| کد خبر: 49760 |

اضافه شدن ۳ منطقه آزاد روی میز دولت و مجلس

تین نیوز | معاون شورای عالی مناطق آزاد از بررسی طرح "اضافه شدن شش منطقه بانه - مریوان، مهران، اینچه‌برون، زابل، اردبیل و جاسک" در شورای عالی مناطق آزاد، دولت و مجلس خبر داد و گفت: منطقه آزاد مهران برای افزایش مراودات، صادرات و واردات با کشور عراق ‌ایجاد می‌شود و بازارهدف این منطقه، کشور عراق است.
 
جعفر آهنگران اظهار کرد: لایحه ایجاد منطقه آزاد مهران در آستانه تقدیم به مجلس است و زمان عملیاتی شدن آن بستگی به دستور کار مجلس دارد و باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد مهران فراهم شود.
 
طرح ایجاد منطقه آزاد مریوان - بانه نیز در دستور کار کارگروه شورای عالی مناطق آزاد است
 
وی گفت: طرح ایجاد منطقه آزاد مریوان - بانه نیز در دستور کار کارگروه شورای عالی مناطق آزاد است که کلیاتش به تصویب رسیده و کارهای مطالعاتی و محاسباتی آن نیز باید انجام شود که در رابطه با روابط اقتصادی ایران و عراق نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
آهنگران افزود: زمانی که ایجاد منطقه آزاد مطرح می‌شود این موضوع در کارگروه شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به شورای عالی مناطق آزاد ارسال و بعد از بررسی و نهایی شدن به دولت و در نهایت از دولت به مجلس ارسال می‌شود.
 
هدف از ایجاد منطقه آزاد جاسک توسعه سواحل مکران است
 
معاون شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید ایجاد مناطق آزاد به عنوان یکی از اهداف مهم در حال پیگیری و اقدام است، تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد جاسک نیز در حال بررسی است که هدف از ایجاد آن توسعه سواحل مکران است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
 
لایحه ایجاد منطقه آزاد اردبیل در حال ارسال به مجلس است
 
وی همچنین با بیان اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد اردبیل در حال ارسال به مجلس است، از دستور کار بودن تشکیل منطقه آزاد زابل در کارگروه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد که این منطقه قرار است سرپلی بین چابهار، افغانستان و کشور‌های شمال افغانستان باشد.
 
معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد در بخشی از سخنان خود بیان کرد: منطقه آزاد اینچه برون در گلستان نیز از دیگر مناطقی است که قرار است ایجاد شود و کلیات آن در کارگروه شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسیده و کارکرد آن ایجاد ارتباط با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه است.
 
هیچ منعی برای واردات و صادرات در مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد
 
آهنگران در رابطه با قوانین واردات و صادرات در مناطق آزاد نیز توضیح داد: هیچ منعی برای واردات و صادرات در مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد ولی برای ورود کالا از این مناطق به سرزمین اصلی باید قوانین گمرکی رعایت شود.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و ویژه، محدوده‌هایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آن‌ها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می توان مواد اولیه و قطعات خودرو یا تکنولوژی های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می تواند صادر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.