| کد خبر: 55459 |

حق شناس: باید آمادگی داشته باشیم بنادر ایران را به بنادر هوشمند تبدیل کنیم

تین نیوز | معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز در دنیا بحث بنادر هوشمند مطرح شده که یکی از شاخصه های مهم آن کاهش مصرف انرژی و گازهای ناشی از مصرف، افزایش کارایی اقتصادی به منظور افزایش جریان ترافیک و تجارت است.
 
 هادی حق شناس روز دوشنبه در همایش ملی منطقه ای جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در انزلی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به حفظ محیط زیست دریایی این مساله، از راهبردهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور محسوب می شود.
 
وی مهمترین چالش های زیست محیطی خزر را تعیین نشدن رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی نشدن مطلوب کنوانسیون تهران، فرسودگی سکوها و لوله های نفتی سواحل کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و نشت مداوم نفت، ترانزیت سوخت در خزر و احتمال بروز سوانح، ورود انواع زباله و فاضلاب و سموم کشاورزی از طریق رودخانه ها به دریا و در نتیجه الودگی شدید سواحل ، نوسانات سطح آب دریای خزر، پیشروی به حریم دریا و خصوصی شدن سواحل و عدم نظارت و کنترل بر آنها، انقراض نسل ماهیان خاویاری، استخوانی و فک دریای خزر عنوان کرد.
 
وی با اشاره به تردد سالانه پنج هزار شناور در خزر متذکر شد: با توجه به اینکه در خزر تنها ما پنج کشور حضور داریم و در صورت بروز آلودگی خود باید دست به کار شویم؛ سطح آمادگی باید بیشتر باشد.
 
حق شناس وجود نفت و گاز، حمل و نقل دریایی، گردشگری و تفریحی، آبزیان و صید آنها را مهمترین ارزش اقتصادی خزر عنوان و بر لزوم توجه به محیط زیست خزر تاکید کرد.
 
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از خلیج فارس سالانه بیش از 50 هزار شناور عبور می کند که احتمال 30 درصد ریسک آلودگی وجود دارد.
 
حق شناس با بیان این که یک سوم ریسک در خلیج فارس برای ایران است، گفت: به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی، هزینه بسیاری را برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی دریا و امداد و نجات انجام داده است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مساله محیط زیست و سلامت انسان و موجودات دیگر سازمان بنادر و دریانوردی 60 میلیارد تومان برای آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس هزینه کرده است.
 
وی امکانات و تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی را هشت فروند بالگرد و یک فروند هواپیما ، 17 فروند شناور جستجو و نجات، 16 قایق، هفت مرکز اصلی جستجو و نجات دریایی، 13 مرکز فرعی و چهار مرکز فرعی پایش آلودگی نفتی عنوان کرد.
 
به گفته حق شناس؛ همچنین سالانه 10 میلیارد تومان هزینه عملیاتی راهبری، تعمیر و نگهداری شناورها و تجهیزات مورد استفاده در این حوزه برای کل کشور صرف می شود.
 
وی ادامه داد: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور محسوب می شود؛ اما مسائلی که در این حوزه اتفاق می افتد از حوزه سازمان خارج است و همت تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد .
 
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در بازه زمانی پنج ساله تا پایان سال 93 ، در 461 مورد سانحه دریایی وارد عمل شدیم.
 
وی با اشاره به اینکه ایران به کنوانسیون های مختلف دریایی ملحق شده ، افزود : به لحاظ بین المللی مکلفیم آمادگی کامل در شمال و جنوب برای بحث مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات دریایی داشته باشیم.
 
وی با تاکید بر اینکه رابطه مستقیم بین اکولوژی و اقتصاد وجود دارد، متذکر شد: تنها با حفظ سلامت محیط زیست می توان به توسعه پایدار دست یافت.
 
حق شناس افزود: امروز در دنیا بحث بنادر هوشمند مطرح شده که یکی از شاخصه های مهم آن کاهش مصرف انرژی و گازهای ناشی از مصرف ، افزایش کارایی اقتصادی به منظور افزایش جریان ترافیک و تجارت است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 2008 میلادی، 60 بندر جهان برای کاهش گازهای گلخانه ای هم پیمان شدند، تاکید کرد: ما نیز باید آمادگی داشته باشیم بنادر ایران را به بنادر هوشمند تبدیل کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بندرگاه انزلی و نوشهر، کابل گذاری برای امکان استفاده کشتی ها از انرژی برق انجام شده است.
 
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متذکر شد: آب، هوا و خاک سه عنصر حیاتی است که فقط متعلق به ما نیست بلکه به نسل های آینده نیز تعلق دارد و در صورت تخریب این سه عامل نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم.
 
همایش و مانور ملی منطقه ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر با حضور نمایندگانی از روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم در بندرگاه انزلی در حال اجراست.
 
بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری بیش از شش میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.