلومتر است که قابل قبول و منطقی است که در حال حاضر مسیر قزوین تا تهران حدود دو ساعت انجام می شود که تا ۷۰ دقیقه قابل کاهش است و پیگیریم تا قطارهای تندرو و پرسرعت نیز در اینده در این مسیر راه اندازی شود که سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود.
 
جابجایی مسافر با قطار سه برابر می شود
راشدی در پاسخ به سوالی در خصوص ظرفیت جابجایی سالانه مسافر با قطار اظهارداشت: در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیون مسافر توسط قطار جابجا می شوند که در چشم انداز ۱۴۰۴ جابجایی بیش از ۶۰ میلیون مسافر پیش بینی شده است.
 
وی گفت: برای تحقق این میزان جابجایی به خرید دو هزار واگن مسافری جدید نیازمندیم که این کار با همکاری بخش خصوصی و شرکت راه آهن تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می شود.
 
راشدی اظهارداشت: در چشم انداز افزایش مسافر ۲۰ میلیون نفر با توسعه قطارهای حاشیه ای و ریل باس و ۴۰ میلیون نفر سایر برنامه ها محقق خواهد شد.
 
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی یادآورشد: هزینه خرید یک دستگاه واگن قطار تولید داخل حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا سه میلیارد تومان است که در مجموع برای خرید واگن های جدید ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم با سرعت بیشتری این کار عملیاتی شود.
 
تاخیر ۱۰ دقیقه ای قطار به پنج دقیقه کاهش می یابد
راشدی در پاسخ به سوال دیگری که علت تاخیر و زمان آن را جویا شد، اظهارداشت: بخشی از تاخیر ناشی از یک خطه بودن مسیر است که اگر دوخطه شود و سیستم علائمی را هم فعال کنیم قادر خواهیم بود بخشی از تاخیر را جبران کنیم و می توانیم قول دهیم زمان تاخیر قطارهای قزوین به تهران از ۱۰ دقیقه کنونی به حداکثر ۵ دقیقه کاهش یابد.
 
وی بیان کرد: میانگین تاخیر قطارهای مسافربری در قطارهای حومه ای ۱۰ دقیقه است که گاهی تا ۳۵ دقیقه هم می رسد اما در برنامه های آینده این میزان به حداقل خواهد رسید.
 
استقبال از قطارهای بین المللی
راشدی در خصوص برنامه قطارهای های بین المللی تصریح کرد: تاکنون قطار تهران استانبول را دایر کرده ایم و قطار تهران به سوریه به دلیلی مشکلات امنیتی لغو شده اما هنوز برای تورهای خارجی تقاضا داریم که اگر استقبال شود دایر خواهیم کرد.
 
ورود مسافران قطار هزار و یک شب به تهران
وی اضافه کرد: در سال گذشته دو تور گردشگری از خارج تقاضای سفر با قطار به ایران را داشتند که استقبال شد و این تور سفیر ایران شد و تبلیغات دشمنان را خنثی کرد و امسال هم حدود شش درخواست آمده که با دو تقاضا موافقت شد و توریست ها سفر کردند و تا پایان امسال چهار گروه دیگر خارجی با قطار به ایران سفر می کنند.
 
راشدی اظهارداشت: اگر تورهای داخلی هم متقاضی سفر با قطار به ایران باشند همکاری می کنیم و امسال هم مسافران ایرانی هم می توانند به کشورهای دیگر سفر کنند.
 
ایستگاههای راه آهن نوسازی و زیباسازی می شود
معاون مسافربری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه و نوسازی ایستگاههای قطار گفت: در برنامه امسال نوسازی و زیباسازی همه ایستگاههای طول شبکه با اولویت بندی در دستور کار قرار دارد که برخی نوسازی و زیباسازی و برخی توسعه داده می شوند.
 
راشدی تصریح کرد: در تعدادی از ایستگاهها هم با توجه به سکوی یک و دو راه اندازی پله برقی و اسانسور در اولویت است که مطالعه محور خراسان تمام شده و مناقصه پیمانکار انجام شده و برای خرید اسانسور و پله برقی مشاور گرفتیم و برای همه ایستگاههای طول شبکه در مسیر شمالغرب در ایستگاههای قزوین، کرج، زنجان، میانه، مراغه، تبریز نصب پله برقی در حال انجام است که برای انتخاب پیمانکار وارد فاز جدید می شویم.
 
وی گفت: نوسازی ایستگاههای قطار و خرید قطارهای جدید و نمازخانه ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که در حال حاضر ۲۶ نمازخانه در دست ساخت است که تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.
 
راشدی از نوسازی محوطه راه آهن با همکاری شهرداری قزوین هم خبرداد و گفت: بسیار جای خوشحالی دارد که شهردار قزوین به توسعه منطقه جنوب که راه آهن در آن قرار دارد اهمیت ویژه می دهد و قرار شده با ساخت پارکینگ در فاز اول به ظرفیت ۲۵۰ خودرو در جذب مسافر به شبکه ریلی گام بردارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.