| کد خبر: 42934 |

مدیرکل فرودگاه مشهد در پاسخ به تین نیوز خبر داد:

◄ افزایش ۲۵ درصدی پروازهای فوق العاده نوروزی فرودگاه مشهد / مهم ترین پروژه های فرودگاه شهید هاشمی نژاد

تین نیوز | مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در بازدید از پروژه های این فرودگاه گفت: در پروازهای فوق العاده نوروز 94 این فرودگاه 25 درصد افزایش نسبت به نوروز گذشته خواهیم داشت.

محمدباقر قاسم زاده در پاسخ به خبرنگار اعزامی تین نیوز به مشهد، در خصوص تعداد پروازهای فوق العاده در ایام نوروز 94 گفت: به دلیل تکمیل زیرساخت ها در پروازهای داخلی و خارجی، هیچ محدودیتی برای پذیرش پروازهای فوق العاده نداریم؛ به طوری که تاکنون تعدادی از پروازهای فوق العاده پذیرش و تعدادی دیگر هم در حال پذیرش هستند.

وی افزود: پروازهای فوق العاده در ایام نوروز 94 حدود 25 درصد افزایش نسبت به نوروز گذشته خواهند داشت.

آمارهای پروازی فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با بیان اینکه در سال 92 کل پروازهای این فرودگاه 51 هزار و 436 پرواز بوده است تصریح کرد: از این تعداد پرواز، 7 میلیون و 329 هزار و 353 مسافر جابجا شده است و از این تعداد پرواز، 41 هزار و 755 پرواز داخلی و 9 هزار و 708 پرواز خارجی انجام شده است.

وی در ادامه توضیح داد: در همین مدت زمان تعداد کل مسافر 5 میلیون و 818 هزارو 815 مسافر داخلی و 1 میلیون و 510 هزار و 538 مسافر خارجی بوده است.

قاسم زاده در خصوص تعداد مسافری که در 10 ماهه گذشته در فرودگاه مشهد جابجا شده است گفت: 6 میلیون و 970 هزار و 889 نفر بوده که از 47 هزار و 830 پرواز جابجا شده اند.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه در نوروز 94 تعداد کل مسافر جابجا شده 419 هزار و 84 نفر است گفت: تعداد نشست و برخاست 2 هزار و 922 فروند هواپیما به ثبت رسیده که در مقایسه با سال قبل 23 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه گفت: از فرودگاه مشهد به 30 مسیر داخلی و 19 مسیر خارجی پرواز انجام می شود که تقریبا به همه مراکز استان ها پوشش پروازی داریم. همچنین اخیرا 2 مسیر خارجی به پروازهای فرودگاه مشهد اضافه شده یکی پرواز کویت ایرویز که از 8 فروردین آغاز می شود و دیگری پرواز جرمانیا ایرلاین که بین 6 تا 10 اسفند ماه از هامبورگ به مقصد مشهد پرواز مستقیم برقرار می شود.

مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با اشاره به میزان رشد نشست و برخاست در 10 ماهه اول سال 93 در مقایسه با سال قبل اشاره کرد و گفت: کل پروازهای مسافری نسبت به سال 92، 10 درصد رشد داشته که از این تعداد پروازهای داخلی 7 درصد و پروازهای بین المللی 25 درصد افزایش وجود داشته است.

قاسم زاده در ادامه توضیح داد: پروازهای حج 22 درصد و عتبات 19 درصد رشد را نشان می دهد.

قاسم زاده با بیان اینکه درصد رشد مسافر در سال 93 نسبت به سال 92 در پروازهای مسافربری 12 درصد و در پروازهای داخلی 10 درصد است افزود: در پروازهای بین المللی 23 درصد و در پروازهای حج 13 درصد و عتبات 33 درصد افزایش وجود داشته است.

وی در ادامه گفت: در 10 ماهه ابتدایی سال 92، 6 میلیون و 208 هزار و 151 مسافر جابجا شده که این آمار در مقایسه با امسال به 6 میلیون و 970 هزار و 888 مسافر افزایش یافته است.

قاسم زاده به شرکت هایی که به تازگی افزایش پرواز داشته اند، گفت: شرکت های هواپیمایی معراج 35 درصد، قشم 90 درصد، تابان 46 درصد، زاگرس 104 درصد و کاسپین 30 درصد افزایش پرواز داشته اند. این در حالیست که شرکت هواپیمایی گلف ایر 76 درصد در فرودگاه مشهد افزایش پرواز داشته است و شرکت هوایمایی فلای دوبی و اترک از دی ماه سال جاری در فرودگاه مشهد شروع به فعالیت پروازی کرده اند.

پروژه های در دست اقدام فرودگاه بین المللی مشهد
قاسم زاده درباره طرح توسعه فرودگاه مشهد گفت: طرح توسعه فرودگاه مشهد از سالیان گذشته در دستور کار شرکت فرودگاه ها قرار گرفته از جمله ترمینال داخلی با ظرفیت ابتدایی 10 هزار متر مربع به بیش از 27 هزار متر مربع توسعه یافته است که در بخش ترمینال داخلی به طور کلی اقدامات ما به اتمام رسیده است.

وی در ادامه توضیح داد: تا قبل از سالجاری ترمینال خارجی فرودگاه مشهد با ظرفیت بیش از 40 هزار مترمربع تقریبا در ضلع غربی فرودگاه احداث شده است. این در حالیست که ساختمان تکنیکال بلاک با زیربنای 32هزار متر مربع در 7 طبقه و دو طبقه 1- و 2- درحال احداث است.

وی به سایر پروژه های در دست احداث فرودگاه مشهد اشاره کرد و گفت: پروژه ساختمان برج در 3 فاز در نظر گرفته شد که در دست احداث است. همچنین چروژه هتل فرودگاهی در حال پیگیری است که بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و امیدواریم در 4 ماه آینده کلنگ آن زده شود.

قاسم زاده با اشاره به اینکه بیش از 200 میلیارد تومان فرصت سرمایه گذاری در فرودگاه مشهد وجود دارد اظهار کرد: قصد داریم پروژ های تاکسیرانی، هتل فرودگاهی و ساختمان مجموعه ورزشی برای پرسنل را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

مدیرکل فرودگاه بین المللی مشهد به پروژه قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: این پروژه توسط شهرداری مشهد تامین اعتبار شده و برای کل آن حدود 250 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. البته برای ایستگاه فرودگاه مشهد 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امیدواریم تا مهرماه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی به جزئیات این پروژه اشاره کرد و گفت: خط متروی مشهد در فرودگاه دارای دو ایستگاه است: یکی ایستگاه پرواز و ایستگاه دیگر مقابل ترمینال است. مسافران ترمینال داخلی و خارجی می توانند از این ایستگاه ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خریداری جت وی (پل تلسکوپی) از چند سال پیش آغاز شده گفت: در 5 سال گذشته این جت وی راه اندازی شده و تا امروز 600 پرواز در این جت وی پهلو گرفته اند و مسافران از طریق آن از هواپیما به سالن جابجا شده اند.

قاسم زاده در ادامه گفت: برای سال آینده فراخوان خرید 5 دستگاه جت وی با 200 میلیارد تومان اعتبار برای هواپیماهای ایرباس و 747 برای ترمینال های خارجی در نظر گرفته شده است.

120 میلیارد تومان درآمد از بخش هوانوردی
وی به میزان بدهی های شرکت های هواپیمایی در فرودگاه مشهد اشاره کرد و گفت: از خردادماه سال جاری 76 میلیارد تومان از بدهی هایمان را دریافت کردیم که از این مبلغ 60 میلیارد تومان توسط فرودگاه مشهد و مابقی از طریق شرکت فرودگاه های کشور دریافت شده است. البته در حال حاضر حدود 50 میلیارد تومان از شرکت های هواپیمایی طلب داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به درآمدهای فردگاه مشهد اشاره کرد و گفت: در بخش درآمدهای هوانوردی 120 میلیارد تومان درآمد داشته ایم و امیدواریم در بخش درآمدهای غیرهوانوردی 30 میلیارد تومان برای سال آینده اضافه شود.

وی در ادامه توضیح داد: امسال حدود 38 میلیارد تومان اعتبار عمرانی داشته ایم که تقریبا این میزان اعتبار هزینه شده و به طور کلی 50 درصد از درآمدهای ما صرف هزینه ای فرودگاهی می شود.

قاسم زاده در ادامه توضیح داد: جاذبه پروازی مشهد مقدس و وجود حرم امام رضا (ع) در اقتصادی شدن و درآمدهای فرودگاه موثر بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.