| کد خبر: 50978 |

مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت:

◄ مهمترین معضلات صنعت نفت در حوزه دریا

تین نیوز | مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، گفت: مهمترین معضلات صنعت نفت در حوزه دریا حفاری، خطوط انتقال و رساندن مواد تولید شده به ساحل است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد ابراهیم شفیعی، در ششمین همایش بین المللی صنایع فراساحل اظهار کرد: ایران 40 درصد حوزه فعال در بخش نفت و گاز را در اختیار دارد که 27 حوزه در خشکی و 13 حوزه در دریاست.

وی با تاکید بر اینکه 50 درصد ذخایر گاز طبیعی ایران در مخازن مشترک قرار دارد، گفت: ایران دارای سه حوزه بزرگ دریایی از جمله خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان است.

مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، با بیان اینکه در حوزه خلیج فارس از سال 1360 فعالیت اکتشفاف و تولید نفت آغاز شد و در اوایل دهه 70 به بهره برداری رسید، گفت: در این حوزه بیش از هزار میلیارد بشکه ذخایر نفتی داریم که نزدیک به هشت میلیارد بشکه برداشت شده و مابقی نفت، درجا وجود دارد.

وی افزود: هر قدر در جهت توسعه فناوری و نوآوری در این حوزه کار کنیم باز هم کم است.

شفیعی به حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت: مشکلات ما در این حوزه، در مناطق نسبتا عمیق و حدود هزار متر است، زیرا حفاری در اعماق بیش از هزار متر بسیار دشوار و نیازمند تکنولوژی های پیشرفته است.

وی با بیان اینکه سکوی امیرکبیر که در آنجا نصب شده بخاطر مشکلات موجود هنوز به تولید نرسیده است افزود: بیش از 26 درصد میادین نفتی و 17 درصد از میادین گازی و 53 درصد از میادین نفت و گاز مشترک ایران در دریای خزر قرار دارد.

مدیرکل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، تصریح کرد: در حوزه دریای عمان هم وضع به همین شکل است و با وجود برخورداری از ذخایر نفت و گاز، اما اقدامات زیادی در این حوزه انجام نشده است.

وی در پایان گفت: مهمترین معضلات این بخش حفاری، خطوط انتقال و رساندن مواد تولید شده به ساحل است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.