| کد خبر: 44891 |

کارشناس اقتصادی کشور: بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش آزاد راهها ندارد

تین نیوز | بهمن آرمان کارشناس مسایل اقتصادی کشور گفت:در شریط فعلی که دوره بازگشت سرمایه حدود 25 ساله شده است بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ساخت آزاد راهها ندارد.
 
وی در حاشیه همایش فرصت ها و چالش های انبوه سازی گفت : اگر وزارت راه و شهرسازی روشی را طراحی کند که بر مبنای آن نرخ بازگشت هزینه پروژه های داخلی کمتر از 25درصد و دوره بازگشت سرمایه نیز بیش از هفت سال نباشد با توجه به توانمندی پیمانکاران ایرانی می توان ظرف مدت 10سال مساله ساخت آزادراه های کشور را بر طرف کرد.
 
آرمان گفت: وزارت راه و شهرسازی عنوان می کند که بودجه کافی به این منظور ندارد و قطعا هم این ادعا درست است پس باید ساز و کاری را فراهم نماید تا بخش خصوصی با انگیزه بالا برای حل این موضوع به میدان بیاید.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در جهان، شبکه آزاد راهها جایگزین جاده های چهار بانده شده است توضیح داد: در کشورهای اروپایی پس از پایان جنگ جهانی دوم به علت نیاز به زیرساخت های توسعه ای تعدادی از جاده های موجود را به شکل چهار بانده در آوردند و نام آن را سوپر جاده گذاشتند و در ایران نام بزرگراه را برای آن انتخاب کردند.
 
آرمان گفت: چهار بانده کردن راهها در عمل در کاهش مسافت، سرعت پایدار و مصرف سوخت تاثیری نداشت و به همین دلیل این روش در دنیا متوقف شد و ساخت آزادراهها جایگزین آن شد.
 
وی افزود: توجه کشورهای توسعه یافته جهان به آزاد راهها از جمله در اتحادیه اروپا افزایش یافته است به طوریکه برای بازگشت هر چه سریعتر سرمایه بخش خصوصی در این زمینه، برای هر خودرو و به ازای استفاده از 500 کیلومتر آزاد راه پرداخت 500 یورو تعیین شده است.
 
وی افزود: اگر مردم توان پرداخت این هزینه را ندارند دولت می تواند از طریق کاهش تصادفات و میزان مصرف فرآورده های نفتی و نیز صرفه جویی های جانبی زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در ساخت آزادراه ها فراهم کند.
 
وی افزود: به دلیل نبود آزادراههای مناسب در کشور سالانه افزون بر 28 هزار نفر بر اثر حوادث جاده ای کشته و تعداد بسیاری هم مصدوم می شوند که همین امر هزینه های سنگینی را به بخش بهداشت و درمان کشور وارد می کند.
 
آرمان گفت: آمارها نشان می دهد پس از ساخت آزا راه قزوین - زنجان در یک سال تعداد کشته شدگان در این محور حتی به صفر رسید در صورتی که در گذشته این جاده به علت بارش برف و تراکم ترافیک به جاده مرگ معروف بود.
 
نخستین همایش فرصت ها و چالش های انبوه سازی در ایران به میزبانی اهواز روز یکشنبه در تالار امام رضا (ع) شهرک نفت آغاز به کار کرد.
 
این همایش دو روزه امروز دوشنبه به کار خود پایان می دهد.
 
محور اصلی این همایش با توجه به اولویت های بخش مسکن استان، احیای بافت های فرسوده است که از سیاست های اصلی وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    دوست عزیز این هزینه عوارض ازادراه دراروپا را از کدام منبع استخراج کرده اند؟ بنده در ازادراه های بیشتر کشورهای اروپایی با تریلر با استاندارد الایندگی یورو ۴ تردد کرده ام وچنین ارقامی را برای عوارض اتوبان نه پرداخت کرده ام نه از همکاران شنیده ام که کسی پرداخت کرده باشد؟!