| کد خبر: 50860 |

بمب افکن موسکیتو، اعجوبه چوبی

وبلاگ تین نیوز | دی هاویلند موسکیتو (De Havilland DH.98 Mosquito) جنگنده تهاجمی دوسرنشینه و چند منظوره ساخت بریتانیا بود که در طی جنگ جهانی دوم و بعد از آن در حال خدمت بود، یک بمب افکن دوربرد متوسط بسیار سریع که قدرت حمل 1.8تن بمب را داشت. موسکیتو یکی از چند هواپیمای عملیاتی خط مقدم بود که تقریباً به طور کامل از چوب ساخته شده بود و بدین علت به "اعجوبه چوبی" معروف شد. 

موسکیتو با لقب صمیمانه "Mossie" ازسوی خدمه آن نامیده شده بود (موسکیتو به معنای پشه میباشد و مُسی "Mossie" نیز پشه ای با بالهای کوتاه است که از خون حیوانات تغذیه می کند). موسکیتو اصولاً یک بمب افکن سریع غیر مسلح محسوب می شد که برای انجام عملیات و نقش های متفاوتی تطبیق داده شده بود. نقش هایی مانند: پرواز در ارتفاع کم تا متوسط و بالا، بمب افکن تاکتیکی روز، بمب افکن شب پرواز، هواپیمای پیشرو، جنگنده بمب افکن، هواپیمای ضربتی دریایی، هواپیمای عکسبرداری و شناسایی سریع‌السیر. این هواپیما همچنین به وسیله شرکت خطوط هوایی خارجی بریتانیا (BOAC) برای حمل سریع محمولات کوچک و باارزش از طریق حریم هوایی کشورهای بی طرف و یا فضای هوایی دشمن مورد استفاده قرار می گرفت. وقتی شرکت دی هاویلند در سال ۱۹۴۱ شروع به تولید موسکیتو کرد ، این هواپیما یکی از سریع ترین هواپیماهای جهان بود.
موسکیتو اولین بمب افکن انگلیسی بود که برای حفاظت از خود در برابر دشمن به جای اتکا به قدرت آتش برجک ها به سرعت متوسل شد و در عمل نیز بسیار موفق بود. سرعت موسکیتو به قدری بالا بود که جز اندکی از شکاری های پیشرفته آلمانی دیگر شکاری ها قادر به انهدام آن نبودند.موسکیتو سرعت خود را مدیون بدنه سبک چوبی و دو موتور قدرتمند رولرویس مرلین بود.
با وجود موفقیت های درخشان موسکیتو در عملیات های مختلف فرماندهان بلند پایه انگلیسی هرگز آن را به عنوان یک بمب افکن استاندارد نپذیرفتند، زیرا یک بمب افکن واقعی در نظر آن ها باید به برجک مجهز می بود، به همین دلیل از موسکیتو به همراه دیگر بمب افکن ها استفاده می شد.
در بعضی متون نظامی موسکیتو را در رده هواپیماهای شکاری قرار داده اند اما موسکیتو یک هواپیمای چند منظوره موفق بود. در طی جنگ از موسکیتو به عنوان بمب افکن، شکاری روزپرواز، شکاری شبانه، هواپیمای شناسایی و نهایتا هواپیمای ترابری استفاده شد.

با تمام مزایای ذکر شده، موسکیتو یک نقطه ضعف بزرگ داشت. به دلیل استفاده از چوب و تخته سه لا در ساخت بدنه، استفاده از آن در محیط های مرطوب و شرایط بارانی باعث ایجاد تغییرات نامطلوب در بدنه می شد.

موسکیتو برجک نداشت، اما 4 تیربار 7.7 میلیمتری نصب شده در دماغه و 4 توپ 20 میلیمتری تعبیه شده در بدنه، قدرت آتش موثری به آن بخشیده بود. در جنگ جهانی دوم حدود 7700 فروند موسکیتو ساخته شد که کمتر از یک چهارم آن ها توسط شکاری های آلمان نابود شد. به طوری موسکیتو موفق ترین هواپیمای ساخته شده توسط انگلیس در طی جنگ جهانی دوم بود. برای پرواز موسکیتو به 2 خلبان نیاز بود و بالاترین سرعت آن به حدود 611 کیلو متر بر ساعت می رسید.

مشخصات
نوع هواپیما: شکاری-بمب‌افکن سبک، هواگرد تهاجمی شناسایی، جنگنده ویژه شب پرواز
کشور سازنده: بریتانیا
شرکت سازنده: شرکت هوانوردی دی هاویلند
طراحی شده توسط جفری دی هاویلند
نخستین پرواز: ۲۵ نوامبر ۱۹۴۰
تاریخ رونمایی: ۱۹۴۱
وضعیت کنونی: بازنشسته

به کارگیرنده (ها):
نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا
نیروی هوایی سلطنتی استرالیا
نیروی هوایی سلطنتی کانادا
نیروی هوایی ایالات متحده

دوران ساخت: ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰
تعداد ساخته‌شده: ۷،۷۸۱ فروند

خدمه:۲ (خلبان و کاربر رادار یا ناوبر)
طول:۱۳/۵۷ متر
پهنای بال:۱۶/۵۲ متر
ارتفاع:۵/۳ متر
مساحت بال:۴۲/۱۸ مترمربع
وزن خالی:۶،۰۵۸ کیلوگرم
وزن بارگیری:۸،۰۲۸ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست:۸،۵۴۹ کیلوگرم
پیشرانه:۲ موتور وی۱۲ رولزرویس مرلین ۲۱/۲۱ یا ۲۳/۲۳ (چپ و راست)،سیستم خنک کننده مایع،توان ۱۴۸۰ اسب بخار هر کدام

عملکرد:
بیشینه سرعت: حدود 600 کیلومتر بر ساعت
برد:۱۴۰۰ کیلومتر با ۱۸۶۴ لیتر سوخت
سقف پرواز: ۸،۸۳۹ متر 
منابع:
wikipedia.org
centralclubs.com

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.