| کد خبر: 45220 |

کاهش سه هزار میلیارد تومانی منابع یارانه‌ها

تین نیوز |  نمایندگان مجلس روز گذشته با تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال 1394 کل‌کشور، بودجه 844 هزار میلیارد تومانی سال آینده را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کردند. نمایندگان مجلس همچنین در جریان بررسی تبصره مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی را با کاهش 3 هزار میلیارد تومانی نسبت به پیشنهاد دولت، ۳۹ هزار میلیارد تومان تصویب کردند. به این ترتیب دولت برای تحقق این رقم باید یارانه حدود 5 میلیون و 500 هزار نفر را قطع کند.
 
  تبصره جنجالی هدفمندی یارانه‌ها
صبح دیروز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی بهارستان، به بررسی بخش هزینه ای تبصره 21 قانون بودجه که مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها است، پرداختند كه شیوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۹۴ را تعیین می‌کند.  بحث‌ها در بخش هزینه‌ای این تبصره اما، از بندی بالا گرفت كه در آن مقرر شده بود در سال آینده از مجموع درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تا مبلغ ۴۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارها اختصاص یابد؛ در این میان تصویب ناگهانی پیشنهاد محسن علیمردانی، نماینده مردم زنجان و طارم مبنی بر کسر ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع ۴۲هزار میلیارد تومانی پرداخت نقدی یارانه‌ها و اختصاص آن به بخش اشتغال، فضای عمومی مجلس را به محل رفت و آمد و بحث و بررسی‌های بیشتر تبدیل كرد.
موضوعی كه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یكی از مخالفان جدی آن بود و تاكید كرد: «با تصمیمی که مجلس برای کسر ۱۲ هزار میلیارد تومان از سهم یارانه نقدی و غیرنقدی گرفت، از ماه آینده ۲۶ میلیون نفر از موکلان شما به طور طبیعی باید از دریافت یارانه محروم شوند.»  محمدباقر نوبخت اگرچه تاكید كرد كه مجلس فصل‌الخطاب است، اما خطاب به نمایندگان گفت: «شما به ما بگویید که چطور می‌توان تا یک ماه آینده این تعداد از یارانه‌بگیران را شناسایی و حذف کرد؟» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه خواستار ارجاع مجدد این تبصره به کمیسیون تلفیق بودجه شد تا با لحاظ تمام محاسبات و برقراری تناسب میان درآمدها و هزینه‌ها تصمیم‌گیری شود.
این همان موضوعی است كه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به آن اشاره و از نمایندگان خواست با ارجاع این بند به كمیسیون موافقت كنند. اعضای كمیسیون تلفیق با بررسی بند مذكور در جلسه ظهر دیروز، بر آن شدند تا پیشنهاد مصوب نماینده زنجان مبنی بر اختصاص مبلغ 12 هزار میلیارد تومان از منابع 42 هزار میلیارد تومانی پرداخت نقدی یارانه‌ها به بخش اشتغال را به كسر مبلغ 3 هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال كاهش دهند؛ موضوعی كه همزمان با طرح آن در جلسه بعدازظهر دیروز، نمایندگان مجلس با آن موافقت كرده و به تصویب رساندند.
در واقع ۳ هزار میلیاردی که از محل کاهش اعتبار مربوط به هدفمندی یارانه‌ها حذف شد به اعتبار مربوط به برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اضافه شد؛ بنابراین اعتبار این جزء از یک‌هزار میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس منابع یارانه نقدی از ۴۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه، به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. 
براساس آنچه در جریان رسیدگی به بند «ب» تبصره 21 درخصوص نحوه هزینه کرد ردیف‌های یارانه‌ای از محل بودجه عمومی به تصویب رسید، نمایندگان مجلس مقرر كردند تا مبلغ 52 هزار میلیارد ریال در اجرای ماده هشت قانون هدفمند کردن یارانه برای کمک به بخش «تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست» اختصاص یابد. همچنین 48 هزار میلیارد ریال نیز به منظور اجرای بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.
همچنین مبلغ 13 هزار میلیارد ریال نیز به منظور تامین بخشی از یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه‌شهرها ومسکن مهر و نیز معادل 10 درصد از اعتبار این ردیف برای توانمندسازی مهارتی روستاییان و ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته با رویکرد توسعه پایدار به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.