| کد خبر: 45321 |

شاخص‌های حمل و نقل تهران قابل افتخار نیستند

تین نیوز |  ساخت ۳۰ کیلومتر مترو در سال هدفی است که شورای شهر تهران برای شهرداری مشخص کرده است، هرچند شهرداری اغلب بودجه‌های کمتر از میزان نیاز به شورا آورده است اما رئیس کمیته عمران شورای شهر معتقد است این شورا اجازه کاهش بودجه‌های مترو را نمی‌دهد. به گفته اقبال شاکری امسال ۸۰ درصد از اهداف ساخت مترو محقق شده است.
برنامه 5 ساله دوم شهرداری میزان بهره‌برداری از مترو در هر سال را حداقل 30 کیلومتر هدف‌گذاری کرده است. شهرداری در سال 93 نتوانست به این هدف برسد و هنوز خط 3 مترو که قرار بود در ماه‌های پایانی سال افتتاح شود تکمیل نشده است.
 
اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اما به اتفاق‌هایی که در زمینه ساخت مترو افتاده خوش‌بین است. به گفته او برای سال آینده 30 درصد از بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که از این میزان نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو است.
 
به نظر این عضو شورای شهر تهران امسال فقط  20 درصد از طول مترویی که شورای شهر برای شهرداری موظف کرده بود محقق نشده است و 80 درصد محقق شده است، یعنی از 30 کیلومتر مترویی که شهرداری باید می‌ساخت حدود 24 کیلومتر ساخته شده است اما همچنان 6 کیلومتر از برنامه عقب است.
 
شاکری این میزان ساخت خط مترو را رکورد خوبی می‌داند و معتقد است اگر این رکوردها حفظ شود در آینده وضعیت بهتر خواهد شد. اما این عضو شورای شهر هم مانند مدیران شهرداری از نرسیدن بودجه‌های دولتی گلایه دارد.
 
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران معتقد است دولت باید در ساخت مترو و خرید اتوبوس به شهرداری‌ها کمک کند و این موضوع بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها از وظایف دولت است. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت موظف است 50 درصد از هزینه‌های ساخت مترو و 82 و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس را به شهرداری‌ها پرداخت کند.
 
به اعتقاد شاکری ظرفیتی که امروز در شهرداری برای ساخت مترو وجود دارد زیاد است و اگر اعتبارهای دولتی هم به آن اضافه شود می‌تواند تحول بزرگی در ساخت مترو و حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد کند.
 
شاکری معتقد است تهران باید حداقل 11 هزار اتوبوس داشته باشد در حالیکه در حال حاضر 6 هزار و 600 اتوبوس دارد که 2 هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها به تعمیرات اساسی نیاز دارند. به گفته او این شاخص‌ها قابل افتخار نیستند و باید دولت به مدیریت شهری در این زمینه کمک کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.