| کد خبر: 41277 |

تصویب لایحه درآمدی بودجه ۹۴ تهران

تین نیوز | بودجه سال ۹۴شهرداری تهران عصر روز یکشنبه با رقمی معادل ۱۷هزار و ۲۰۰میلیارد تومان به تصویب رسید.
 
این در حالی است كه كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پیشنهاد كاهش رقم 500میلیارد تومانی را داده بود كه در نهایت اعضا در صحن با كاهش 260میلیارد تومانی موافقت كردند. شورای شهر تهران كه این روزها به‌دلیل بررسی لایحه بودجه جلسات خود را در 2 نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می‌كند با جدیت به‌دنبال آن است تا كار تصویب بودجه اداره شهر تهران را برای سال آینده به موقع و پیش از پایان سال به اتمام برساند.
 
به همین دلیل لایحه درآمدی بودجه سال 94شهرداری تهران نیز در جلسه عصر روز یكشنبه شورای شهر به تصویب رسید. یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده كاهش درآمدهای ناپایدار است. همچنین برخی اعضای شورا پیشنهاد راه‌اندازی صندوق توسعه برای شهرداری تهران را داشتند.
 
اعضای شورای شهر در این جلسه نكات مهمی را درباره لایحه بودجه مطرح كردند كه نظرات آنها را در جدول روبه‌رو می‌خوانید.

نام عضو كمیسیون اظهارنظر
علیرضا دبیر برنامه وبودجه(رئیس) بودجه ای كه شهرداری تهران پیشنهاد كرد 17هزارو460 میلیاردتومان بود وما در كمیسیون حدود 500 میلیاردتومان این رقم را كاهش داده ایم. ما تابع رای نهایی صحن هستیم؛ اما دوستان ما در كمیسیون برنامه و بودجه كار كارشناسی انجام داده و درآمدهای ناپایدار شهرداری را كاهش داده اند. حتی شهرداری نیز درلایحه بودجه؛ رقمی كمتر از مصوب برنامه 5 ساله پیشنهاد كرده است. رقم مصوب در برنامه 5 ساله برای درآمدهای ناپایدار 9 هزارو500 میلیاردتومان برای سال 94 بود اما در لایحه حدود 8 هزار میلیاردتومان پیشنهاد شده است. بعد از تصویب درآمدهای بودجه نوبت به هزینه‌ها می‌رسد. بعد از آن تبصره‌های بودجه و در نهایت نیز بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها برای نخستین بار پیش ازعید بررسی خواهد شد.
رحمت الله حافظی سلامت، محیط زیست وخدمات شهری(رئیس) حداقل میزان بدهی‌های شهرداری قریب به 33 هزارمیلیاردتومان است، در این میان میزان بدهی‌های شهرداری به بانك‌ها قریب به 10هزارمیلیاردتومان است. طبق قانون باید جلسه با حضور شهردار تشكیل می‌شد كه عدم حضور ایشان توجیه ندارد، در حالی به بررسی لایحه 94 می‌پردازیم كه هیچ گزارشی از عملكرد تبصره‌های بودجه سال 93 توسط شهرداری به شورا ارائه نشده است. از سویی با توجه به لایحه وزارت كشور به منظور كاهش درآمدهای كلانشهرها از سهم ناپایدار لازم است كه بودجه سال آتی به صورت انقباضی دیده شود. بنابراین انتظار داریم شهردار نقش اقتصاد مقاومتی در این لایحه را مشخص كند چون به جرات می‌توان شهر تهران را در سال آینده با همین كیفیت با بودجه‌ای معادل 75 درصد بودجه سال جاری اداره كرد كه البته نیاز به عزم جدی برای جلوگیری از حیف و میل‌ها و ریخت و پاش‌ها دارد.
محمد سالاری معماری وشهرسازی(رئیس) شهرداری ادعا می‌كند در سال 93 از محل عوارض بر پروانه ساختمان 7 هزار و 800 میلیاردتومان درآمد داشته است كه ما در بررسی این موضوع آنالیزی از آن نداریم. 2 هزار و 600 میلیاردتومان از درآمد شهرداری از محل فروش املاك است در حالی كه چرا ما برای آنكه 7 هزار میلیاردتومان كار عمرانی در شهر انجام دهیم باید املاك دارای ارزش افزوده را بفروشیم؟ بهتر است شهرداری به جای آنكه برای تامین درآمد املاك خود را بفروشد به سمت اجاره داری املاك خود برود.
محمد حقانی سلامت، محیط زیست ردیف درآمدهای مازاد تراكم و تغییر كاربری در بودجه موضوع مغایر با اسناد توسعه شهرتهران است و با این كار زیرساخت‌ها از بین می‌رود.
احمد دنیامالی عمران وحمل ونقل(رئیس)

ما مجبوریم برای بودجه بندی سال آینده هم برنامه 5 ساله و هم وضعیت اقتصادی را در نظر بگیریم. نماد یك شهر مترقی است كه درآمد آن از حقوق عوارض ساخت و ساز به دست نیاید اما سوال من این است كه جایگزین این درآمدها چه باشد؟
به نظر من بودجه پیشنهادی شهرداری واقع بینانه است زیرا چند درصد پایین‌تر از برش برنامه 5 ساله و 10 درصد اضافه تر نسبت به سال گذشته است.

پرویز سروری حقوقی و نظارت(رئیس) پیشنهاد می‌كنم بودجه سا ل93 شهرداری تهران ملاك تصویب سال آینده قرار گیرد و مازاد درآمد شهرداری در صندوقی به نام صندوق توسعه شهری واریز شود. از محل درآمد این صندوق می‌توان با هماهنگی شورا در پروژه‌های خاص عمرانی برنامه‌ریزی كرد و با این كار می‌توان از برخی برنامه‌های غیرضروری و تكراری نیز پرهیز كرد.
مجتبی شاكری فرهنگی واجتماعی

من نیز با تاسیس صندوق توسعه شهری موافقم زیرا ما وظیفه داریم برای نوسازی بافت فرسوده یك كار جدی انجام دهیم، بنابراین این صندوق می‌تواند طرحی مناسب برای كمك به حل این مشكل باشد. ضمنا با توجه به شرایط عمومی اقتصاد كشور ما باید بحث اقتصاد مقاومتی را در بودجه‌بندی سال آینده لحاظ كنیم و مبنای بودجه را انقباضی در نظر بگیریم.

اقبال شاكری عمران و حمل ونقل اقتصاد مقاومتی در تكنولوژی، مدیریت و هزینه هاست. پیشنهاد من این است كه درآمد را واقعی تصویب كنیم و اجازه ندهیم مازاد درآمد هزینه شود.
مهدی چمران رئیس شورای شهر بهتر است ما رقم كمتر را مبنای درآمد شهرداری در سال آینده قرار دهیم و در ادامه آن یك تبصره اضافه كنیم كه براساس آن هرزمان درآمد افزایش پیدا كرد، برای پروژه های اولویت‌دار هزینه كنیم. این پروژه می‌تواند پرداخت بدهی‌های شهرداری یا افزایش حمل ونقل عمومی یا مواردی از این دست باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.