| کد خبر: 50224 |

برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی محقق شد

انجام تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهید باهنر توسط متخصصان داخلی

تین نیوز | مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از پایان تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهید باهنر بندرعباس به همت متخصصان و مهندسان ایرانی برای نخستین بار طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر، محمد محسنی ضمن اعلام این خبر گفت: کار تعمیرات اساسی اسکله‌های 1 تا 6 بندر شهید باهنر به طول 900 متر از نیمه دوم سال 92 آغاز شد و در مدت کمتر از 18 ماه به پایان رسید.

وی افزود: برای انجام این تعمیرات 70 میلیارد ریال هزینه شده که با مهندسی ارزش ساخت کار استاپر( متوقف کننده خودرو کنار اسکله) از چوبهای موجود در بندر چهار میلیارد ریال صرفه جویی در پی داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطرنشان کرد: طی سی و هفت سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این برای نخستین بار است که تعمیرات اساسی اسکله های بندر شهید باهنر به دست مهندسان داخلی انجام شده است.

به گفته وی، تا پیش از این تعمیرات اسکله های بندر شهید باهنر به دست مهندسان ایتالیایی انجام می شد.

محسنی در ادامه، اعمال پوشش مناسب برای جلوگیری از خوردگی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی با استفاده از بتن‌های با مقاومت بالا و نفوذپذیری کم، رنگ آمیزی و تعویض 30 عدد ضربه گیر شناورهای چوبی و فلزی از جمله مراحل اجرایی این طرح عنوان کرد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزایش ایمنی پهلوگیری و توان عملیاتی تخلیه و بارگیری، کاهش زمان انتظار شناورها و ظرفیت پذیرش کشتی های با ظرفیت 45هزار تن از مزایای این عملیات تعمیراتی دانست.

وی بیان کرد: هم اکنون 6 فروند شناور فلزی می توانند در این بندر به طور همزمان پهلو می گیرند.

محسنی افزود: شرایط نامناسب محیطی منطقه خلیج فارس و افزایش تخیله و بارگیری، موجب وارد شدن آسیب جدی به سازه‌ های دریایی اسکله‌ها است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به اینکه سال گذشته این بندر با 10 متر آبخور رتبه نخست صادرات کالاهای یخچالی را در کشور به خود اختصاص داد، پیش بینی کرد؛ طی سال جاری 2.5میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شود.

لازم به ذکر است، بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که عملیات احداث آن در سال 1346 کلید خورد و در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد. دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج‌ فارس، اتصال به راهگذر شمال-جنوب از شبکه‌ جاده‌ای به کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق ، این بندر را به پایانه ای راهبردی در منطقه تبدیل کرده است.

این بندر از فعال ترین و بزرگترین بنادر تجاری کشور بعد از بندر خرمشهر در دهه 50 و 60 بوده است؛ موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را در جایگاه یک پایگاه استراتژیک و منحصر به فرد پس از بندر شهید رجایی قرار داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.