| کد خبر: 4714 |

بازدید نوبخت از پروژه های شهری مشهد / توسعه مشهد از برنامه های ویژه دولت است

تین نیوز | معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از پروژه‌های شهری مشهد شامل پروژه خط یک و دو قطار شهری مشهد، مناطق حاشیه شهر، بافت فرسوده، بافت پیرامون حرم رضوی و پروژه‌های اقامتی اطراف حرم بازدید کرد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور عصر جمعه در بازدید از عملیات احداث خط یک و دو قطار شهری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مترو حمل و نقل سریع و ارزان است که بویژه از منظر صرفه جویی در انرژی و سوخت کاملا قابل توجه است.
 
محمدباقر نوبخت گفت: توسعه از برنامه‌های دولت است که در این راستا مشهد یک امتیاز ویژه دارد؛ شهر امام رضا(ع) فضایی معنوی دارد و زائران و مسافران زیادی چه داخلی و خارجی به این شهر سفر می کنند.
 
وی عنوان کرد: مشهد شهری استثنایی است و نمی‌شود با دیگر شهرها مقایسه کرد و مترو نیز برای این شهر ضروری است و با توجه به رویکردهای دولت بودجه اختصاص داده شده به قطار شهری در سال 93 نسبت به سال 92 بیشتر خواهد بود.
 
نوبخت در ادامه گفت: با توجه به گزارش شهردار مشهد، شهرداری نیز این آمادگی را دارد که منابعی را که قرار بود اختصاص بدهد را تامین کند و افزایش نیز بدهد تا این کار بادقت و سرعت بیشتری انجام شود.
 
اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار دولتی به قطارشهری مشهد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: استاندار هم به‌عنوان نماینده عالی دولت در خراسان رضوی نسبت به انجام این طرح حساس است و برای این طرح در سال جاری 100 میلیارد تومان اختصاص دادیم.
 
نوبخت گفت: پرداختی‌های دولت متناسب با دریافتی های دولت و خزانه است و در سال گذشته طبق قانون باید منابع دولت بالغ بر 210 هزار میلیارد تومان بود که 57 هزار میلیارد تومان آن برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده بود.
 
وی افزود: اما از این 210 هزار میلیارد تومان فقط 147 و نیم هزار میلیارد تومان رسید که باعث شد از این 57 هزار میلیارد تومان 21 هزار میلیارد تومان دریافت شود.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: وقتی دریافتی‌ها این میزان باشد پرداختی‌ها نیز متناسب با تخصیص کم می‌شود.
 
وی همچنین ادامه داد: آنچه برای مترو مشهد در نظر گرفته شد با سایر تخصیص ها و اعتبارات دولتی متفاوت بود.
 
نوبخت تاکید کرد: برای امسال حدود 100 میلیارد تومان به خط دو قطار شهری مشهد اختصاص می دهیم.
 
تخصیص اعتبارات دولتی به خط دو مترو مشهد کمک به تحقق 80 درصدی این پروژه است
 
همچنین در این بازدید مدیرعامل قطار شهری مشهد اظهار کرد: در صورت تخصیص اعتبارات دولتی به پروژه خط دو قطار شهری مشهد این پروژه تا پایان سال 80 درصد تحقق خواهد یافت.
 
ابوالفضل میرزایی توضیح داد: مشهد با سالانه پذیرایی از میلیونها زائر، حمل و نقل در این شهر با توجه به ساختار معابر شهری و تولید روز افزون خودروهای شخصی که بر ترافیک می افزایند به مشکلی روزمره تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: از راهکارهای رفع مشکل ترافیک و کاهش آلودگی هوای این کلان شهر توسعه حمل و نقل عمومی  و قطار شهری است که از آن جمله خط دو قطار شهری است.
 
وی توضیح داد: این خط با طول  14 کیلومتر امتداد از شمال شرقی به جنوب غربی منطقه سیس آباد و طبرسی شمالی را به انتهای بلوار فضل بن شاذان متصل می سازد و در مسیر خود از خیابان طبرسی، ایستگاه راه آهن سراسری و میدان شهدا عبور کرده و با گذر از خیابان دانشگاه و کوهسنگی در تقاطع  بلوار فضل بن شاذان و بلوار شهید فکوری خاتمه می یابد.
 
میرزایی در ادامه یادآور شد: این خط شامل 13 ایستگاه بوده که ایستگاه‌های فوق توان مسافرگیری 1100 نفر در هر ساعت را دارا هستند و کل پروژه برای جابه‌جایی 16 هزار نفر در هر ساعت طراحی شده است.
 
در ادامه این بازدید معاون برنامه‌ریزی زئیس جمهور به همراه استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد از مراحل احداث و تکمیل تونل خط دو قطار شهری و همچنین خط یک قطار شهری مشهد بازدید کردند.
 
همچنین معاون رئیس جمهور با همراهی مدیریت شهری مشهد و استاندار از مناطق حاشیه شهر مشهد عباس‌آباد، همت آباد و گلشهر بازدید دو ساعته داشتند و از مشکلات و معضلات حاشیه شهر مشهد از نزدیک آشنا شد.
 
معاون رئیس جمهور در ادامه و در بازدید از بافت فرسوده اطراف حرم مطهر و پروژه‌های پیرامون حرم رضوی در جمع شهردار منطقه ثامن، استاندار و شهردار مشهد به بررسی مشکلات این محدوده پرداخت و گزارش وضعیت احداث پروژه‌های اقامتی ارزان قیمت و توسعه پیرامون حرم رضوی را دریافت کرد.

دولت از پرداخت یارانه حمل و نقل به مردم استقبال نمی کند
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا این امکان برای دولت هست که یارانه حمل و نقل را همانند یارانه نان به مردم بدهد، گفت: پرداخت این مبلغ ناچیز به همه مردم مشکلی را حل نمی کند و دولت از این موضوع استقبال نمی کند.
 
وی ادامه داد: اگر بتوانیم به جای اینکه پول را نقدی بدهیم که مانند قطراتی از دریاچه است و  مشکلی را حل نمی کند این مبلغ جمع شود و در اختیار برنامه های عمومی قرار بگیرد در این صورت می تواند به اجرای پروژهای از این دست کمک کند.
 
نوبخت تاکید کرد: برای کمک به این برنامه های عمومی بود که از مردم درخواست شد تا با انصراف از یارانه به فعالیت‌های زیربنایی کمک کنند.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بیان کرد: از تجزیه بودجه حمل و نقل به اجزای کوچک و ناقابل استقبال نمی‌کنیم تا بتوانیم کارهای عمرانی از این دست را انجام دهیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.