| کد خبر: 53997 |

تریلرهای عراقی پل سیمره را تسخیر کردند / اینجا حادثه خبر می کند

تین نیوز | وقوع حوادث متعدد در محور ترانزیتی اسلام آباد - پلدختر به گونه ای است که دیگر نمی توان گفت اینجا حادثه خبر نمی کند، بلکه اینجا حوادث ناشی از واژگونی تریلرهای نفتکش عراقی بیداد می کند.
 
 از جاده قدیم خرم آباد - پلدختر - اندیمشک گرفته تا جاده پلدختر - اسلام آباد و سه راهی زانوگه - پل سیمره - رومشکان هر کدام با توجه به قرارگیری در مسیر ترانزیت نفت به محل تردد تریلرهای نفتکش عراقی و ایرانی تبدیل شده است.
 
این در حالیست که روند کند تعریض این محورها و تبدیل آنها به چهارخطه زمینه وقوع حوادث جاده ای را دوچندان کرده است، موضوعی که با افزایش تردد خودروهای سبک و سنگین در شاهراه تزانزیت غرب و جنوب کشور به معضلی حل نشدنی در کوهدشت و پلدختر تبدیل شده است.
 
گشت نامحسوس مرگ
 
در این میان عرض محور سراسری اسلام آباد - پلدختر در استان لرستان از پل سیمره تا شهرستان پلدختر تنها هفت متر بوده و این در حالیست که این محور مسیر تردد وسایل نقلیه از استانهای شمال و شمال غرب کشور به سمت جنوب کشور است.
 
از سوی دیگر این مسیر ترانزیتی محل عبور و مرور تانکرهای نفتکش عراقی بوده که برای صادرات نفت این مسیر را به تسخیر ترددهای خود درآورده اند تا موارد متعدد واژگونی در این محور به سریالی تکراری تبدیل شود.
 
در کنار مخاطرات طبیعی و آلودگی زیست محیطی ناشی از واژگونی نفتکش ها در این محور، حوادث مختلف رانندگی موجب شده تا مرگ در این محور گشت نامحسوس خود را برقرار کند.
 
مسافرانی که از این مسیر تردد می کنند در هر چند متر شاهد عبور نفتکش هایی هستند که با خود خطر همراه نفت و فرآوردهای نفتی، خطر جابجا می کنند تا در میان استمرار حوادث شاهد کم توجهی به تعریض این محور استراتژیک باشیم.
 
وقتی استرس تمام وجود راننده را می گیرد
 
یک راننده ماشین سنگین در این رابطه می گوید: وقتی که از کرمانشاه به سمت اهواز می آیم به این محور که می رسم استرس تمام وجودم را می گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید برای این مسیر پرتردد و جلوگیری از تصادفات یک فکر جدی صورت گیرد گفت: همین الان که من از این مسیر می آمدم یک تصادف بسیار بد در این محور صورت گرفته بود.
 
یک راننده دیگر که در این مسیر همواره تردد دارد می گوید که ۱۰۰ کیلومتر محور اسلام آباد - پلدختر به اندازه هزار کیلومتری است که من از عسلویه تا کرمانشاه می روم چرا که این محور بسیار باریک و کم عرض است.
 
مسیر سه ساعته پنج ساعته طی می شود
 
وی با بیان اینکه این یک بخش مسیر از پلدختر تا کرمانشاه بسیار پر ترافیک است ادامه می دهد: مسئولان باید فکر جدی برای تعریض این مسیر داشته باشند.
 
تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت
 
این راننده ماشین سنگین سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد که این مسیر را ما باید در سه ساعت طی کنیم و این در حالیست که به علت کم عرض بودن مجبور هستیم که بیش از پنج ساعت در این جاده با احتیاط برانیم.
 
تردد دو هزار کامیون عراقی از مسیر
 
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: روزانه بیش از چهار هزار وسیله نقلیه در محور اسلام آباد – پلدختر تردد دارند.
 
حسن رحمانی ادامه می دهد: این در حالیست که از این تعداد حدود دو هزار کامیون عراقی هستند.
 
وی با بیان اینکه تعداد تردد پیش بینی شده برای این مسیر دو هزار و ۴۰۰ وسلیه نقلیه است تصریح کرد: این در حالیست که در حال حاضر بیش از دو برابر این وسلیه نقلیه از این محور تردد دارند.
 
افزایش ۲۰ درصدی تصادفات در محور اسلام آباد - پلدختر
 
رئیس پلیس راه استان لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: روزانه شاهد تصادفات ناگواری در محور اسلام آباد - پلدختر هستیم.
 
سرهنگ مرتضی چغلوندی با بیان اینکه کم عرض بودن این مسیر موجب شده که ضریب ایمنی در این جاده به شدت پایین بیاید ادامه داد: همچنین این امر نیز موجب کاهش امنیت روانی برای مسافران این مسیر شده است.
 
وی از افزایش تصادفات در این محور خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه علیرغم حضور فعال پلیس در این مسیر میزان تصادفات در محور اسلام آباد - پلدختر ۲۰ درصد نسبت به سالهای قبل افزایش یابد.
 
اعتبارات قطره چکانی برای دو بانده کردن یک جاده
 
مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: روزانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ وسلیه نقلیه از محور اسلام آباد - پلدختر تردد دارند.
 
شهرام ملکی با بیان اینکه ما نمی توانیم با اعتبارات استانی جوابگوی اجرای پروژه راهسازی اسلام آباد - پلدختر در استان لرستان باشیم.
 
وی با بیان اینکه در این راستا ردیف اعتباری در قانون بودجه برای اجرای این پروژه تحت عنوان اسلام آباد - پلدختر پیش بینی شده است عنوان کرد: اختصاص سالانه دو تا سه میلیارد تومان برای اجرای این پروژه نمی تواند مشکلی را در این زمینه حل کند.
 
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای باند دوم این پروژه راهسازی در حوزه استان لرستان را رقمی بالای ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
 
این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفته بود: جاده پل سیمره به زانوگه به یک قتلگاه تبدیل شده است به طوری که روزانه هزاران دستگاه تریلر نفتکش عراقی از آن عبور می کند و این محور درحال حاضر یکی از ناامن ترین راه های ارتباطی کشور است.
 
نماینده مردم کوهدشت در مجلس از استاندار لرستان خواست چهارخطه شدن این جاده نیز در ردیف کارهای سال ۹۴ قرار گیرد.
 
دو روی سکه تانکرهای نفتی
 
این سخنان در حالیست که حوادث رانندگی در این محور تنها یک روی این سکه است، در روی دیگر آن آلودگی های زیست محیطی قرار دارد که پیش از این نیز بارها در گزارشهای متعدد از ابعاد مختلف این ماجرا رونمایی کرده است.
 
معضل واژگونی تانکرهای نفتکش تا سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه نیز رفته است تا معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دیدار با استاندار لرستان در خصوص آلودگی های ناشی از واژگونی خودروهای حامل سوخت در استان لرستان، یگوید: این موضوع در ابعاد داخلی از طریق هماهنگی با وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و در بعد خارجی از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع شدن است و اقدامات خوبی نیز در این زمینه آغاز شده است.
 
با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال - جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی با ورود از مرز پرویزخان به کشور و عبور از استانهای غربی از جمله کرمانشاه و لرستان راهی بندر امام می شوند، این تانکرها به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده پلدختر دچار واژگونی می شوند.
 
عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت تلفات جانی و مالی و همچنین آلودگی آب و خاک منطقه می شود.
 
به هر روی به نظر می رسد این محور ارتباطی که در مسیر دسترسی دو شهرستان جنوبی لرستان یعنی کوهدشت و پلدختر قرار دارد نیازمند توجه جدی تری است تا پیش از آنکه حادثه ای بحرانی در این محور «کاسه چه کنم» را دست مسئولان بدهد فکری به حال رفع مشکل تعریض آن کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.