| کد خبر: 5561 |

۵ شرط پایبندی به مفهوم شهروند و حقوق شهروندی

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی | روزگاری بود که ابناء بشر در اجتماعاتی کوچک می زیستند و نسبت های سنی، جنسی، خویشاوندی، طایفه گی، قومی و قبیله گی تنها وجه تمایز افراد از یکدیگر بشمار می آمد و شباهت ها مهمتر از تمایزها بود. مدتی پس از آن شهرها پدید آمدند تا محل رفت و آمد گروه‌های مختلف قومی و قبیله ای شوند تا زمینه تعامل افراد، صرف نظر از تمایزات محدود کننده باشند و امروز در عصری زیست می کنیم که کلانشهرها و جامعه ای جهانی شکل گرفته که بعضاً دریک مکان، اقوام و ملل مختلفی با یکدیگر هم زیست شده اند. درواقع، هویت های اجتماعی پیوسته در حال انبساط هستند، اگرچه هنوز هویت های کوچک پیشین نیز ضرورت وجودی خود را دارند و علی رغم پیش بینی های اندیشمندان در یکی دو قرن پیش، افول نکرده اند.
 
از سوی دیگر، رابطه دولت ها و مردم نیز تغییراتی اساسی یافته است.این رابطه که پیشتر عموماً یک طرفه بود، دوسویه شده است. ضمن آنکه امروز دولت ها، بدون مشارکت جدی مردم در همه عرصه های زندگی اجتماعی، از پایداری لازم برخوردار نیستند. همچنین، توسعه اقتصادی، اجتماعی نیز از ضرورت های اساسی جامعه امروز به شمار می رود. تحولات فرهنگی و رقابت برای رشد و توسعه همه جانبه میان کشورها بسیار جدی است و توجه به نیروی انسانی توسعه یافته نیز ازضرورتهای اصلی در این راستا ست و بدون داشتن اندیشمندان،متخصصین و افراد کارآزموده و توانمند طی چنین مسیر دشواری ممکن نیست.
 
با این وصف، و با این دگرگونی های اساسی در تاریخ و جامعه بشری، می بایستی نوع نگاه به فرد در جامعه تحولی اساسی بیابد. اگر روزی افراد، رعیت به حساب می آمدند، رعیت اقتضائاتی داشت که دیگر با یک جامعه توسعه یافته و پویا سازگاری ندارند. اگر روزی، توان افراد در قالب کاست، طبقه اجتماعی یا قوم و قبیله و یا حتی سن و جنس محدود می شد و افراد از نظر حقوق اجتماعی درجه بندی می شدند، این محدودیتها با نیاز شدید جامعه برای ورود انبوه افراد رشد یافته و رقابت برای قرار گرفتن در جایگاه برتر علمی و فرهنگی منطقه و جهان منافات دارد.امروز در عرصه جهانی و به ویژه در یک کشور، ضرورت دارد انسانها بتوانند صرف نظر از تمایزات مختلف سنی، جنسی، قومی و قبیله ای و سایر تفاوت های عقیدتی و فرهنگی از حقوقی یکسان برخوردار باشند تا بتوانند با گفتگو و نیز رقابت صحیح و مسالمت آمیز با یکدیگر هم به رشد و شکوفایی خود و هم به توسعه جامعه کمک کنند. با چنین رویکردی است که کشور می تواند از تمامی توان و ظرفیت های خود برای اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی بهره برداری کند. همانطور که در سند چشم انداز بیست ساله کشور آمده است، جامعه ایران باید در افق ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته، مبتنی بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فن آوری و دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل باشد.
 
پیوستگی مردم و حکومت، فرصت های برابر و روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی نیز از تاکیدات دیگر این سند است. همانطور که در تجربه جهان توسعه یافته از قرن هفدهم تا کنون اتفاق افتاده است، پیداست که برای تحقق چنین هدف بزرگی، بایستی نوع نگاه به افراد در جامعه تغییر اساسی بیابد. شهروند در تجربه انسان توسعه یافته، مفهومی است که توان لازم برای تحقق چنین هدفی را داراست. در این مفهوم انسانها صرف نظر از همه تفاوتهای سنی، جنسی، طبقاتی، قومی، فرهنگی، مذهبی دارای حقوق و تکالیف برابری هستند. حقوق شهروندی نیز قراردادی است میان ملت و دولت بر مبنای یک سری تکالیف و حقوق متقابل. بر این اساس، ملت در برابر دولت و دولت در برابر ملت نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند و این روابط متقابل باعث ایجاد یک قرارداد اجتماعی می شود.
 
در نهایت یادآور می شود که پایبندی به مفهوم شهروند و حقوق شهروندی مستلزم رعایت مواردی است که باید در قوانین یک کشور جاری و ساری شود:
 
    کلیه افرادی که در ایران زندگی می کنند و تابعیت این کشور را دارند، شهروند محسوب می شوند و در برابر قانون، برابرند.
    کلیه شهروندان ایران زمین از حقوقی برابر درکلیه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برخوردارند.
    زمینه مشارکت در حیات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بایستی برای کلیه شهروندان ایران زمین فراهم باشد. در واقع، کلیه شهروندان باید از حق آزادی بیان، رسانه و توسعه نهادهای مدنی و گردش اطلاعات برخوردار باشند.
    کلیه شهروندان ایران زمین بایستی برای ایجاد و تقویت امنیت، ثبات، توسعه و اعتلای کشور احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشند.
    این مسئولیت اجتماعی شامل، حق انتقاد از دولت و کلیه کسانی است که منتخب شهروندان به حساب می آیند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید، کارشناس حمل و نقل هوایی 0 0

    با تشکر إز اقای وزیر، تبلور مسولیت اجتماعی اینجا نب در برخورداری إز حق انتقاد نسبت به عملکرد جنابعالی در بخش هوایی, بویزه رویکرد کاملا منفعل در خط هوایی ملی کشور یعنی هوابیمایی جمهوری إسلامی است، انبوه أین انتقادات خوشبختانه إز طریق تین نیوز به سمع و نظر جنابعالی رسیده است، حال سؤال أینجانب بعنوان کسی که إز نظر شما حق شهروندی دارد أین است که أیا أین حق صرفا در طرح انتقادات است و انتظار جوابهای مستدل به نکات طرح شده إز شمول حق شهروندی خارج میشود؟ براستی شهروند مسول تا کجا رمق طی أین جاده یکطرفه رأ دارد؟ در اینجا مایلم به ذکر دو نمونه موضوعات انتقادی که إز جنس راهبردی هم هستند که طی سال ٩٢ و ٩٣ منتشر شد و کمترین واکنشی هم تا کنون إز حضرتعالی در ساماندهی عملی خط هوایی ملی کشور دیده نشده است. سال ٩٣ رکورد شکن تأخیرات بروازی سال قبل و بخصوص در ایام تعطیلات نوروزی امسال، خط هوائی ملی کشور یعنی ایران ایر بود که بطور معمول مسؤولیت انرا متوجه تحریم میداند ولذا به هیج مرجعی هم باسخکو نیست، همین بس که با کذشت حدود هشت ماه إز استقرار دولت تدبیر و امید به بهانه معرفی مدیرعامل ان جهت تصدی سمتی در کشور کانادا و عدم صدور روادید برای أیشان تا کنون در عمل خط هوائی ملی کشور(ایران ایر) بسوی ورشکستکی کامل بیش میرود، بنابراین موضوع تاخیرات إز دستور کار خارج شده است. جای بسی تعجب دارد که نابودی " هما " که زمانی جز خطوط هوائی برتر جهان و صاحب رتبه تک رقمی بود در دولت یازدهم تحقق می یابد، بنظر میرسد هزینه - فایده این تصمیم(ابقا مدیرعامل منتخب دولت دهم تا تعیین تکلیف ویزای کانادای أیشان إز سوی وزیر راه و شهرسازی) لطمه کلانی به حیثیت دولت تدبیر و امید میزند. سال٩٢ کارشناس حمل و نقل هوایی بین المللی ۱۳۹۲-۰۹ - ۱۷ ۱۷:۵۶: ۰۶ بنام خدا نکات ذیل بعنوان جملات معترضه و همزمان طرح سوال به ذهن اینجانب امده است: - ایا حذف ساختار معاونت برنامه ریزی بعنوان تنها اتاق فکر شرکت حاکی از نبوغ مدیریتی ایشان است؟ - ایا اداره امور شرکت معظمی مانند هما انهم بدون برنامه مدون، بدون راهبرد و بدون اولویتهای عملیاتی حاکی از مهارت های مدیریتی ایشان است؟ - ایا درامد ناشی از عدم قطع بروازهای بین المللی به قلک شرکت واریز میشود یا بخش اعظم ان به جیب افراد دللا ل و واسطه میرود؟ - ایا شرکت[…] در این مدت مشمول تحریم نبوده؟ رشد[…] مرهون کدام سیستم مدیریتی است؟ زیان مستمر و کاهش مداوم سهم هما انهم در بازار داخلی کشور در مقابل شرکت فوق بر اساس امار سالیانه سازمان هوابیمایی کشوری، نتیجه کدام اسلوب مدیریتی است؟ - ایا توقف و غیرقابل استفاده بودن بیش از ۶٠ در صد ناوکان شرکت و کاهش و ریزش مداوم تعداد صندلی عرضه شده در بازار هوایی نشان از تخصص های کمیاب ایشان است؟ - ایا تهی شدن خزانه شرکت و درماندکی ان جهت انجام تعهدات داخلی و خارجی حاکی از انتخاب معاونین صالح و شایسته است؟ - ایا تخلفات عمده و عدیده در حوزه های مختلف شرکت نشان از توان برجسته ایشان در امور نظارت و کنترل است؟ - ایا صرف ساعتها و زمانهای با ارزش مدیریت ارشد شرکت به موضوعات بسیار کم اهمیت نشان از تشخیص اولویت ها انهم در شرایط بحرانی فعلی است؟ امید است کارشناسان علاقمند به نجات خط هوایی ملی کشور بتوانند با مشارکت در این فرایند سهم موثری را ایفا نمایند.

  • سخنی با وزیر راه و شهرسازی 0 0

    آفرین بر مجید عزیز توقع تمام شهروندان از آقای آخوندی اجرای کامل حقوق شهروندیشان است کارکنان هما از یک طرف و مسافران هما نیز از طرف دیگر منتظر تصمیم بجای شما در بر هم زدن این باند مافیایی در هما هستند امیدواریم جناب آخوندی این مطالب را مطالعه کنند و مطلع شوند که کارکنان خدمات فرودگاهی هما به دلیل وضعیت بد معیشتی به ناچار دست به اعتصاب زدند و بقیه پرسنل هم در حال تحمل این شرایط واقعا سخت هستند اما در همین اوضاع یک عده و فقط آن هم مدیران به کلی از شرایط خوب به وجود آمده استفاده کامل را می برند و با خوشحالی و آرامش خاطر سوار بر خودروهای چند صد میلیونی خود جولان می دهند. هر روز یک کت و شلوار بر تن می کنند و سفر های خارجیشان هم که … هر مفسده ای را انجام می دهند و پست های بالاتری را تصاحب می کنند. و همه اینها را مرحون مدیریت جناب پرورش هستند جناب آخوندی از شما خواهش می کنیم به حرفهای ما اطمینان نکنید و جهت اطمینان، دستور تحقیق و تفحص از هما را صادر فرمایید. موفق و پیروز باشید

  • shahrvand 0 0

    aghai vazi bhtar ast be vazeh havapeimaei zodtar beresid ta etefaghi naioftadeh zaman bari maghaleh neveshtan ziad ast.

  • 0 0

    البته من نمی دانم که جناب آقای وزیر تا چه اندازه خود پایبند به این نوشته، هستند. ما همیشه خوب می گوئیم و خوب می نگاریم اما زمان عمل نا توانیم حضرتعالی از حقوق شهر وندی گفتید طی هشت ماه گذشته بنده حقیر به عنوان یک عضو کوچک فعال در صنعت حمل و نقل هوایی در خواستهای شفاهی و کتبی بیشماری را برای ملاقات با شما آقای نوریان و حتی جهانگیریان و … مطرح کردم اما موفق به دیدارنشدم. هرگز از دوستان دیگردولت برای سفارش استفاده نکردم چراکه اساسا اعتقادی به این روشهای نخ نما شد ه ندارم. می خواستم بدانم که زمینه های تعامل شما با بدنه کار شناسی مجموعه های تحت امر چگونه است متاسفانه تا این ساعت نمره خوبی در یافت نکردید. شاید باورتان نشود اما در دولت قبلی دیدن مسئولان خیلی راحتتر بود. پس این نقد بر شما وارد است که به در خواستهای ما که کارشناس این صنعتیم پاسخی ندادید. از قبیله گرایی گفتید و پرهیز از شایسته سالاری شما خود به واسطه باجناقی با جناب ناطق نوری به این سمت رسیدید یا اساسا بر اساس نظام شایسته سالاری وزیر شدید شما اکثر معاونتهای خود را تغییر دارید حتی انان که کار نامه در خشانی داشتند اما زمانی که به هما رسیدید با اینکه می دانستید مدیر عامل این شرکت چه بلایی بر سر ان اورده است به دلیل ارتباط وی با مرحوم پرورش و بهتر بگویم موتلفه لب فرو بستید جای دوری نمی روم اما شما چه تجربه ای در زمینه حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل هوایی دارید. شما اقایان نوریان و جهانگیر یان را تنها به واسطه شایسته سالاری و ارائه دو طرح آبکی ساخت هواپیما و شهر فرودگاهی بر سر کار گذاشتید شاید اگر حقیر و طر حهای بنده را هم با یک سفارش تلفنی می دیدید من را جای آنان می گذاشتید. پیشنهاد میکنم تا گرفتاریهای صنعت حمل و نقل هوایی زمینه های استیضاح شما را به مانند دکتر بهبهانی فراهم نیاورده است از پشت فرمان پیاده شوید و نظری به زمین ماشین بیندازید. این ماشین بد جوری روغن ریزی دارد و شما را به سر منزل نخواهد رساند. ازما که گذشت اما قطعا تعامل با بدنه کارشناسی و نخبگان خاموش این صنعت می تواند به شناخت و مدیریت شما بر این حوزه کمک کند

  • دوست دار وزیر 0 0

    آقای دکتر اخوندی در سفرهای استانی حتما و حتما یک جلسه و نشست با جامعه دانشگاهی استانها دارند و حتی در تهران هم چند بار این جلسه را داشته اند. حتی آقای بهبهانی که فقط وزیر راه بود(یک وزارتخانه) و خودش دانشگاهی هم بود وقت برگزاری این جلسات را نداشت. آقای نیکزاد که دیگه هیچی … پیداست وزیر محترم بی پول و دست خالی است و وقتش را در این جلسات میگذراند. از وزیران سابق تا ۱۰ پشت قبل هم این جلسات را ندیده بودیم. پیداست بی پول است و کاری هم نمیتواند انجام دهد. لذا مقاله هم می نویسد.

  • 0 0

    به جای دوستدار وزیر بنویس پاچه خوار وزیر شما ماله کش ها همانگونه که با احمدی نژاد کردید با این دولت هم می کنید. متاسفانه فرهنگ مجیز گویی در بین گروهی از کارمندان اپیدمی شده است

  • کارشناس 0 0

    اقای دکتر آخوندی آگر بعنوان یک شهروند حق انتقاد داریم فقط یک جمله میگویم: مدیرانی را بر سر سازمانها و شرکتهای تابعه مانند شرکت ساخت و سازمان راهداری و مرکز تحقیقات و … گذاشتید که از وظایف آن سازمان یک کلمه هم خبر نداشتند ولی البته جناح سیاسی شان با شما مشترک بود یا از بالا سفارش شدند. برخی از آنها یک روز هم در آن شرکت یا سازمان سابقه نداشتند. آیا خوبست قصاب محله ما را بعنوان رئیس دانشکده شما در دانشگاه تهران منصوب نمایند. آیا این انتصاب خنده دار نیست. همانقدر که باید به انتصاب این آقای قصاب خندید باید به انتصاب برخی از مدیران شما گریست. پس حق مدیران میانی این سازمان ها چه می شود. حق شهروندی یعنی همین حقی که امثال شما دارند مثل آب خوردن ضایع میکنند.

  • 0 0

    حقوق شهروندی ما زمانی محقق می شد که ما هم وزیری چون هاشمی وزیر بهداشت، زنکنه وزیر نفت و وزیر علوم سابق داشتیم کسی که به دلیل ایستادگی در برابر فساد بر کنار شد،[…]