| کد خبر: 50963 |

تحریم نتوانست ناوگان ملی را زمین گیر کند / واکاوی تحریم کشتیرانی در۶سال اخیر

تین نیوز | تحریم یکی از ابزارهایی است که قدرت‌های جهانی برای اعمال منویات خود و وادار کردن برخی از کشورها در سطح جهان برای تغییر نگرش ، راهبردهای کلان و حتی سیستم حاکم بر کشورها، استفاده می‌کنند.

از سال 1918 و پس از پایان جنگ جهانی اول از این حربه استفاده می‌شود و این حربه به مرور زمان به رشد خود ادامه داده به گونه‌ای که اکنون به ابزاری هوشمند تبدیل شده است.

تحریم‌ها در نهایت می‌تواند دو منشأ داشته باشد یک منشأ سازمان مللی است که به آن تحریم‌های بین‌المللی و منشأ دوم کشورهایی هستند که به آن تحریم‌های یکجانبه گویند که مجوز تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران توسط قطعنامه 1929 صادر شده است.

کشور ما از سال 2006 به صورت رسمی در شرایط جنگ نرم قرار گرفته است هر چند تحریم ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در عمل، وجود داشته است. اما سال 2006 نقطه عطف نحوه اعمال و پیگیری تحریم‌هاست. از این سال به بعد تحریم‌ها مستمر، هوشمندانه و فزاینده بوده است.

دولت ایالات متحده آمریکا از سال 2013 با تحریم‌های یکجانبه‌ای که اعمال کرد به خود اجازه داد اشخاص و شرکت‌های غیرآمریکایی که با تحریم‌شدگان مراوده دارند را نیز تحریم کند به طوری که اکنون به صورت رسمی و به گفته خودشان، این کار را به طور قانونی انجام می‌دهند.

بطور کلی تحریم‌های هفت ساله اخیر ایران حول سه محور بانکی و سیستم مالی کشور، تولید و فروش نفت و حمل‌ونقل و لجستیک دریایی کشور بوده است. با توجه به پتانسیل و توانمندی‌هایی که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی منطقه خاورمیانه داراست، در رأس تحریم‌های طراحی شده توسط دولت ایالات متحده آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بخش حمل‌ونقل قرار گرفت.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از معدود شرکت‌هایی است که هم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم توسط دول غربی، تحریم شده است. اولین تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سوم مارس 2008 اعمال شد کشتیرانی در 27 سپتامبر سال 2008 مجدداً در قطعنامه 1835 تحریم شد و در نهایت در قطعنامه 1929 که در نهم ژوئن 2010 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، مجدداً نام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی ایرانی در تحریم‌ها مشاهده شد.

همچنین دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ( OFAC)، از سپتامبر 2008 تحریم‌های یکجانبه را علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شروع کرد که تاکنون در 22 نوبت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است. این تحریم‌ها شامل 132 شرکت وابسته به گروه کشتیرانی و 16 نفر از مدیران خارجی و داخلی مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اتحادیه اروپا نیز از نوامبر 2008 در 13 نوبت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد که در مجموع 192 شرکت وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 13 نفر از مدیران آن را تحریم شدند.

مسلما این حجم از تحریم‌های صورت گرفته در راستای زمین‌گیر کردن ناوگان ملی بوده است اما خوشبختانه به واسطه تمهیداتی که اندیشیده شد، پس از سپری شدن هفت سال، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در سطح جهان، در شرایطی که اغلب شرکت‌های کشتیرانی رقیب ضررده هستند و یا سود اندک کسب می‌کنند، از سود معقولی در سنوات گذشته به خصوص در سال مالی 93-1392 برخوردار است. این نشان می‌دهد که به یاری خداوند، شرایط خوب مدیریت شده و در نهایت آنکه خوشبختانه تحریم‌ها منجر به زمین‌گیر شدن ناوگان ملی نشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.