| کد خبر: 49623 |

اجرای کریدور اقتصادی چین - پاکستان به ارزش ۴۶ میلیارد دلار

تین نیوز | چین و پاکستان به منظور تحکیم روابط اقتصادی دو جانبه و همچنین در راستای بلندپروازی‌های اقتصادی چین در آسیا و مناطق دیگر، برنامه ای موسوم به کریدور اقتصادی چین- پاکستان به ارزش 46 میلیارد دلار را به اجرا می‌گذارند.
 
شی جین پینگ، رییس جمهور چین در نخستین دیدار دولتی خود از پاکستان، روز دوشنبه وارد اسلام آباد شد و یک برنامه توسعه زیرساخت به نام کریدور اقتصادی چین- پاکستان را رونمایی کرد.
 
این کریدور شبکه ای از جاده‌ها، خطوط راه آهن و خط لوله‌ها خواهد بود که از ایالت فقیر بلوچستان پاکستان عبور می‌کند و استان شمال غربی شین جیانگ چین را به بندر گوادار پاکستان متصل خواهد کرد.
 
اسلام آباد و پکن به دلیل خصومت در قبال هند، به مدت چندین دهه متحدان استراتژیک نزدیکی بوده اند اما روابط اقتصادی آنها توسعه چندانی نیافته است.
 
رییس جمهور چین روز دوشنبه توافق‌هایی را برای پروژه‌هایی به ارزش 28 میلیارد دلار که شامل ارتقای راه آهن پاکستان و ساخت نیروگاه بودند امضا کرد. دو طرف همچنین برای تقویت همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز، فناوری فضایی و دریایی، مقابله با تروریسم و دفاعی توافق کردند.
 
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در واکنش به امضای این توافقات گفت: این کریدور پاکستان را به یک قطب منطقه ای تبدیل خواهد کرد و برای چین مسیر کوتاه‌تر و ارزان‌تری را برای تجارت با بیشتر مناطق آسیا، خاورمیانه و آفریقا فراهم می‌کند.
 
پاکستان اعلام کرده چین سرمایه گذاری به ارزش 37 میلیارد دلار برای پروژه‌های انرژی به منظور تولید 16400 مگاوات برق تامین خواهد کرد. وام‌های اعطایی حدود 10 میلیارد دلار پروژه‌های زیرساخت را تحت پوشش قرار خواهند داد.
 
بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاری برنامه ریزی شده چین بالاتر از سرمایه گذاری آمریکا است که 31 میلیارد دلار از سال 2002 به پاکستان داده است. حدود دو سوم از این مبلغ به امنیت اختصاص یافته بود.
 
به گفته مقامات پاکستانی، دولت و بانک‌های چینی شامل بانک توسعه چین و بانک صنعتی و بازرگانی چین به شرکت‌های چینی که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، وام خواهند داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    موضوع اتصال ریلی بندر چابهار به بندر گوادر برای تقویت همکاریهای منطقه ای پیشنهاد بنده است و از ده سال قبل این پیشنهاد را مطرح کردم آن هنگام مطالعات توجیهی محور اتصال چابهار به شبکه ریلی بوسیله مشاور راهیاب بهینه مطالعه می شد. در صورت ایجاد کریدور ریلی بین چین و پاکستان ارتباط ریلی ایران به پاکستان که از طریق مرز میر جاوه برقرار است نقش مهمی پیدا می کند و طرف پاکستان برای احیای این مسیر اقدام خواهد نمود و اتصال چابهار به گوادر ارتباط دوم ریلی ایران و پاکستان خواهد بود و ارتباط ریلی ایران با چین که از مسیر قزاقستان اکنون برقرار است می تواند از مسیر پاکستان نیز برقرار شود ضمن اینکه مسیر در دست مطالعه چین تاجیکستان افغانستان ایران نیز مهم و قابل ایجاد است

  • عادل مددی 0 0

    با سلام توسعه خطوط ریلی در کشور به سرعت باید گسترش یابد اتصال بندر چابهار به مشهد با استفاده از فایناس در رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار حایز اهمیت است.