| کد خبر: 50946 |

آغاز دوباره تولید ریل‌باس از خرداد ۹۴ پس از وقفه ۱۵ ماهه

تین نیوز | مدیر عامل شرکت واگن‌سازی ایریکو از آغاز دوباره ساخت ریل‌باس پس از وقفه‌ ۱۵ ماهه از خرداد ۹۴ خبر داد و با بیان این‌که قطعات ریل‌باس در حال ترخیص از گمرک است،‌گفت:هزینه ساخت هر ست ریل‌باس حدود ۴۵۰ هزار یورو است.
 
سعید سالاری در نشست خبری با بیان این‌که ایریکو یکی از معدود تولیدکنندگان در صنعت ریلی کشور است، اظهار کرد:‌ ایریکو در مقطعی کوتاه در یکی دو سال گذشته دچار رخوت شد به دلیل قراردادهایی که داشت که به نوعی یک طرف آن با خارجی‌ها بود. البته به دو دلیل ایریکو توانست از این مرحله خارج شود یکی این‌که فضای روابط عمومی کشور بهتر شد و شرکت‌ها دوباره اعلام همکاری کردند.
 
وی ادامه داد:‌دوم این‌که ایریکو برای خودش ماموریت دیگری تعریف کرد و این ماموریت شاید یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی بود. زمانی که در بخش ساخت و تولید واگن‌های نو دچار وقفه شدیم ایریکو وارد عرضه نوسازی ناوگان ریلی کشور شد. در این بخش در حوزه‌های نوسازی و بازسازی لکوموتیو، انواع واگن‌های مسافری و  تبدیل واگن‌های مسافری از روش طراحی مجدد تزئینات داخلی و طراحی مجدد به روش علمی و مهندسی اقدام کرد.
 
وی تصریح کرد: تبدیل واگن مسافری به واگن سه تخته وی آی پی برای اولین بار در کشور توسط ایریکو انجام شد، در حال حاضر هم در بخش واگن‌های نو و واگن های مسافری از جمله ریل باس، جاده‌ای و واگن‌های مترو در حال فعالیت هستیم.
 
مدیرعامل واگن‌سازی ایریکو با اشاره به نیاز کشور به حدود 2500 واگن جدید گفت: ایریکو اولین شرکت تولیدکننده ریل‌باس در کشور بوده که حدود 50 دستگاه ریل‌باس تولید داخل در شبکه ریلی در حال تردد است.
 
سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرنوشت تولید ریل‌باس که به دلایلی متوقف شده بود از رفع مشکلات موجود در تولید ریل باس خبر داد و با بیان این‌که از اوایل خرداد یا اوایل تیرماه سال جاری ریل‌باس‌های سری جدید پس از وقفه 15 ماهه تولید می‌شود، گفت:‌ در قرارداد تولید ریل باس یک طرف قرارداد تولید شرکتی کره‌ای بود که به دلیل تحریم‌ها ادامه همکاری را متوقف کرد، علاوه بر این در بحث خصوصی سازی -که در این موضوع می‌شد بهتر عمل شود- مالکیت این پروژه در خلا قرار گرفت.
 
وی توضیح داد: قرارداد تولید ریل‌باس با شرکت رجا منعقد شده و در حال اجرا بود اما پس از جدا شدن رجا از بدنه راه‌آهن این طرح بدون تکلیف ماند که پس از ماه‌ها با پیگیری مسئولان دولتی این مسئله تعیین تکلیف شده است.
 
وی با اشاره به عدم ترخیص قطعات ریل‌باس به ارزش 40 میلیون یورو از گمرک، بیان کرد:‌ حدود 15 میلیون یورو از این قطعات ترخیص شده و 25 میلیون یورو دیگر در حال ترخیص است.
 
مدیرعامل ایریکو در پاسخ به پرسشی مبنی بر هزینه تولید ریل‌باس چه میزانی است، افزود:‌ ساخت هر ست (چهار دستگاه) ریل‌باس هزینه‌ای حدود 450 هزار یورو دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.