| کد خبر: 42443 |

تکمیل راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان

تین نیوز | دو ماه پس از انتقادات تند عباس آخوندی از وضعیت طراحی و ساخت ایستگاه‌های قطار در مناطق مختلف کشور که بخش عمده‌ای از آن به طرح سریع السیر تهران –اصفهان اختصاص داشت حالا وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای سرعت گرفتن ساخت این راه آهن بسیار مهم خبر داده است.
  
 راه‌آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان که از چند سال قبل طرح برنامه‌ریزی برای ساخت و اجرای آن در دستور کار دولت قرار داشته در حالی به دلیل مسائل مالی و نرسیدن بودجه عمرانی در سال‌های گذشته به حالت نیمه تعطیل در آمده که در کنار مشکلات مالی بحث شهرسازی و مشکلات طراحی ایستگاه‌ها نیز برای آن وضعیت خوشایندی به وجود نیاورده است.
 
این قطار سریع السیر که بناست مسافران این سه استان مهم مرکزی کشور را در طول زمانی کمتر از یک ساعت و نیم و با سرعت بیشتر از 300 کیلومتر در ساعت به یکدیگر متصل کند از نظر جایابی ایستگاه‌های قطار مشکلات عدیده‌ای دارد.
 
تا جایی که وزیر راه و شهرسازی در صحبت‌های خود در هفته بزرگداشت حمل و نقل رسما اعلام کرد شرایط طراحی ایستگاه‌های این مسیر پر اهمیت با استانداردها فاصله دارد.
 
قرار گرفتن ایستگاه‌های قطار این مسیر به طور ویژه در استان‌های قم و اصفهان با فاصله چند کیلومتری در خارج از شهر باعث شده بحث سریع السیر سازی این مسیر و افزایش سرعت قطار عملا تحت الشعاع مسیرهای درون شهری قرار بگیرد.
 
تا جایی که شاید اگر بتوان زمان حرکت در طول کل این مسیر را کمتر از صد دقیقه تخمین زد شاید رسیدن و دسترسی شهری بیشتر از این زمان نیاز داشته باشد.
 
با وجود این انتقادات که وزیر راه و شهرسازی در راس آن ها قرار داشت اخیرا در سفر هیات دولت به استان اصفهان و با توجه به تاکیدات جدی رییس جمهور مبنی بر لزوم راه اندازی این مسیر در کمترین زمان تلاش دولت برای آغاز به کار این راه‌آهن با سرعت بیشتری همراه شده است.
 
تا جایی که عباس آخوندی آغاز به کار راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان را نقطه آغاز ورود فناوری‌های نوین ریلی به کشور دانسته که می‌تواند با استفاده از تجربیات آن مناطق مختلف دیگر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
 
هر چند دولت تلاش کرده با تصویب مصوبه‌های اقتصادی جدید نیازهای مالی این پروژه را برطرف کند، اما هنوز یک ابهام مهم در این بین باقی مانده و آن بحث ساخت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مطرح شده در جریان راه‌آهن تهران – قم – اصفهان و مشکلات شهرسازی موجود در مسیر آن است.
 
اگر بنا باشد طرح در دست اجرا با همان طرحی که از چند سال قبل مطرح بوده یکسان باشد در این میان مشخص نیست انتقادات جدی وزیر راه و شهرسازی که مورد حمایت و تایید کارشناسان عرصه ریلی قرار گرفت نیز در اجرای کار لحاظ خواهد شد یا این که مشکلات طراحی پروژه حتی پس از آغاز به کار یکی از مهمترین طرح‌های ریلی تاریخ ایران نیز ادامه پیدا می‌کند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    برای پروژه های بزرگ نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه های گران قیمت نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه های پیچیده نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه های با تکنولوژی خاص نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه های نوین نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه هایی که به یک پیمانکار خارجی واگذار می شود نیاز به یک مجری طرح مستقل است. برای پروژه های EPC نیاز به یک مجری طرح مستقل است. راه آهن تهران - اصفهان همه ویژگیهای بالا را دارد ولی مجری طرح مستقل ندارد پس به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

  • کارشناس راه آهن 0 0

    البته که نیاز به مجری طرح مستقل زیر نطر خود وزیر لازم است. مجری با سابقه و با تخصص راه آهنی نه غیر، مجری که تحصیلات کافی داشته باشه مجری که متخصص احداثراه آهن سریع السیر باشه، مجری که آموزش طراحی و ساخت این نوع خطوط را خارج از ایران طی کرده باشند. لازم به ذکر است که تنها دو نفر در ایران از طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر مطلع هستند و هر دو بدلیل مشغله های فراوان و…خارج از وزارت را ه مشغولند.