| کد خبر: 5098 |

محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک زیر چرخ های سنگین و بار هنگفت

تین نیوز |   محور ترانزیتی اهواز- اندیمشك به طول 140كیلومتر به عنوان یكی از محورهای مهم ترانزیتی در كشور و تاثیرگذار در مبادلات تجاری است اما ساخت این محور اگر چه به نام خوزستانی ها بوده اما بیشتر به كام عراقی ها تمام شده است.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان خوزستان، روزانه در این محور 15هزار دستگاه انواع خودرو تردد دارند كه از این تعداد70 درصد آن را كامیون های عراقی شامل می شود.
كامیون ها و تریلی های عراقی در این محور به طور مستمر تردد داشته و از آنجایی كه همواره بارهای سنگین را با خود حمل می كنند هر روز از عمر جاده زیر چرخ های سنگین و بار هنگفت خود می كاهند ، این در حالی است كه دولت مبالغ هنگفتی را سالانه برای مرمت و نگهداری این جاده ترانزیتی هزینه می كند.
در این ارتباط مدیر ساخت و توسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی خوزستان گفت: تردد این كامیون ها نه تنها در این محور كه در تمام محورهای ترانزیتی خوزستان از بندر امام تا پل زال نه تنها باعث تخریب این جاده ها كه باعث افزایش تصادفات و كشته های جاده ای شده است. بهرام سیف افزود: به دلیل همین تصادفات محدودیت تردد برای این كامیون ها بویژه در ایام نوروز امسال از 28اسفند تا نیمه نخست فروردین امسال در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: به دلیل ترددهای بسیاری كه روی این محور بویژه در حد فاصل اهواز تا كانال توانا صورت می گرفته وزارت راه و شهرسازی عملیات روكش آسفالت در این مسیر و محدوده 60كیلومتری را با توجه به اولویت های موجود از سال 90آغاز كرده و با وجود اعتبارات كم توانسته 30كیلومتر در باند رفت را به طور كامل آسفالت كند و پنج كیلومتر روكش آسفالت دیگر هم در باند برگشت در سالجاری تاكنون انجام شده است.
مسیر اهواز - اندیمشك بخشی از كریدور شمال جنوب است كه از یك سو به بندر امام و از سوی دیگر تا پل زال و از آنجا تا شمال كشور امتداد دارد.
میلاد دوستی كارشناس راهسازی و مدیر امور نظارت بر راهسازی منطقه دو اداره كل راه و شهرسازی خوزستان می گوید: این محور جزو محورهای مهم ترانزیتی در جنوب كشور است كه به دلیل تردد بالای كامیون ها بویژه كامیون های عراقی در این محورعملیات آسفالت آن در 60 كیلومتر كه ضرورت داشت در دست انجام قرار دارد.
بنا به اظهار وی 30 كیلومتر از این عملیات در باند رفت و 30 كیلومتر دیگر در باند برگشت تعریف شده است.
وی افزود: در این محور بنا به ضرورت چهار دوربرگردان هم تعریف شده تا از خطرات احتمالی تصادفات جاده ای كه پیشتر به دلیل همین نقیصه رخ می داد كاسته شود.
دوستی گفت: این محور با تامین شیب عرضی برای قوس های موجود در مسیر و با هدف ایمن سازی آسفالت می شود اما انتظار می رود از بابت تردد كامیون های عراقی به دلیل استهلاكی كه برای جاده دارد منابعی برای اصلاح و نگهداری راه هم در نظر گرفته و هزینه شود.
وی یادآوری كرد: بخش اعظم حمل كالاها از بندر امام از این محور صورت می گیرد كه ترددهای مضاعف كامیون ها از عمر جاده می كاهد.
دوستی گفت: برای بهسازی و آسفالت این مسیر در مجموع 300میلیارد ریال اعتبار برآورد كه تاكنون 120میلیارد ریال آن هزینه شده است.
با توجه به هزینه های هنگفتی كه اجرای پروژه های راهسازی به دنبال دارد انتظار می رفت از قبل تردد كامیون های عراقی در این محور درصدی هم برای نگهداری راه هزینه می شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.