| کد خبر: 38485 |

آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری هواپیمای شخصی

مرجع رسیدگی به درخواست بهره‌برداری و اعطای مجوز صلاحیت پرواز هواپیمای شخصی، سازمان هواپیمایی کشوری است و مدت زمان اعطای آن از زمان تکمیل تجهیزات و مدارک مورد نیاز که به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد شد، 6 ماه تقویمی خواهد بود.

مرجع رسیدگی به درخواست بهره‌برداری و اعطای مجوز صلاحیت پرواز هواپیمای شخصی، سازمان هواپیمایی کشوری است و مدت زمان اعطای آن از زمان تکمیل تجهیزات و مدارک مورد نیاز که به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد شد، 6 ماه تقویمی خواهد بود.

 آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری هواپیمای شخصی ‌‌شامل 5 بند است.
 
الف) هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدام به خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی کند.
 
‌ب) بهره‌برداری از هواپیمای شخصی منوط به اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهره‌بردار، مطابق استانداردهای پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری است؛ بهره‌بردار باید قبل از استفاده از هواپیمای موردنظر، آن را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوزهای لازم را برای بهره‌برداری اخذ کند.
 
ب) اجازه پرواز پس از تأیید قابلیت‌های فنی - عملیاتی هواپیما و صلاحیت عوامل پرواز، توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر خواهد شد؛ عملیات پروازی، تعمیر و نگهداری، تأمین قطعات و کتب فنی و عملیات هواپیمای مورد تقاضا، باید به تأیید سازمان هواپیمایی کشوری برسد.
 
ج) مرجع رسیدگی به درخواست بهره‌برداری و اعطای مجوز صلاحیت پرواز، سازمان هواپیمایی کشوری بوده و مدت زمان اعطای آن از زمان تکمیل تجهیزات و مدارک مورد نیاز که به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد شد، 6 ماه تقویمی خواهد بود.
 
د) سود بازرگانی هواپیماهای موضوع این آیین‌نامه، بر اساس تصویب‌نامه شماره 25338/ ت 24794 هـ ‌تعیین می‌شود.
 
بنابراین گزارش تصویب‌نامه تفویض اختیارات هیأت وزیران در خصوص تعیین، تغییر و یا معافیت مأخذ سود بازرگانی و شرایط ورود کالاهای وارداتی به وزیران عضو کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب، به شرح زیر است:
 
اختیارات هیأت وزیران در خصوص تعیین، تغییر و یا معافیت سود بازرگانی و شرایط ورود کالاهای وارداتی و همچنین اختیارات هیأت وزیران ناشی از مواد (5) و (7) قانون امور گمرکی - مصوب 1350 به وزیران عضو کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب‌نامه شماره 1395 ت 16 هـ مورخ 1373/12/6 وزیر ذیربط، حسب مورد، تفویض می‌شود.
 
ملاک تصمیم‌گیری در خصوص موضوع‌های یاد شده موافقت اکثریت وزیران عضو است و مصوبات کمیسیون در صورت تأیید رئیس جمهور با رعایت ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیأت دولت قابل صدور است؛ قانون امور گمرکی مصوب 1350 به موجب قانون امور گمرکی مصوب 1390/02/22 نسخ صریح شده است.
 
همچنین با تصویب دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری از این پس تنها به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود؛ در دستورالعمل قبلی دارای تبصره هایی برای ورود هواپیما بود که هواپیماهای با عمر بیش از 30 سال وارد کشور می‌شدند.
 
‌هر چند که محدودیت‌هایی روی سن هواپیما ایجاد شده اما براساس آیین نامه جدید مراحل اداری کاهش و مراحل ورود و پذیرش هواپیما تسهیل شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.